Pred bitvou

Ackoliv je Bhagavadgita vetsinou ctena jako samostatne dilo, objevuje se puvodne v rozsahlem staroindickem epose Mahabharate. Vypraveni Mahabharaty vedou az do soucasneho veku Kali. Bylo to pred priblizne 5 000 lety, na pocatku Kalijugy, kdy Sri Krsna prednesl Bhagavadgitu svemu oddanemu priteli Ardzunovi.

K jejich rozhovoru - jednomu z nejvetsich filozofickych a nabozenskych dialogu - doslo ve chvili, kdy se znepratelena vojska dvou spriznenych rodu chystaji stretnout. Na jedne strane stali Dhrtarastrovi synove, Kuruovci, a na druhe strane stali jejich bratranci, synove Panduovi, Panduovci.

Dhrtarastra a Pandu byli bratri. Oba se narodili v Kuruovske dynastii, ktera pochazela od krale Bharaty, davneho vladce Zeme, od jehoz jmena pochazi i nazev Mahabharata. Starsi bratr Dhrtarastra se narodil slepy a tak byl trun, ktery by mu jinak patril, predan Pandovi.

Pandu predcasne zemrel a jeho pet synu - Judhisthira, Bhima, Ardzuna, Nakula a Sahadeva - se dostalo pod ochranu Dhrtarastrovu, ktery se take docasne ujal kralovskeho zezla. Sto synu Dhrtarastrovych a pet synu Panduovych vyrustalo spolecne. Pod vedenim moudreho brahmana Drony pronikli do vsech taju valecnickeho umeni a od praotce rodu Bhismy se jim dostalo duchovniho poznani.

Synove Dhrtarastrovi, a hlavne nejstarsi Durjodhana, vsak Panduovce nenavideli a zavideli jim. Slepy Dhrtarastra chtel, aby jeho synove zdedili kralovsky trun a Panduovcum nepral.

Durjodhana s Dhrtarastrovym svolenim nejruznejsimi zpusoby osnoval zahubu Panduovcu. Jen diky pozorne peci stryce Vidury a bratrance Krsny dokazali Panduovci vsem ukladum o zivot uniknout.

Krsna neni obycejny clovek, ale samotny Svrchovany Pan, ktery sestoupil na Zemi v kralovske dynastii. V teto roli prince byl bratrancem Pandovy manzelky Kunti (Prthy), matky Panduovcu. Stal na strane Panduovcu jako pribuzny i jako vecny udrzovatel nabozenstvi a vzdy jim pomahal a poskytl jim ochranu.

Durjodhana nakonec vyzval Judhisthiru ke hre v kostky, aby ho mohl pripravit o kralovsky trun. Podvodnym zpusobem vyhral nejen veskere poklady, celou risi a osobni svobodu Panduovcu, ale i jejich vernou manzelku Draupadi, kterou se pokusil verejne svleknout donaha pred vsemi princi a krali. Sri Krsna ji zazracnym zpusobem pred zneuctenim zachranil, avsak podle pravidel prohry se meli Panduovci odebrat na trinact let do vyhnanstvi.

Kdyz se Judhisthira a jeho bratri, doprovazeni vernou Draupadi, vratili domu, opravnene pozadovali sve kralovstvi. Durjodhana vsak zlostne odmitl. Kdyz Panduovci zmensili svuj pozadavek a prosili pouze o pet vesnic, aby mohli slouzit lidu, k cemuz byli jako ksatrijove zavazani, Durjodhana povysene odvetil, ze jim neda ani takovy kousek zeme, do jakeho by bylo mozno zapichnout jehlu.

Prestoze byli Panduovci velice mirni a trpelivi, zdalo se, ze valka je neodkladna. Vladari na cele Zemi se pripojili k jedne ci druhe strane. Sri Krsna se osobne ujal ulohy posla a odesel k Durjodhanovi, aby vyjednal mir. Ale kdyz ani tyto pokusy dosahnout smiru neprinesly zadny vysledek, valka byla jista.

Panduovci byli lide vysokych moralnich kvalit a vedeli, ze Krsna je Nejvyssi Osobnost Bozstvi, zatimco bezbozni Kuruovci Jeho postaveni neuznavali. Krsna slibil, ze se boje osobne jako valecnik nezucastni, ale ze jedna strana muze pouzit Jeho vojenskych sil a druha muze vyuzit Jeho pritomnosti jako radce. Durjodhana, politicky genius, se rozhodl pro Krsnovu armadu a Panduovci stejne dychtive prijali Krsnovu osobni pomoc.

Tak se Krsna stal Ardzunovym vozatajem. Bhagavadgita zacina v tomto okamziku - obe nepratelska vojska stoji tvari v tvar na bitevnim poli, vzduchem zni troubeni valecnych lastur a Dhrtarastra se nedockave pta sveho komornika Sandzaji: ,,Co delaji?`` Bitva zacina.

- vydavatele -