KAPITOLA PATNACTA

Joga Nejvyssi Osobnosti

SLOKA 1

sri-bhagavan uvaca
urdhva-mulam adhah-sakham asvattham prahur avyayam
chandamsi yasya parnani yas tam veda sa veda-vit

sri-bhagavan uvaca - Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, pravil; urdhva-mulam - s koreny nahoru; adhah - dolu; sakham - vetve; asvattham - banyanovnik; prahuh - rika se; avyayam - vecny; chandamsi - vedske hymny; yasya - jehoz; parnani - listy; yah - kdokoliv; tam - ten; veda - zna; sah - on; veda-vit - znalec Ved.

Vzneseny pravil: Hovori se o neznicitelnem banyanovniku, ktery ma koreny nahore a vetve dole a jehoz listy jsou vedske hymny. Kdo zna tento strom, je znalcem Ved.

VYKLAD: Po projednani dulezitosti bhaktijogy se muzeme zeptat, jaky vyznam maji Vedy. V teto kapitole se vysvetluje, ze ucelem studia Ved je pochopit Krsnu. Proto kazdy, kdo Krsnovi oddane slouzi a je si Krsny vzdy plne vedom, jiz zna Vedy.

Labyrint hmotneho sveta je zde prirovnan k banyanovniku. Pro toho, kdo se zabyva plodnymi ciny, banyanovnik nekonci. Putuje donekonecna z vetve na vetev, nebot tento strom symbolizujici hmotny svet nema zadneho konce. Kdo se k tomuto stromu upjal, se nemuze nikdy vysvobodit. Vedske hymny, urcene k povzneseni cloveka, se prirovnavaji k listum tohoto banyanovniku. Jeho koreny smeruji vzhuru, protoze zacinaji na nejvyssi planete vesmiru, kde zije Brahma. Kdo zna tento neznicitelny strom iluze, muze se vymanit z jeho pout. Je tedy dulezite znat zpusob, jak se z tohoto zapleteni vyprostit.

V predeslych kapitolach bylo receno, ze existuje mnoho cest, ktere vedou z hmotneho labyrintu, a az do trinacte kapitoly jsme sledovali, ze oddana sluzba Nejvyssimu Panu je tou nejlepsi cestou. Zakladni zasadou oddane sluzby je nebyt poutan k hmotnym cinum, nybrz byt poutan k transcendentalni sluzbe Bohu. Zacatek teto kapitoly pojednava o pretrzeni pout k hmotnemu svetu. Koren tohoto hmotneho byti smeruje nahoru, coz znamena, ze ma svuj pocatek v uplne hmotne substanci na nejvyssi planete vesmiru. Odtamtud expanduje cely vesmir s mnoha vetvemi, ktere predstavuji ruzne hvezdne soustavy. Plody predstavuji vysledky cinnosti zivych bytosti, tedy nabozenstvi, hospodarsky rozvoj, smyslovy pozitek a vysvobozeni.

V tomto svete se obvykle nesetkame se stromem, jehoz koreny rostou nahoru a vetve dolu. Takovy strom vsak existuje. Muzeme jej spatrit na hladine vodni nadrze. Stromy rostouci na brehu, reky se odrazeji na vodni hladine a my vidime, ze jejich odraz ma koreny nahore a vetve dole. Jinymi slovy, strom, ktery symbolizuje hmotny svet, je zrcadlovym obrazem skutecneho stromu duchovniho sveta. Tak jako odraz stromu spociva na hladine vody, tak i odraz duchovniho sveta spociva na touze. Touha je pricinou toho, ze veci existuji v tomto odrazenem hmotnem svetle. Kdo se chce dostat z materialni existence, musi tento strom dukladne poznat analytickym studiem a pretnout pouta, ktera ho k nemu vazou.

