Lidé 
   Filozofové
 
 
Pýthagorás (571 - 497 př.n.l)
  Slávu zakladatele řecké vědy, zejména matematiky, lze přiznat stejným právem jak milétským přírodním filozofům Tháletovi, Anaximadrovi a Anaximenovi, tak Pýthagorovi.
Pýthagorás se narodil na ostrově Samos a žil v období mezi rokem 571 až 497 př.n.l. Po dlouhých letech putování, které ho podle antických pramenů zavedlo i do Egypta a Orientu, se stal zakladatelem náboženského řádu v Krotónu, dnešním Cotrone v jižní Itálii.
Pýthagorás byl matematik, astronom a filozof. V matematice je jeho jméno spojeno zejména s Pýthagorovou větou a s větou, která tvrdí, že součet úhlů v trojúhelníku je roven dvěma pravým úhlům. Pýthagorás se matematikou nezabýval samoúčelně jako speciální vědní disciplínou. Postavil ji do středu své filozofie, především její nauku o číslech. Tvrdí se, že Pýthagorás byl první, kdo použil slovo "filozofie" v dnešním smyslu. Připadalo mu troufalé, aby se nazýval "sofos", tedy mudrc, jak bylo tehdy běžné, a tak si skromněji říkal "filosofos", přítelem či milovníkem moudrosti.

Pýthagorova filozofie
Pýthagorejská nauka v číslech spatřuje vlastní tajemství a stavební prvky světa. Každé z čísel od 1 do 10 má zvláštní moc a význam, především však úplná desítka. Harmonie světa, který Pýthagorás nazývá "kosmem", spočívá v tom, že je uspořádán podle číselných vztahů. Pýthagorás tyto vztahy hledal v hudbě a objevil číselné vztahy mezi harmonickým souzvukem tónů a délkami znějících strun.
Hudební harmonii Pýthagorás nalézal i ve stavbě vesmíru. Podle jeho učení každé vesmírné těleso vydává zvuk, avšak tuto "hudbu sfér" my nevnímáme.
Na rozdíl od milétských přírodních filozofů Pýthagorás nehledal tajemství světa v prálátce, nýbrž v prazákonu, tedy v neměnných číselných vztazích mezi jednotlivými součástmi světa.
Pýthagorejské učení obsahuje mnoho myšlenek morálně praktických, které však ukazuje na silnou pověrčivost pýthagorejců i na primitivní vysvětlování některých přírodních jevů, založené na náboženské fantastice.
Veškeré pýthagorejské učení se dělilo na exoterické, tedy veřejné či přípravné a na esoterické, tedy tajné vnitřní učení stoupenců (zasvěcenců) Pýthagorova učení, kteří žili ve vlastní škole v Krotónu. Fyzický i duchovní život esoteriků byl podřízen přísným pravidlům, v zásadě budovaným na víře ve stěhování duší a uzákoněným neomezenou autoritou zakladatele učení Pýthagora, jehož výrok byl pro ně vždy kritériem pravdy: "autos efá = on sám řekl" platilo za důkaz. Pýthagorejská etika má příbuzné rysy s indickou etikou, neboť vyžaduje disciplínu, střídmost a zdrženlivost.
Podle některých pramenů Pýthagorás zahynul v Krotónu při násilném rozehnání a vypálení shromaždiště, podle jiných opustil město a zemřel ve vysokém věku v Metapontu.

převzato z časopisu Natura Plus (http://natura.baf.cz) - článek Filozové starověkého Řecka, zpracovali: Jiří Svršek a Lenka Ládková