|
Jedním z nejvíce překrucovaných
islámských pojmů je skutečný význam manželství v islámu. Domnívám se, že
bude užitečné přidat k několika stručným komentářům, týkajícím se tohoto
problému a uvedeným na předchozích stránkách, další poznámky. Manželství v
islámu není obchod dojednaný mezi partnery, není však ani světskou smlouvou,
v níž se proti sobě staví materiální hodnoty a povinnosti. Manželství je
něco vážného, posvátného a bylo by zcela mylné definovat je jen fyzickými,
materiálními a světskými termíny. Morální dobročinnost, duchovní povznesení,
společenská soudržnost, lidská pevnost, mír a milosrdenství vytvářejí hlavní
prvky manželství. Je to smlouva, v níž samotný Bůh je prvním svědkem a první
stranou; je uzavřena v Jeho jménu, v poslušnosti vůči Němu, podle Jeho
příkazů. Jde o slušné lidské spolužití, potvrzené a sledované Bohem. Jde o
znak Jeho požehnání a velikého milosrdenství, jak jasně on sám říká v Koránu
(30:210).
Je proto zřejmé, že manželství v islámu je prostředkem trvalého vztahu a
neustálé harmonie nejen mezi mužem a ženou, ale také mezi oběma partnery a
Bohem. Je také jasné, že dva muslimové uzavírající sňatek chtějí, aby jejich
spojení bylo úspěšné.
Islám ustanovil jistá pravidla, aby se dosáhlo tohoto výsledku, aby
manželství plně sloužilo svému účelu. Mezi ně patří následující zásady:
1. Obě strany by se měly vzájemně velmi dobře poznat způsobem, který
nezahrnuje nemorální, podvodné nebo kořistnické chovaní.
2. Muž by si měl vybírat svou partnerku především podle jejích trvalých
vlastností, tedy na základě náboženské stálosti, morální soudržnosti,
charakteru atd., a ne podle jejího bohatství nebo rodinné prestiže nebo na
základě pouhé fyzické krásy.
3. Žena má právo ujistit se o tom, že její nápadník je vhodnou partií hodnou
její lásky a úcty, a že je schopný učinit ji šťastnou. Z tohoto hlediska
může odmítnout nabídku muže, který nedosahuje její úrovně nebo kterého
nepovažuje za vhodného, protože takový sňatek by jí mohl ztěžovat plnění
manželských povinností, a mohlo by proto dojít i k rozpadu takového
manželství.
4. Žena má právo na věno od svého nápadníka podle svých nároků a také podle
jeho možností. Jestliže si přeje pominout toto právo a nevyžadovat velké
věno nebo vůbec žádné, může tak učinit. Povinnost věna má ženu ujistit, že
je žádoucí, potřebná a že muž je připraven a ochoten dostát finančním i
jiným závazkům. Věno je rovněž symbolickým gestem, naznačujícím, že žena
bude v bezpečí a že muž nevidí ve vstupu do manželství žádné materiální
výhody. Vyjasňují se tak vztahy mezi budoucími partnery a věci, které by oba
partneři měli či neměli od druhého očekávat.
5. Manželství by mělo být oznámeno na veřejnosti a vesele oslaveno. Svobodný
souhlas obou stran je podstatnou podmínkou, bez něj není manželství platné.
6. Aby bylo manželství právoplatné, musí být dosvědčeno dvěma dospělými
osobami a zaznamenáno v úředních dokumentech.
7. Manželovou povinností je všestranné zabezpečení manželky. Manželka na to
má nárok, který vyplývá z uzavření sňatku. Jestliže manželka vlastní nějaký
majetek, zůstává jí i po uzavření manželství; manžel nemá žádná práva na
jakoukoli část jejího majetku. Toto opatření zaručuje, že manželství bude
zaměřeno na vznešené cíle a odpoutá se od všech nehodnotných pozemských
cílů.
Po všech těchto opatřeních je zřejmé, že islám poskytuje všechny možné
záruky ke šťastnému manželství, pevnému základu neustálé harmonie a stálého
klidu. Islám si však současně uvědomuje proměnlivost a někdy i
nepředvídatelnost lidského chování, a počítá proto se všemi neočekávanými
událostmi. Jak jsme už řekli, manželství má vznešené a poctivé cíle, které
se musejí plnit. Islám nepřijímá ani neuznává manželství, které není funkční
nebo účinné. Manželství musí být úspěšné, nebo žádné. Manželství je příliš
vážná smlouva, než aby bylo neměnné nebo neúčinné, jestliže přestane sloužit
svým cílům nebo přestane náležitě fungovat, může být ukončeno rozvodem,
který zachovává všechna práva obou manželů. Je tomu tak proto, že nemá smysl
udržovat čistě formální a bezcennou smlouvu, je třeba oprostit člověka od
pout slibů, které nemohou být čestně dodrženy.
