Předměty a relikvie | ||||
Relikvie světců v ČR | ||||
Ostatky sv. Kalixta v zámecké kapli sv. Jiří v Českém Krumlově | ||||
Předměty svatého Václava | ||||
Relikviář svatého Maura | ||||
Relikvie Svatovítského pokladu | ||||
Ostatkový kříž Svatovítského pokladu | ||||
Náhrobky svatých na Pražském hradě | ||||
Hrobka svatého Vojtěcha | ||||
Posmrtné pozůstatky světců se v katolické a pravoslavné církvi chovají v úctě. Jako ostatky se většinou uctívá mrtvé tělo světce nebo jeho části, v druhé řadě též předměty, které světec používal (části oděvu aj.). Ostatky mají křesťanovi připomínat světce a jeho vzorný život. Zvláště intenzivně pěstuje kult ostatků buddhismus. V islámu se Muhammadovy vousy považují za posvátné. Původ křesťanského kultu ostatků je u hrobů mučedníků, nad nimiž se stavěly v pozdějších dobách oltáře a kostely. Pozůstatky světců se během křesťanského středověku stále více rozdělovaly. Z českých panovníků to byl Karel IV., který pro svou zemi nashromáždil velké množství ostatků svatých. Z reformátorů uctívání ostatků ostře kritizoval především Kalvín. | ||||