Tento strom je dokonalym odrazem skutecneho stromu. Ve svete duchovnim existuje vsechno. Impersonaliste povazuji brahma za koren tohoto hmotneho stromu a podle sankhjove filozofie z korene nejprve vychazi prakrti, purusa, pak tri kvality hmotne prirody (guna), pet hrubohmotnych prvku (panca-maha-bhuta), deset smyslu (dasendriya), mysl atd. Timto zpusobem je rozdelen cely hmotny svet na dvacet ctyri prvku. Je-li brahma umisteno ve stredu veskereho projevu, pak hmotny svet predstavuje 180 stupnu a zbyvajicich 180 stupnu tvori svet duchovni. Hmotny svet je zvracenym odrazem duchovniho sveta, coz znamena, ze duchovni svet musi byt stejne rozmanity jako hmotny svet, avsak v duchovnim svete je tato rozmanitost skutecna. Bhagavadgita vysvetluje, ze prakrti je vnejsi energie Nejvyssiho a purusa je Nejvyssi Pan samotny. Jelikoz je tento projev hmotny, je take docasny. Odraz je vzdy nestaly, protoze nekdy videt je a nekdy neni. Puvod tohoto odrazu je vsak vecny. Hmotny odraz skutecneho stromu musi byt preseknut. Tvrdi-li se o nekom, ze zna Vedy, pak se predpoklada, ze vi, jak preseknout pouta tohoto hmotneho sveta. Clovek, ktery toto zna, je pravym znalcem Ved. Naproti tomu ten, kdo je svazovan vedskymi ritualy neboli krasnymi zelenymi listy hmotneho stromu, nezna skutecny smysl Ved. Nejvyssi Pan prozrazuje, ze smyslem Ved je preseknout tento odraz stromu a dosici skutecneho stromu duchovniho sveta.

SLOKA 2

adhas cordhvam prasrtas tasya sakha
guna-pravrddha visaya-pravalah
adhas ca mulany anusantatani
karmanubandhini manusya-loke

adhah - dolu; ca - a; urdhvam - nahoru; prasrtah - rozbihaji; tasya - jeho; sakhah - vetve; guna - kvalitami hmotne prirody; pravrddhah - vyrostle; visaya - smyslove predmety; pravalah - vetvicky; adhah - dolu; ca - a; mulani - koreny; anusantatani - prostirajici se; karma - k cinum; anubandhini - poutany; manusya-loke - v lidske spolecnosti.

Jeho vetve se rozbihaji nahoru i dolu a jsou ziveny tremi kvalitami hmotne prirody. Jejich vyhonky jsou smyslove predmety. Tento strom ma koreny smerujici dolu, ktere jsou poutany k plodonosnym cinum lidske spolecnosti.

VYKLAD: Zde pokracuje popis banyanovniku. Jeho vetve se rozbihaji na vsechny strany. Na jeho spodnich vetvich nalezneme ruzne zive tvory, napriklad lidi, kravy, kone, psy, kocky a tak dal. Na horejsich vetvich jsou zive bytosti vyssich forem, jako napriklad polobozi, Gandharvove (nebesti pevci a hudebnici) a mnoho jinych vyssich zivotnich druhu. Tak jako je obycejny strom vyzivovan vodou, je tento strom ziven tremi kvalitami hmotne prirody. Nekdy muzeme videt, ze cast krajiny je uplne vyschla, bez rostlinstva, a jinde je zase vegetaci plne porostla. Podobne se i ruzne druhy zivota projevuji v pomeru k vyskytu kvalit hmotne prirody.

Vetevky a vyhonky tohoto stromu jsou prirovnavany ke smyslum a smyslovym predmetum. Podle vyvoje ruznych kvalit hmotne prirody ziskavame ruzne smysly, pomoci nichz se tesime z ruznych smyslovych predmetu. Horni vetevky jsou prirovnany ke smyslum, jako jsou usi, oci, nos atd., a jsou uzpusobeny k pozitku s ruznymi smyslovymi predmety. Vyhonky predstavuji smyslove predmety, napriklad zvuk, tvar, hmat a tak dal. Postranni koreny odpovidaji nasledkum ruznych utrpeni a smyslovych pozitku, jez vedou ke vzniku zalib a nelibosti. Rika se, ze sklon ke zboznosti a ateismu vznika take z techto postrannich korenu, ktere se rozbihaji na vsechny strany. Hlavni koren ma svuj puvod v Brahmaloce, zatimco vedlejsi koreny v planetarnich soustavach lidi. Pote, co si clovek uzil vysledku zboznych cinu na vyssich hvezdnych soustavach, vrati se zpet na Zemi a obnovi svou karmu konanim plodonosnych cinu, aby se znovu dostal na vyssi planety. Tato planeta obyvana lidmi se poklada za pole cinnosti.