Když islámské manželství, které je založeno na uvedených principech a vedeno
uvedenými opatřeními, nesprávně funguje, pak se mu do cesty musely postavit
opravdu závažné překážky, něco, co nelze vyřešit smírem. V takové situaci je
možné použít rozvodu. Jde však o poslední, nouzové východisko a Prorok je
líčí jako jedno z nejnechutnějších zákonných opatření před zraky Božími. Než
se však lidé k tomuto konečnému a zoufalému kroku rozhodnou, musí podniknout
několik pokusů, a to v následujícím pořadí:
1. Manželé se musí pokusit urovnat své spory a vyřešit problémy sami mezi
sebou.
2. Jestliže neuspějí, pak musí být vybráni dva smírčí, jeden za manžela a
jeden za manželku, kteří mají za úkol dosáhnout smíru mezi nimi a urovnat
spory.
3. Jestliže ani to nepomůže, pak je možné přistoupit k rozvodu.
Islámské právo nařizuje, aby při rozvodu obě strany s rozvodem souhlasily, a
zajišťuje každému z manželů právo navrhnout rozvod. Neomezuje tedy právo
navrhnout rozvod jen na manžela nebo na manželku. Oba mohou využít práva
návrhu. Jestliže se jeden z nich necítí s druhým šťastný, avšak partner
rozvod odmítá, pak musí zasáhnout soud a pomoci danému manželu dosáhnout
rozvodu. Povinností právníků je dohlédnout na zachování práv obou stran, a
aby žádná z nich nebyla nijak poškozena.
Po rozvodu následuje čekací doba - obvykle jde o tři až dvanáct měsíců -
během níž je rozvedená žena plně zabezpečována bývalým manželem. Nemůže se
před uplynutím tohoto období provdat za jiného muže. Čekací období je pro
oba další možností k odpovědnějšímu zvážení jejich postojů a k definitivnímu
rozhodnutí, zda budou žít trvale odděleně. Jestliže se během tohoto období
rozhodnou žít opět společně, pak tak mohou učinit. Vlastně jsou k obnovení
soužití vybízeni, protože oddělený život jim většinou pomůže vážit si více
jeden druhého a mít se rádi. Po uplynutí čekacího období má rozvedená žena
právo provdat se za jiného muže. Bývalí manželé už pak k sobě nemají žádné
povinnosti.
Jestliže se rozvedená žena a její bývalý manžel rozhodnout žít opět
společně, bude se jejich nové manželství považovat za úplně nové. Jestliže
se jejich vztahy nezlepší, mohou se pak uchýlit opět k rozvodu, pak se opět
mohou vzít, jestliže si to přejí. Jestliže však ani třetí manželství
neuspěje, pak je možné přistoupit ke konečnému rozvodu.
Umožněním rozvodu vyhlašuje islám svůj postoj, že nelze trpět nešťastná,
chladná a stagnující manželství, která jsou škodlivější než rozvod. Protože
se rozvod odehrává jako postupný proces, ohlašuje se dvakrát a obě strany
mají příležitost obnovit své soužití, islám tedy nabízí všechny možné
příležitosti k docílení účinného a smysluplného manželství. Islám je
připraven řešit všechny možné problémy a vyrovnat se se všemi situacemi.
Umožněním rozvodu se instituce manželství nijak neohrožuje. Naopak, rozvod
je jakousi pojistkou, protože špatný člověk ví, že utlačovaný partner se
pomocí rozvodu může od něj a od nespravedlností a škod jím napáchaných
osvobodit. Protože si obě strany uvědomují, že manželství je závazné, jen
pokud je funkční a úspěšné, udělají všechno pro to, aby naplnili své
manželství, než že provedou něco, co by mohlo pokračování manželství
ohrozit. Každý z nich si proto svého partnera vybírá velmi opatrně.
