|
Podle śivaistického pohledu je Śiva symbolem
stvoření a ničení univerza. Jako svrchovaný Cíl je konečným vysvobozením z
pout světa, ve kterém všechny věci mají svůj původ a také své bytí.
Nespočetné jsou Jeho projevy. Je velký Asketa (Bhikšátana), věčný Hudebník (Vínádhára),
Pán jógy (Jógéśvara), Král tance (Natarádža).
Ve své podobě jako svrchovaný Tanečník svým kosmickým tancem zosobňuje
neustále probíhající události stvoření i ničení. Jeho neobyčejná tvář
vyzařuje dokonalý klid, poznání a ovládnutou disciplínu askety. Pohyb jeho
těla vyjadřuje energii světa v nekonečných rytmech. Je to vznešený obraz
duality univerza. Je všudypřítomný, nachází se ve svrchovaném osamocení a
současně svůj zrak upíná na lidi. Je to On, po čem jóginovo srdce touží.
Śivův tanec představuje pět činností: stvoření (sršti), udržování (sthiti),
ničení (laja), ochraňování či vykoupení (anugraha) a tiróbhavu. Tiróbhava je
ztělesnění otáčení věčného kola života a smrti, jež zakrývá Skutečno májou.
Tyto aktivity v hinduismu jsou znázorněny i jinými bohy jako Brahmá
(Stvořitel), Višnu (Udržovatel), Rudra (Ničitel), Paramaśiva či Mahéśvara
(Ochraňovatel) a Sadáśiva (ztělesnění).
„Śiva, agent pěti operací stvoření, udržování, ničení, udělující milost a
zatemnění mysli, je vědomá příroda. Uctívání, recitace manter, zasvěcení a
jóga jsou věčnými projevy toho, kdo uskutečnil, že sám je, v plnosti vlastní
svobody, tímto agentem.“
Gangá, jejíž zvířená voda se zachytla ve vlasech Śivy, ztělesňuje čit-śakti,
sílu Vědomí, která je nesmrtelná a spojuje Nebe i Zemi. Z bubínku se zrodí
veškeré základní zvuky. Podobně i všechny jazyky jsou z tohoto zvuku
odvozeny. Oheň reprezentuje vědomé poznání, lotos, na kterém Śiva stojí, je
srdcem každého člověka. Démon, na kterém Śiva tančí svůj Tanec, představuje
šest nepřátel osvícení (vášeň, zlost, lakota, nepravé poznání, sobeckost a
žárlivost). Śivův tanec ukazuje, že jógin má přemoci tyto nepřátele a pak
zatančit tanec vítězství nad ohraničeným bytím. Zdvižená noha Śivy
symbolizuje svobodu duše. Ohnivý prsten kolem tančícího Śivy ukazuje na
univerzum, že všechno pochází z Jednoho, a také se k Němu vrací. Tančící
figura se interpretuje i ve smyslu paňčákšary, pětislabičného pozdravu
Śivovi (na-ma-śi-vá-ja), která je spojena s posvátnou slabikou AUM. AUM je
ztělesněn prstenem, kde oheň reprezentuje paňčákšaru. Ti, kteří zničili své
vlastní omezené jáství a oddělili sebe od pomíjejícnosti osvobozením se od
všech překážek, uskuteční krásný tanec Śivy.
U bronzové sošky Natarádži z jižní Indie je vidět opravdu výtečnou
syntézu hluboké filozofie a vizuálního vyjadřování. Málokterý jiný věk
zhotovil výraznější plastický obraz, který je uspořádán v dokonalé formě jak
z náboženského, tak i z uměleckého hlediska. I v dnešní době je soška
Natarádži inspirujícím projevem umění, poselstvím věčného života, klidu a
absolutna.
Je psáno: „Svrchovaný tančí v duši člověka, rozptýlí temnotu máji, spálí
všechny nečistoty (karma), drtí špatné myšlenky (avidjá, mala), je dárcem
milosti a se soucitem se prolíná s duší člověka v oceánu Blaženosti (ánanda)...