SLOKA 3 - 4

na rupam asyeha tathopalabhyate
nanto na cadir na ca sampratistha
asvattham enam su-virudha-mulam
asanga-sastrena drdhena chittva

tatah padam tat parimargitavyam
yasmin gata na nivartanti bhuyah
tam eva cadyam purusam prapadye
yatah pravrttih prasrta purani

na - ne; rupam - podoba; asya - tohoto stromu; iha - v tomto svete; tatha - take; upalabhyate - lze postrehnout; na - nikdy; antah - konec; na - nikdy; ca - take; adih - pocatek; na - nikdy; ca - take; sampratistha - zaklad; asvattham - banyanovnik; enam - tento; su-virudha - pevne; mulam - zakorenen; asanga-sastrena - zbrani neulpivani; drdhena - silny; chittva - skaceti; tatah - potom; padam - misto; tat - tento; parimargitavyam - musi se vyhledat; yasmin - kde; gatah - jiti; na - nikdy; nivartanti - vraceti se; bhuyah - znovu; tam - k Nemu; eva - zajiste; ca - take; adyam - puvodni; purusam - Bozska Osobnost; prapadye - odevzdat; yatah - z Niz; pravrttih - zacatek; prasrta - siriti se; purani - od pradavna.

Na tomto svete nelze postihnout jeho pravou podobu. Nikdo nevi, kde zacina, kde konci a kde ma svuj zaklad. Tento pevne zakoreneny banyanovnik musi clovek skacet padnou zbrani neulpivani. Proto necht vyhleda misto, odkud se po jeho dosazeni uz nevrati a kde se odevzda Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, z ktere jiz od nepameti vse vyvera.

VYKLAD: Zde se jasne rika, ze v tomto hmotnem svete neni mozne ziskat nejakou predstavu o skutecne podobe banyanovniku. Ma koreny nahore a skutecny strom je na druhe strane. Je-li clovek zapleten do hmotnych cinnosti, nemuze videt, jak daleko se tento strom rozpina, ani kde ma svuj pocatek. Je vsak nezbytne, abychom nasli jeho pricinu. Vidime, ze vsechno ma svuj puvod: ,,Jsem synem sveho otce, muj otec je synem takove a takove osoby, ktera je synem dalsiho otce atd., atd.`` Timto zpusobem dojdeme k prvotnimu otci tohoto vesmiru, k Brahmovi, ktereho ale stvoril Garbhodakasaji Visnu. Nakonec dospejeme k Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, ktera je puvodem stromu. Nejvyssi Osobnost Bozstvi muzeme poznat, stykame-li se s lidmi, kteri uz toto poznani maji. S jeho pomoci se pak postupne muzeme odpoutat od falesneho odrazu skutecnosti. Pretnutim techto pout, jez nas vazou k iluzornimu stromu, se muzeme premistit do naseho praveho postaveni na skutecnem strome.

Slovo asanga (neulpivani) je v tomto versi velmi dulezite, nebot nase pripoutanost ke smyslovemu pozitku a touha ovladat hmotnou prirodu je velice silna. Proto se musime naucit neulpivani diskutovanim o duchovni vede, ktera je podlozena autoritativnimi pismy, a musime naslouchat lidem, kteri maji skutecne poznani. Diky takovym rozhovorum ve spolecnosti oddanych clovek dospeje k Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Prvni veci, kterou musi pak udelat, je odevzdat se Nejvyssimu Panu. Ve versi se mluvi o miste, ktereho kdyz clovek dosahne, nevrati se do tohoto odrazu iluzorniho stromu. Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, je puvodni koren, z nehoz vse emanuje. Chceme-li ziskat Krsnovu prizen, musime se Mu odevzdat. Toho lze dosahnout oddanou sluzbou, jako napriklad naslouchanim, zpivanim a tak dal. Krsna jiz drive prohlasil, ze je puvodcem hmotneho sveta: aham sarvasya prabhavah. ,,Jsem puvodcem vseho.`` Touzime-li se dostat z tohoto mocneho banyanovniku hmotneho zivota, musime se odevzdat Krsnovi. Jakmile se Mu odevzdame, zbavime se automaticky ulpivani na tomto hmotnem svete.

