Předměty a relikvie
Relikvie světců v ČR
 
Ostatky sv. Kalixta v zámecké kapli sv. Jiří v Českém Krumlově
Předměty svatého Václava
Relikviář svatého Maura
Relikvie Svatovítského pokladu
  Ostatkový kříž Svatovítského pokladu  
Náhrobky svatých na Pražském hradě
Hrobka svatého Vojtěcha
Posmrtné pozůstatky světců se v katolické a pravoslavné církvi chovají v úctě. Jako ostatky se většinou uctívá mrtvé tělo světce nebo jeho části, v druhé řadě též předměty, které světec používal (části oděvu aj.). Ostatky mají křesťanovi připomínat světce a jeho vzorný život. Zvláště intenzivně pěstuje kult ostatků buddhismus. V islámu se Muhammadovy vousy považují za posvátné. Původ křesťanského kultu ostatků je u hrobů mučedníků, nad nimiž se stavěly v pozdějších dobách oltáře a kostely. Pozůstatky světců se během křesťanského středověku stále více rozdělovaly. Z českých panovníků to byl Karel IV., který pro svou zemi nashromáždil velké množství ostatků svatých. Z reformátorů uctívání ostatků ostře kritizoval především Kalvín.