Z ruky, která drží bubínek, vyvstane stvoření (úderem na bubínek jakožto
prvotním projevem energie ve formě anáhata śabdy, tedy samoznějícího
původního zvuku či vibrace). Ruka, která žehná, ochraňuje všechny tvory. Od
ruky, která drží oheň, přichází ničení. Zdvižená noha dává vykoupení a noha,
která stojí na zemi, odvrátí všechnu temnotu.“ |
 |
|
|
Nandikéśvara popisuje tanec Śivy v sedmi formách
zvaných tándava:
1) Sandhja tándava
V dávných dobách se říkalo, že na sněhem pokrytých vrcholech hory Kailása
seděla Matka tří světů na zlatém trůně, když světy byly udržovány v
rovnováze mezi váhajícím dnem a přicházející temnotou noci. Matka požádala
Śivu o tanec. Písma říkají: „Ten, jenž spatří tento tanec, bude ochráněn od
všeho zla.“ Tento tanec Śivy byl tancem stvoření. Předtím se na světě ještě
žádné zlo nezrodilo.
2) Ánanda tándava
Tento tanec byl předváděn kvůli ochraně Śivových žáků. Do nesmrtelné podoby
bronzové sošky zobrazili tento tanec velcí umělci jižní Indie. Śiva je zde
znázorněn se čtyřma rukama. V jedné drží bubínek a v druhé oheň. Pravou
rukou ochraňuje abhaja mudrou, levou rukou žehná. Levá noha je v tzv.
kuňčitě a pravá noha šlape na duši, která neustále hledá vysvobození.
Natarádža tančí na zádech trpaslíka Apasmáry. Śivova forma je obklopena
zářící svatozáří paprsků (prabhámandala), které představují opakující se
zrození, průběh a zánik přírody. Jeho vlasy jsou přikrášleny dhatúra květy.
Na pravé straně hlavy je usazena maličká figurka nebeské bohyně Gangá. Dolní
část jejího těla připomíná vlnící se vodu. Śiva zachytil do svých vlasů tuto
vodu, a tím zachránil svět od velké potopy. Filozofický symbolismus tohoto
tance je, že chrám, kde Boží obraz věčně tančí, je srdcem každého člověka a
ničí všechnu máju, osvobozuje duši člověka zevnitř.
3) Kálí či Śakti tándava
Kálí je śakti Śivy, kterou je nemožno oddělit od Śivy samotného. „Jen ve
sjednocení se Śakti má Śiva sílu stvořit, bez Ní se nemůže ani pohnout.
Nejsem hoden se Ti klanět a zpívat Ti modlitbu, ó Ty, jež jsi obsluhována
Harim, Harou a jinými“ – píše velký Śankaráčárja.
4) Tripura tándava
Rákšasa Táraka měl tři syny, kteří působili velký nesvár v srdcích lidu.
Nikdo z bohů nemohl přemoci tyto démony. Pak přišel velký Śiva se Zemí jako
Jeho vozem, s Méruem jako Jeho lukem, se Sluncem a Měsícem jako kola Jeho
vozu, s Ádiśéšou jako lanem, s Višnuem jako šípem, se čtyřmi védy jako koňmi
a Brahmou jako vozatajem. Tak šel do války, zničil všechny rákšasy (démony)
a osvobodil tři světy od zla.
5) Satí a Śiva tándava
Je to tanec věčného Člověka a Ženy, jenž je zobrazován v jednotě puruši a
prakrti.
6) Ardhanárí tándava
Śiva, aby ukázal Jednotu mezi prakrti a purušou, zjevil Párvatí, svou věčnou
Společnici, ze Sebe, a poté se společně zjevili v podobě Ardhanárí (z
poloviny Muž, z poloviny Žena).
7) Pralaja tándava
Bharata tento tanec popisuje drastickým způsobem. Hory se převrací v prach,
pak ten tanec způsobí, že oceány pokryjí svět. V této formě Śiva tančí
rozpuštění světa. |
|
|