SLOKA 5

nirmana-moha jita-sanga-dosa
adhyatma-nitya vinivrtta-kamah
dvandvair vimuktah sukha-duhkha-samjnair
gacchanty amudhah padam avyayam tat

nih - bez; mana - falesne pychy; mohah - iluze; jita - premoci; sanga - spolecnosti; dosah - chybne; adhyatma - duchovni poznani; nityah - vecnost; vinivrtta - zanechat; kamah - chtic; dvandvaih - od dvojnosti; vimuktah - vysvobozen; sukha-duhkha - stesti a nestesti; samjnaih - zvany; gacchanti - dosahnout; amudhah - nepomyleny; padam - misto; avyayam - vecny; tat - ono.

Ten, kdo je prost falesne pychy, klamu a nevhodne spolecnosti, kdo poznal vecne, kdo premohl hmotny chtic, oprostil se od protikladu stesti a nestesti a vi, jak se odevzdat Nejvyssi Osobe, dosahne onoho vecneho kralovstvi.

VYKLAD: Zde je velmi hezky popsan zpusob, jak se odevzdat. Clovek by se mel predevsim zbavit pychy. Je-li podminena duse pomatena pychou, povazuje se za pana hmotne prirody a je pro ni velice obtizne odevzdat se Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Pestovanim skutecneho poznani by se mel clovek naucit, ze neni panem hmotne prirody; Panem je Nejvyssi Osobnost Bozstvi. Jakmile se clovek zbavi bludu, ktery byl zpusoben pychou, muze zacit s postupnym procesem odevzdani se. Ten, kdo si v tomto svete preje byt neustale uctivan, se nemuze odevzdat Nejvyssi Osobe. Pycha ma svuj puvod v iluzi, nebot prestoze na tento svet prichazime, abychom zde pobyli jen kratkou dobu a pak zase odesli, posetile si myslime, ze jsme pany sveta. Proto si vsechno komplikujeme a mame neustale problemy. Cely svet je pod vlivem teto iluze. Lide se domnivaji, ze zeme patri lidstvu, a pod falesnym dojmem, ze jim patri vsechno, rozdelili zemi na male kousky. Je nutne, abychom se zbavili falesne predstavy, ze jsme majiteli tohoto sveta. Zbavime-li se teto falesne predstavy, oprostime se od falesnych pout k rodine, spolecnosti a narodu, ktera nas poutaji k hmotnemu svetu. Dalsim krokem je rozvoj duchovniho poznani. Musime se naucit, co nam patri a co nikoliv. Jakmile to vsechno pochopime, zbavime se dualistickeho chapani stesti a nestesti, radosti a bolesti a podobne. Tak dojdeme k dokonalemu poznani, coz nam umozni odevzdat se Nejvyssi Osobnosti Bozstvi.

SLOKA 6

na tad bhasayate suryo na sasanko na pavakah
yad gatva na nivartante tad dhama paramam mama

na - ne; tat - ono; bhasayate - ozareno; suryah - slunce; na - ani; sasankah - mesic; na - ani; pavakah - ohen, elektrina; yat - kam; gatva - kracejici; na - nikdy; nivartante - nevrati se; tat dhama - ono sidlo; paramam - nejvyssi; mama - Muj.

Me svrchovane sidlo neni ozareno ani sluncem, ani mesicem, ani ohnem ci elektrinou. Ti, kteri k nemu dospeli, se nikdy nevrati na tento hmotny svet.

VYKLAD: V tomto versi je popsano sidlo Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, Sri Krsny, jez se nazyva Krsnaloka neboli Goloka Vrndavana. V duchovnim svete neni zapotrebi zadneho slunce, mesice, ohne nebo elektriny, nebot vsechny planety tam maji vlastni zar. Na rozdil od duchovnich planet, ktere vyzaruji svetlo samy od sebe, je v tomto vesmiru pouze jedna planeta, ktera ma vlastni svetlo, a to je Slunce. Jas vaikunthskych planet vytvari zari, ktera se nazyva brahmadzjoti a ktera puvodne pochazi z Krsnovy planety Goloky Vrndavany. Cast teto zare je zahalena mahat-tattvou neboli hmotnym svetem. Vetsina tohoto zariciho nebe je vsak plna duchovnich planet zvanych Vaikunthaloky, z nichz Goloka Vrndavana je nejprednejsi.