Když islám umožňuje rozvod prostřednictvím vzájemné dohody nebo zásahem
soudu ve jménu poškozeného partnera, stojí pevně na stráži morálky a lidské
důstojnosti. Nenutí člověka, aby trpěl nespravedlnost a ubližování ze strany
nevěrného partnera. Nežene lidi k nemorálnostem a nemravnému chování. Říká
jim toto: buď spolu žijte legálně a šťastně, nebo se rozejděte slušným a
důstojným způsobem. Na islámu je v tomto ohledu morálně a lidsky
nejvýznamnější, že nenutí žádnou osobu snižovat vlastní důstojnost a
degradovat vlastní morálku jen kvůli dosažení rozvodu. Muslim se nemusí
"separovat" od svého partnera na několik let, aby dosáhl rozvodu. Poskytnutí
rozvodu ani nezávisí na cizoložství. ,,Separace", jak ji chápou v jiných
systémech, může zahrnovat, a většinou skutečně zahrnuje, nemorální a
nemravné činy. V případě takové "separace" nemůže člověk využívat svá práva
a nemůže plnit své manželské povinnosti. On nebo ona jsou úředně sezdáni,
ale jak se jim líbí jejich manželský život? Muž je svázán, jak nejvíc to
jde, přitom je však tak volný, že se na něj žádné zákazy nevztahují. Nemůže
dosáhnout rozvodu, nemůže se znovu oženit, existuje však nějaké právní
omezení mimomanželských styků? Může vstoupit do pokoje s kým chce bez
jakékoli kontroly a omezování. Jde o věci, které se dějí každý den, a není
třeba je ze široka líčit. "Separace" takového druhu by snad někomu mohla
pomoci konečně dosáhnout rozvodu, avšak jak vysokou cenu je nutno zaplatit
morálce a jak vysokou cenu musí platit společnost! Něco takového islám
nemůže nikdy přijmout nebo připustit, protože by se tak narušil celý systém
morálních hodnot, jichž si islám velice váží.
Uvažujeme-li o cizoložství a víme-li, že některé systémy je pokládají za
důvod k rozvodu, můžeme říci jen tolik: pokořuje to lidskou důstojnost a
škodí morálce, když se člověk musí dopustit cizoložství nebo je předstírat,
aby dosáhl rozvodu. Pohled islámu na cizoložství již byl objasněn. Ve
většině případů se lidé nerozvádějí, protože se dopustili cizoložství, nebo
protože předstírají, že se ho dopustili, ale dopouštějí se cizoložství, nebo
předstírají, že se ho dopustili, aby dosáhli rozvodu, protože jinak by
rozvodu nedosáhli. Opravdu zpátečnický a nanejvýš nechutný způsob lidských
vztahů!
Takové je tedy stanovisko islámu v této věci. Jestliže je rozvod manželství
nutný jako poslední a nevyhnutelné řešení, pak musí být udělen důstojně a s
náležitou úctou. Aplikujeme-li islám na manželský život, nezůstává žádná
možnost pro "separaci" nebo "cizoložství" jako základu pro rozvod. Stejně
tak ale nepůjde o snadný rozvod a lá Hollywood, který vznikl jako extrémní
reakce na extrémní tvrdost. Každý systém, který se zabývá lidskou
přirozeností, musí být realistický a mírný, musí být schopen pružnosti za
všech okolností, musí být schopen poradit si za všech podmínek. Jinak by
takový systém byl sebezničující a neměl pevné zásady, v islámu však takový
stav nastat nemůže (viz Korán, 2:224-232; 4:34-35; 4:127-130).
Tuto kapitolu uzavřeme jednou poznámkou. V prakticky každé známé společnosti
a náboženství existují způsoby, jak ukončit manželství. Poplatky za rozvod v
průmyslovém světě prudce rostou a zákony o rozvodu se současně uvolňují.
Rozvod v islámu však zůstává významným morálním aktem. Bůh partnerům
nařizuje, aby byli k sobě laskaví a trpěliví, a připomíná jim tuto
skutečnost: Jak můžete něco nesnášet u svého partnera, když v něj Bůh vložil
tolik dobra a cti? Manželský pár si je jistý Boží pomocí, jestliže to spolu
myslí dobře, a zůstává spolu. Jestliže se však musí rozejít, rozvedou se bez
pocitů křivdy a nenávisti. Jestliže se partneři rozejdou počestně a na
úrovni, Bůh jím zajistí i nadále svou všezahrnující milost. Celé manželské
dění se od začátku až do konce soustřeďuje kolem víry v Boha, cele se na ni
orientuje. Verše pojednávající o rozvodu nejsou suché právnické formulky;
začínají a končí morálním nabádáním nejvyšší úrovně. Morální závazky obou
stran přesahují datum rozvodu. Celá záležitost je vtělena do vysoce
morálního systému, takže rozvod se považuje především za morální akt. |
|