Sídla |
|
|
|
|
|
Libušín |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Popis: |
|
|
smírčí
kříž |
|
Slovanské hradiště z 9. – 10.
století. Na odkrytých opukových valech nalezeny rytiny. Kostel sv. Jiří
na hradišti, původně raně gotický, v 18. století upraven barokně a
r. 1883 bezslohově s původní šestibokou stupňovitou dřevěnou zvonicí. |
|
|
|
|
|
|
Historie: |
|
|
|
|
Obec Libušín je pokračováním
osídlení na hradišti nazývaném a připisovaném kronikářem Kosmou
kněžně Libuši. Osídlení z doby Libušiny, tedy ze 6.-7. století,
dosvědčuje keramika pražského typu, nalezená u studánky. Avšak
hradištní opevnění bylo vybudováno až v 9.století na obranu přemyslovského
území s centrem na Budči. Obranému účelu sloužilo nejvýše do přelomu
11. a 12. století. Podle Ferdinanda Velce bylo toto hradiště sídlem
správy župy až do 10. stol., když župní "úřadové" přesídlili
na hradiště Dřevíč.
V roce 1052 zde měl klášter boleslavských od Břetislava I.
"vinice s lidmi k lisu vinnému přikázanými". Ve 13. století
už zde byly dvě vesnice, z nichž jedna patřila klášteru kladrubskému
(1186-1239) a druhá klášteru sv. Jiří v Praze (1228-1233). Jako dvojí
ves Libušín (Lobessin) se jmenuje v darovací listině z 1. července
1277, kdy přešla se vším příslušenstvím od krále Přemysla
Otakara II. na klášter benediktýnský sv. Jana Křtitele na Ostrově a
Skalkách. Ve 14. století byla ves v údolí nazývána Libušín a ves
na návrší Hradiště. Roku 1318 se zde uvádí vladycký dvůr, na němž
sídlil Jaroslav, po něm 1396 Vlk a Mareš Mrháč (Vilštein) od r. 1397
do r. 1410. Od roku 1355 do 1413 jsou páni ze Smečna jmenováni patrony
kostela na Hradišti. Roku 1420 dal císař Zikmund Libušín do zástavy
Janovi z Bysně. Po válkách husitských byli držiteli Libušína dvě
vladycké rodiny pánů z Bysně a z Hořešovic.
Kostelík sv. Jiří pravděpodobně pochází z 10 století, ale nejstarší
dochovaná část jeho stavby (presbytář) je v ranně gotickém slohu až
z 13. století. V té době bylo hradiště jedním ze správních center
přemyslovského státu, na němž sídlil villicus a kam byly odváděny
dávky z okolních vsí včetně služebných osad: Svinařov, Ovčáry
nebo Vinařice (Vinary). Podle historických pramenů stavěli presbytář
ostrovští benediktini, kterým náležel Libušín v 2. polovině 13.
století a kteří tehdy také stavěli kostel sv. Gottharda ve Slaném.
Bývala zde farní osada zvaná hradiště nebo hradisko a kostel je uváděn
jako farní v rejstřícich desátků papežských roku 1352 s poplatkem
30 grošů. Asi roku 1340 se vzdal fary farář Hradišťský Radek. načež
se stal farářem Oldřich (Ulricus) a byl zde ještě v r.1355. Roku 1364
zemřel farář Hradišťský Tomáš a po něm zde působil kněz
Benedikt a 12. prosince 1379 sem zavítal na visitaci arcijáhen Pavel z
Janovic. Od r. 1380byl farářem Hensíndo r. 1387, kdy směnil své místo
s farářem Zlovětinským Petrem, který zemřel r. 1413. Jeho nástupcem
se stal Vojslav (Velislav) ze Skramníka do r. 1416, pak Keblovský farář
mistr Vít do r. 1417 a po něm farář Hněvkovický Ondřej. V husitských
válkách fara zanikla.
K smečnské faře byl Libušín Připojen r. 1514,kdy byl prodán pánům
Martinicům a patřil k ni až do ustanovaní libušínské fary při
kostele sv.prokopa. Asi kolem roku 1500 zde byla postavena zvonice se
zvony z r. 1504 a 1536 od mistra Bartoloměje z Prahy. Roku 1683 pořídil
Bernerd Ignác z Martinic ranně barokní oltář a kazatelnu. Rok 1711 je
vysekán nad vchdem do sakristie. rok 1737 je vytesán na zábradlí na kůru.
Kolem roku 1760 byl zhotoven rokokový oltář sv. Jirí. Rok 1778 a písmena
AFMK jsou vytesána na trámu u schodů na lůr. Po roce 1800 byl kostel
vyzdoben souborem obrazů apoštolů (od r. 1991 v depositáři). V roce
1859 byly osazeny varhany od c.k.dvorního varhanáře Josefa Gartnera z
Prahy, Dlouhá ul 618 (nápis uvnitř). V r. 1883 byl kostelík opraven,
zhotoven nový strop nad lodí a nová dlažba v presbytáři, oltář nově
"štafírován". V r. 1906 se objevily ve zdivu trhliny a důl
Schoeller je dal zajistit železnými traversami. V r. 1908 byla dána nová
střecha.