Dokud se ziva bytost naleza v temnem hmotnem svete, je podminena, ale jakmile pretne pouta k falesnemu stromu hmotneho sveta, vysvobodi se a dosahne duchovniho sveta. Pak se uz nikdy nevrati zpet. Ziva bytost se ve svem podminenem stavu povazuje za pana hmotneho sveta, a tudiz proziva utrpeni, zatimco ve svem osvobozenem stavu vstoupi do duchovniho kralovstvi, aby se ve spolecnosti Nejvyssiho Pana tesila z vecneho zivota, vecneho stesti a dokonaleho poznani.

Tato informace by mela uchvatit kazdeho. Clovek by mel touzit premistit se do vecneho sveta a osvobodit se od zdanliveho obrazu skutecnosti. Pretnout tato pouta je velmi tezke pro toho, kdo je k hmotnemu svetu silne poutan, ale prostrednictvim oddane sluzby konane pro poteseni Krsny maji vsichni moznost postupne se z techto pout vyprostit. Clovek se musi stykat s cistymi oddanymi neboli s temi, kteri si jsou vedomi Krsny, a od nich se naucit vykonavat oddanou sluzbu. Tak se muzeme zbavit pout k hmotnemu svetu. Nikdo nemuze zanechat ulpivani na hmotnem svete jen tim, ze si oblekne odev safranove barvy, nybrz musi najit zalibeni v oddane sluzbe Krsnovi. Proto bychom meli brat velmi vazne skutecnost, ze oddana sluzba, jak byla popsana ve dvanacte kapitole, je jediny zpusob, jak se dostat z tohoto falesneho stromu hmotne existence. Ve ctrnacte kapitole se popisuje, jak jsou vsechny cinnosti znecisteny hmotnou prirodou. Pouze oddana sluzba je popsana jako ciste transcendentalni.

Slova paramam mama jsou zde velmi dulezita. Vsechno, co existuje, patri vlastne Nejvyssimu Panu, ale duchovni svet je parama neboli plny sesti vznesenosti. Katha Upanisad (2.2.15) take potvrzuje, ze v duchovnim svete neni vubec zapotrebi slunecni nebo mesicni zare, nebot je tam vsechno ozareno Panovou vnitrni energii (na tatra suryo bhati na candra-tarakam). Tohoto nejvyssiho sidla muzeme dosahnout jen tehdy, odevzdame-li se Nejvyssimu Panu, jiny zpusob neexistuje.

SLOKA 7

mamaivamso jiva-loke jiva-bhutah sanatanah
manah-sasthanindriyani prakrti-sthani karsati

mama - Moje; eva - zajiste; amsah - fragmentarni castice; jiva-loke - ve svete podmineneho zivota; jiva-bhutah - podminene zive bytosti; sanatanah - vecne; manah - s mysli; sasthani - sesti; indriyani - smysly; prakrti - hmotna priroda; sthani - umisten; karsati - tezce bojuji.

Zive bytosti v tomto podminenem svete jsou Mymi vecnymi fragmentarnimi casteckami. Zijice podminenym zivotem, tezce bojuji se sesti smysly, vcetne mysli.

VYKLAD: V tomto versi se jasne definuje identita zive bytosti. Ziva bytost je nepatrna castecka Nejvyssiho Pana - vecna za vsech okolnosti. Neznamena to vsak, ze je individualni pouze ve svem podminenem stavu, zatimco po vysvobozeni s Nim splyne. Zustava vecne fragmentarni, jak je jasne vysvetleno slovem sanatanah. Podle Ved se Nejvyssi Pan projevuje v nekonecnem mnozstvi ruznych podob, z nichz zakladni se nazyvaji visnu-tattva a druhotne jiva-tattva, zive bytosti. Jinymi slovy, visnu-tattvy jsou Jeho osobni expanze, zatimco zive bytosti jsou Jeho oddelene expanze. Ve svych ruznych osobnich podobach se Pan zjevuje napriklad jako Rama, Nrsinhadeva, Visnumurti a vsechna vladnouci Bozstva vaikunthskych planet. Zive bytosti, Panovy oddelene expanze, jsou Jeho vecnymi sluzebniky. Osobni expanze Nejvyssiho Pana existuji vecne a maji svou Bozskou totoznost; stejne tak oddelene expanze, zive bytosti, maji svou totoznost. Jelikoz jsou zive bytosti nepatrnymi casteckami Pana, maji take nepatrny zlomek vlastnosti a jedna z nich je nezavislost. Kazda ziva bytost je individualni duse, ktera ma svou osobni totoznost a jistou nezavislost. Zneuzitim teto nezavislosti se stane podminenou dusi, a spravnym pouzitim nezavislosti je vzdy osvobozena. V kazdem pripade je stejne jako Nejvyssi Pan vecna. Ve vysvobozenem stavu je ziva bytost prosta hmotneho podmineni a je vzdy zapojena v Panove transcendentalni sluzbe. Ve svem podminenem stavu je pod nadvladou tri kvalit hmotne prirody a na transcendentalni laskyplnou sluzbu Panu zapomina. Proto musi tezce bojovat, aby v hmotnem svete prezila.

