Ze světa - Amerika
  Kultury a národy
 
 Nazca 
 
Přibližně před dvěma tisíci lety vytvořila jistá jihoamerická civilizace, o níž se ví velmi málo, jedny z nejzáhadnějších rytin na celé zeměkouli.
Peruánská poušť Nazca připomíná stránky obřího náčrtníku. Do zdejší červené pouštní horniny vyrili lidé více než stovku obrazců v podobě známých tvarů zvířecích a rostlinných těl, geometrických vzorů i podivných sérií přímek. Řada teorií se pokoušela vysvětlit, co tyto obrazce představují a proč vůbec vznikly, avšak jejich skutečný smysl, pokud nějaký měly, zůstává naprostou hádankou. Toto nejrozměrnější dílo světa se prostírá na ploše 520čtverečních kilometrů mezi Andami a Tichým oceánem. O obrazcích v poušti Nazca se tu a tam zmiňují španělští cestovatelé 16. a 17. století, pro svět však zůstaly v podstatě až do dvacátých let tohoto století, kdy je poprvé zakreslil zakladatel peruánské archeologie Julio Tello. Předmětem seriózního zkoumání se obrazce staly až roku 1941, kdy se do Nazky vypravil Paul Kosok, americký archeolog z Univerzity na Long Islandu. Po něm se mapováním a pokusy o interpretaci obrazců už více než čtyřicet let zabývá německá matematička a astronomka Maria Reicheová.Kresby v poušti Nazca vznikly všechny stejně: dávní tvůrci seškrabali načervenalou vrstvu písku, oblázků a hlíny a obnažili bledě žluté skalní podloží. To vše patrně dělali ručně - nezachovaly se alespoň žádné stopy nasvědčující použití zvířat. Každý obrazec byl přitom bez ohledu na tvar, velikost či zobrazovaný předmět vytvořen jedinou nepřerušovanou linkou.Tematicky spadají obrazce kultury nazka do dvou širokých kategorií: siluet a linek. Linky se táhnou souběžně jako tramvajové koleje nebo vytvářejí geometrické vzory. Siluety jsou zřetelně starší, protože čáry je na mnoha místech překrývají. Siluety zobrazují listy a větve různých rostlin, dále těla zvířat a ptáků či podivné kombinace obou, jako je například postava muže s hlavou sovy nebo pták s předlouhým hadem místo zobáku. Linky jsou tak přímé, že byly pravděpodobně zaměřovány pomocí tyčí kontrolovaných lidským okem. Jednou ze záhad však zůstává, jak tito dokázali přímky zaměřit i na velké vzdálenosti. Některé linky, dlouhé osm a více kilometrů, se totiž odchylují o pouhé dva metry na kilometr. Na mnoha místech zase vějířovitě vybíhají z jednoho místa v seskupeních, které Maria Reicheová nazývá hvězdovité shluky. Linky se také často zdánlivě nahodile navzájem kříží, přičemž vytvářejí obrovské obdélníky a trojúhelníky.Obrazce v poušti Nazca pocházejí nejspíše z období 500 př. n. l. až 500 n. l. Vytvořil je podle všeho lid, který v těchto částech Peru sídlil před rozmachem incké říše. Byli to zemědělci obdělávající úrodné planiny na pobřeží Tichého oceánu. Nezanechali po sobě žádná písemná svědectví; všechno, co je o nich známo, se zjistilo výzkumem jejich pohřebišť a předmětů v nich. Své mrtvé pohřbívali v poloze připomínající pozici zárodku v mateřském lůně a obklopovali je pestrobarevnou keramikou a dalšími artefakty. Mnohá pohřebiště - některá sestávala až z 5000 hrobů - však byla vyloupena.Naše zlomkové znalosti kultury v poušti Nazca nám neumožňují pochopit, proč její nositelé obrazce v poušti vůbec vytvářeli. Podle jedné hypotézy se mělo jednat o dávné silnice; to však není pravděpodobné, neboť mnohé náhle končí na vrcholcích kopců. Nejobecněji přijímanou hypotézu vyslovil Paul Kosok. Byl přesvědčen, že máme co dělat s "největší knihou astronomie na světě". Tento názor sdílí i Maria Reicheová. Domnívá se že obrazce předpovídají pozice hvězd a souhvězdí v různých fázích roku a že se jich užívalo k určování období setí, sklizně a podobně. Například zobáky některých vyobrazených ptáků směřují do míst, kde o letním slunovratu vychází Slunce.Protože systém čar lze plně docenit jen z ptačí perspektivy, zrodila se teorie, že lidé kultury nazka uměli létat nebo se alespoň vznášet nad zemí a konstrukci čar tak mohli sledovat. Tato poněkud zvláštní myšlenka není úplně za vlasy přitažená - určité malby na keramice z pouště Nazca zachycují objekty, které poněkud připomínají papírové draky či balony plněné horkým vzduchem -, nevysvětluje však, proč čáry v poušti vůbec vznikly.
Zdroj: http://www.tajemstvi.mysteria.cz/obrazce.htm