O životě na hradišti historikové nepíší, svědčí o něm jen
opravy kostela a datumy zanechané řemeslníky. Svědčit by mohly smečenské
matriky a archiv smečenského panství. Poslední domky na jižním úpatí
byly zbořeny po druhé světové válce. Rod hrobníka Šlégra zde
bydlel několik staletí až do let 1970, naposledy byl hrobnický domek
trvale obýván do r. 1985. Nyní převzal domek a celý areál do péče
Jiří Čížek, libušínský rodák.
Po vysvěcení kostela sv. Prokopa v listopadu roku 1908 přestal být
kostel sv.Jiří užíván k nedělním bohoslužbám a slouží jako
kostel poutní. případně při pohřbech na zdejší hřbitov.
Z kroniky města Libušína: 24.4.1932 bylo v neděli a u sv. Jiří byla
slavná pouť, které se účastnilo "jistě až 6 tisíc" lidí.
25. září 1933 začala oprava kostela sv. Jiří. Pod omítkou v
sakristii nalezen nečitelný nápis, zčásti latinsky a zčásti švabachem
psaný, na jižní straně byly zazděné dveře na hřbitov a na severní
dveře z tehdy malé kaple do fary. Malá krabička byla nalezena a opět
uložena se zprávou 50 cm nad výchdem ze sakristie směrem na jih. Na jaře
1943 byla u prvního valu vyhloubena v opuce studna, je hluboká 15 m, má
železnou pumpu a stále dost vody.
Za našich byl kostel sv. Jiří opravován v letech 1990 a 1991. Byl
zhotoven nový krov nad presbytářem, nová krytina na celou střechu a
žlaby, opraveny omítky vnější i vnitřní, restaurován barokní oltář
a kazatelna. Na jaře 1991 byly odvezeny do bezpečí obrazy apoštolů.
Po vánocích 1991 byly odcizeny obraza z obou oltářů. V roce 1997 prřed
poutí vyzdobil přední oltář novým obrazem sv.Jiří akad. sochař
Martin Zet z Libušína. V září 1996 byl ukraden zvon z r. 1504. Druhý
zvon z r. 1536 se nedochoval do našich časů. V květnu 1999 byly
vyrabovány zlacené dřevořezby z barokního oltáře a kazatelny. |
|
|
Z hradiště je známa nejstarší
slovanská rytina ? |
|
|
|
|
|
|
Význam: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poznámky: |
|
|
|
|
Hradiště u Libušína bylo prý
střediskem slunečního kultu, o čemž prý svědčí nálezy kamenných
kotoučů. Hradiště prý bylo jakousi místní středočeskou obdobu
delfské věštírny, což se odrazilo v pověsti o věštění kněžny
Libuše. Své tvrzení podpírá i další věšteckou metodou, věštění
bílého koně, jak ji používali Keltové. Tuto zmínku nacházíme v
pověsti o Přemyslovi. Na hradišti jsou na kamenech u vstupní brány
vyryty obrázky jezdců na koních. Zatímco první nese kopí s vlaječkou
s křížem, ostatní jezdci jsou přeškrtány. Podle odborných
publikací (které autor necituje, zato však ohnivě pomlouvá) jde o
nejstarší zachovalou slovanskou kresbu na našem území. Autor pokládá
za absurdní, že by strážný u brány z dlouhé chvíle vyrýval tyto
obrázky (i když se tak dělo a děje všude na světě, bez ohledu na
dobu i etnikum), naopak, smysl rytiny je prý daleko hlubší - vytvoření
nápisu bylo rituálním magickým aktem. Přeškrtané kresbičky jsou prý
mocnou kletbou namířenou na nepřítele, pronásledujícího hrdinu na
prvním koni.
Daleko spíše by se skutečně dalo říci, že nudící se strážný,
nebo i dítě vyrývalo do kamene to, co vidělo téměř každý den -
skupinu jezdců na koních.
Autor pak připomíná další stopy koňských rituálů, jak je dedukuje
u nás nebo i ve světě. |
|
|
 |
|
|
Kosmas: Kronika česká - O Libuši
a Přemyslovi
Třetí, věkem nejmladší, ale moudrostí nejstarší, nazývala se
Libuše; ta vystavěla též hrad tehdy nejmocnější u lesa, jenž táhne
se ke vsi Zbečnu, a podle svého jména jej nazvala Libušín. Byla mezi
ženami přímo jedinečnou ženou, v úvaze prozřetelná, v řeči rázná,
tělem cudná, v mravech ušlechtilá, nikomu nezadala v rozhodování pří
lidu, ke každému byla vlídná, ba spíše líbezná, ženského pohlaví
ozdoba a sláva, dávajíc rozkazy prozřetelně, jako by byla mužem. Ale
poněvadž nikdo není úplně blažen, žena tak znamenitá i chvályhodná
-- ach nešťastného osudu lidského! -- byla prorokyně. A poněvadž
lidu pravdivě předpovídala mnoho budoucích věcí, celý ten kmen sešel
se po usmrcení jejího otce k obecné radě a ustanovil ji sobě za
soudce. |
|
|
|
|
|
Kol. aut.: Libušínské hradiště.
Archeologický ústav, 1981 |
|
|
|
|
|
|
Fotogalerie: |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|