Vsechny zive bytosti, a to nejen lide, kocky a psi, ale i mocni vladci hmotneho sveta, jako Brahma, Siva, a dokonce i Visnu, jsou nedilnymi soucastmi Nejvyssiho Pana. Vsichni jsou vecnymi, a nikoliv docasnymi projevy. Slovo karsati (,,zapasit``) je zde velmi vyznamne. Podminena duse je jakoby spoutana zeleznymi retezy. Je spoutana falesnym egem a je to prave mysl, ktera ji vede k hmotnemu byti. Je-li mysl v kvalite dobra, jsou ciny dobre; je-li v kvalite vasne, jsou ciny pricinou utrpeni; a je-li v kvalite nevedomosti, sestupuje clovek do nizsich zivocisnych druhu. Z tohoto verse jasne vyplyva, ze podminena duse je zahalena hmotnym telem, mysli a smysly, avsak tyto hmotne obaly zmizi, jakmile se vysvobodi. V osvobozenem stavu se automaticky projevi jeji duchovni telo se svymi specifickymi vlastnostmi. V Mandhjandinajana-sruti se muzeme docist: sa va esa brahma-nistha idam sariram martyam atisrjya brahmabhisampadya brahmana pasyati-brahmana srnoti brahmanaivedam sarvam anubhavati. Kdyz se ziva bytost od sveho hmotneho tela oprosti a vstoupi do duchovniho sveta, obnovi znovu sve duchovni telo, a muze pak videt Nejvyssiho Pana tvari v tvar. Muze Ho slyset primo, muze s Nim mluvit a poznat Ho takoveho, jaky skutecne je. Vedske smrti take vysvetluji, vasanti yatra purusah sarve vaikuntha-murtayah. Vsichni na duchovnich planetach maji tela podobna telu Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Pokud se tyka vzhledu tela, neni zadny rozdil mezi zivymi bytostmi a expanzemi visnu-murti. Jinymi slovy, jakmile se ziva bytost vysvobodi, obdrzi Panovou milosti duchovni telo.

Slovo mamaivamsah (nepatrne castecky Nejvyssiho Pana) je take velice dulezite. Fragmentarni cast Pana nelze srovnat s nejakym ulomenym kouskem. Z druhe kapitoly jsme se dozvedeli, ze dusi nelze rozdelit; proto se tato castecka neda vnimat hmotne. Neni to jako s hmotou, kterou muzeme rozrezat na kousky a pak zase spojit. Hmotne pojeti je zde neprijatelne, nebot ve versi je pouzito slova sanatana (vecny). Fragmentarni castecka je vecna. Na zacatku druhe kapitoly se pise, ze fragmentarni castecka Nejvyssiho Pana dli ve vsech telech (dehino 'smin yatha dehe). Jakmile se tato castecka osvobodi z hmotnych pout, nabude znovu duchovniho tela a v duchovnim svete se na duchovni planete tesi ve spolecnosti Nejvyssiho Pana. Rozumi se samo sebou, ze tato nepatrna castecka je s Nejvyssim Panem kvalitativne stejna, stejne jako je kousek zlata take zlato.

SLOKA 8

sariram yad avapnoti yac capy utkramatisvarah
grhitvaitani samyati vayur gandhan ivasayat

sariram - telo; yat - tak jako; avapnoti - ziskava; yat - jako; ca api - take; utkramati - opousti; isvarah - pan tela; grhitva - prijima; etani - vsechny tyto; samyati - odchazi; vayuh - vitr; gandhan - vune; iva - podobne; asayat - z jejich zdroju.

