Kalendář svátků | ||||
Keltové - Svátky | ||||
Beltane | ||||
Jeden ze dvou nejdůležitějších
svátků ročních období, které dělily rok ostrovních Keltů na dvě
stejně dlouhé poloviny, je beltene nebo beltine, beltain, 1. květen.
Slovo se skládá ze slabiky "bel" - "jasný, zářící",
a "tine", "oheň". Byl to nástup k letnímu období,
letní pastvě a k bezstarostnějšímu životu danému snadným obstaráváním
potravy pro ženy, děti a pastevce na výše položených letních lukách. Již z tohoto důvodu druidové v tuto dobu vodili se zaklínáním dobytek mezi dvěma ohni, aby jej pro nadcházející rok chránili před nemocemi a jinou škodou. Tento zvyk se mezi irskými rolníky uchoval dlouho do novověku. Jakkoli byl beltene den radostný, noc před ním patřila obyvatelům Jiného světa, vílám a čarodějnicím, proti nimž chránily ohně zapalované na návrších a větve jeřábu. Mabinogion uvádí několik případů neblahých věcí, jež se oné noci mohou stát. Rhiannonin novorozený synáček zmizí a po hříběti Teyrnona Twrvlianta, které každý rok o beltenu přichází na svět, není ráno ani stopy. Kdyby Teyrnon neměl dost odvahy k tomu, aby u klisny bděl, nikdo by si nevšiml obrovské pracky, která oknem po hřebečkovi hrábla. Uťal ji a vyřítil se za zvukem bolestného řevu ven - ale tam nachází Rhiannonino dítě Pryderiho, kterého nestvůra rovněž uloupila. V příběhu o Lludovi a Llevelys se ozývá jako druhá ze "tří ran stíhajících Británii" každý květnový večer hrůzostrašný ryk bojujícího draka, "jenž lidem pronikal srdce, vyvolával v nich paniku, takže muži ztráceli barvu a sílu, ženy potrácely, děti propadaly zmatení a zvířata, stromy, půda a voda se stávaly neplodnými". Noc a k ní patřící den, tato směsice dobra a zla, tvoří šev, hranici mezi oběma polovinami roku, což se v mnoha krajích Irska symbolicky projevovalo dlouho praktikovaným, tradičním opravováním plotů k tomuto datu. V zásadě byl beltene slavností nového počátku, mytologicky předznamenaný příchodem Partholona, Tuatha Dé Danannů a Bíla s jeho Milesiany do Irska. Také v sociálním ohledu byl beltene výchozím bodem: začínal velkým shromážděním na Uisnechu, při němž se mj. urovnávaly spory, sjednávaly se služební a svatební smlouvy a který byl také zákonem stanoveným termínem k rozvodům. |
||||
Zdroj: Sylvia a Paul F. Botheroydovi: Lexikon keltské mytologie | ||||