V hmotnem svete prenasi ziva bytost sva ruzna pojeti zivota z jednoho tela do druheho, podobne jako vitr prenasi vune. Takto prijima jeden druh tela a znovu ho opousti, aby prijala dalsi.

VYKLAD: Zde je ziva bytost popsana jako isvara ve smyslu pan sveho tela. Chce-li, muze zamenit sve telo za vyssi, ale muze ho zamenit take za nizsi. Ma castecnou nezavislost. Zameny, ke kterym dochazi, zavisi na zive bytosti. V okamziku smrti ji vedomi, ktere si vyvinula, privede k novemu telu. Jestlize si vytvorila vedomi podobne psimu nebo kocicimu, muze si byt jista, ze v pristim zivote obdrzi psi nebo kocici telo. Jestlize vsak sve vedomi upevnila v bozskych kvalitach, dostane v nasledujicim zivote telo poloboha. Je-li si vedoma Krsny, bude premistena na Krsnaloku v duchovnim svete, aby se mohla stykat s Krsnou. Je nespravne domnivat se, ze se zanikem tela vse konci. Individualni duse prechazi z tela do tela a nynejsi telo a nynejsi cinnosti zive bytosti jsou zakladem jejiho pristiho tela. Ve shode se svou karmou dostane nove telo, ktere bude nucena po urcite dobe opustit. Zde se uvadi, ze jemnohmotne telo, ktere s sebou nese pojeti budouciho tela, se vyvine v nove telo v novem zivote. Transmigrace vtelene duse z tela do tela a zapas v tele se nazyva karsati, boj o existenci.

SLOKA 9

srotram caksuh sparsanam ca rasanam ghranam eva ca
adhisthaya manas cayam visayan upasevate

srotram - usi; caksuh - oci; sparsanam - hmat; ca - take; rasanam - jazyk; ghranam - cich; eva - take; ca - a; adhisthaya - umisten v; manah - mysli; ca - take; ayam - ona; visayan - smyslove predmety; upasevate - uziva si.

Ziva bytost tak ziskava nove hrube telo s urcitym druhem usi, oci, jazyka, nosu a hmatu, jejichz centrem je mysl. Takto se oddava urcitemu druhu smyslovych predmetu.

VYKLAD: Jinymi slovy, jestlize si ziva bytost znecistuje vedomi tim, ze si utvari psi a kocici vlastnosti, dostane ve svem pristim zivote psi nebo kocici telo. Vedomi je puvodne ciste, nebot duse je cista, ale ve styku s kvalitami hmotne prirody se zmeni, tak jako se zbarvi voda, smichame-li ji s nejakou barvou. Prave vedomi znamena byt si vedom Krsny. Je-li si clovek vedom Krsny, dosahl cisteho zivota. Avsak je-li jeho vedomi znecisteno nejakou hmotnou mentalitou, dostane ve svem pristim zivote tomu odpovidajici telo. Nic nezarucuje, ze dostane opet lidske telo; muze dostat telo psa, kocky, prasete nebo poloboha, anebo kterekoliv telo z 8 400 000 druhu tel.

SLOKA 10

utkramantam sthitam vapi bhunjanam va gunanvitam
vimudha nanupasyanti pasyanti jnana-caksusah

utkramantam - opusteni tela; sthitam - setrvavajici v tele; va api - ani; bhunjanam - uziva si; va - nebo; guna-anvitam - pod vlivem kvalit hmotne prirody; vimudhah - posetile osoby; na - nikdy; anupasyanti - nevidi; pasyanti - muze videt; jnana-caksusah - ti, kteri vidi zrakem poznani.

Posetili nemohou pochopit, jak ziva bytost opousti sve telo, ani jak v urcitem tele setrvava a uziva si pod vlivem kvalit hmotne prirody. Avsak ti, jejichz oci jsou cviceny v poznani, toto vse vidi.

VYKLAD: Slova jnana-caksusah jsou velmi vyznamna. Bez poznani nemuzeme pochopit, jak muze ziva bytost opustit sve nynejsi telo, jake telo dostane v pristim zivote, nebo proc nyni dli prave v tomto tele. Abychom mohli vsemu porozumet, musime dobre znat Bhagavadgitu a podobna pisma a musime toto poznani vyslechnout od praveho duchovniho ucitele. Kdo to vse spravne pochopi, je povazovan za stastneho. Ziva bytost zije, raduje se a opousti sve telo za urcitych okolnosti, pod vlivem kvalit hmotne prirody. Nasledkem toho trpi rozkosemi a bolestmi, nebot je oklamana smyslovymi pozitky. Lide, kteri se neustale nechavaji svadet chticem a zadosti, ztraceji vsechnu schopnost pochopit, jak duse setrvava v tele a jak tela meni. Kdo si vsak osvojil duchovni poznani, muze pochopit, ze duse se lisi od tela, ze telo meni a ze si uziva ruznymi zpusoby. Takovy clovek chape, jak se podminena ziva bytost trapi ve svem hmotnem byti. Proto se ti, kdo jsou pokrocili v duchovnim poznani, co nejvice snazi, aby se ostatnimi lidmi o sve vedomosti podelili, nebot podmineny zivot lidi je plny utrap. Podminene duse by se mely osvobodit tim, ze se stanou vedomymi si Krsny a premisti se do duchovniho sveta.

SLOKA 11

yatanto yoginas cainam pasyanty atmany avasthitam
yatanto 'py akrtatmano nainam pasyanty acetasah

yatantah - usilujici; yoginah - transcendentaliste; ca - take; enam - toto; pasyanti - spatrovati; atmani - ve svem ja; avasthitam - umisteni; yatantah - pres snahu; api - i kdyz; akrta-atmanah - lide bez seberealizace; na - ne; enam - toto; pasyanti - spatrovati; acetasah - lide slabeho ducha.

Snazici se transcendentaliste, kteri jsou na urovni seberealizace mohou toto vse videt jasne. Avsak lide slabe mysli a ti, kteri nedosahli seberealizace, nemohou prohlednout, trebaze se snazi.

VYKLAD: Je mnoho transcendentalistu na ceste duchovni seberealizace, ale ti, kteri nejsou seberealizovani, nemohou videt zmeny probihajici v tele zive bytosti. Slovo yoginah je v teto souvislosti velmi dulezite. Ackoliv v dnesni dobe existuje mnoho takzvanych joginu a joginskych spolku, ve skutecnosti jsou vsichni v otazkach seberealizace nevedomi. Zajimaji se jen o telesna cviceni a jsou spokojeni, maji-li dobre stavena a zdrava tela. Hlubsi zajmy nemaji. Rika se jim yatanto 'py akrtatmanah. Prestoze provadeji takzvanou jogu, k seberealizaci nedospeli, a proto nemohou pochopit, jak duse prechazi z jednoho tela do druheho. Pouze ti, kdo provadeji skutecnou jogu, realizovali sve ja, svuj vztah ke svetu a Nejvyssimu Panu, a mohou pochopit, jak se veci skutecne maji. Nazyvaji se bhaktijogini, tedy ti, kteri oddane slouzi Krsnovi s mysli na Neho uprenou.

SLOKA 12

yad aditya-gatam tejo jagad bhasayate 'khilam
yac candramasi yac cagnau tat tejo viddhi mamakam

yat - ktery; aditya-gatam - slunce; tejah - jas; jagat - cely svet; bhasayate - ozaruje; akhilam - uplne; yat - ktery; candramasi - mesice; yat - ktery; ca - take; agnau - ohne; tat - tento; tejah - jas; viddhi - vez; mamakam - ode Mne.

Vez, ze ode Mne pochazi jas slunce, jenz rozptyluje temnotu celeho hmotneho sveta, a take jas mesice a ohne.

VYKLAD: Hloupi lide nemohou pochopit, jak se veci deji. Prvnim krokem k poznani muze byt pochopeni toho, co Sri Krsna rika v tomto versi. Kazdy muze videt slunce, mesic, ohen a elektrinu, a kazdy by se tedy mel snazit pochopit, ze jejich zare ma svuj puvod v Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, Sri Krsnovi. Takove chapani tvori zacatek uvedomovani si Krsny a znamena velmi mnoho pro duchovni pokrok podminene duse v hmotnem svete. Zive bytosti jsou v podstate castecky Nejvyssiho Pana, ktery zde neprimo naznacuje, jak se mohou opet navratit zpatky domu, zpatky k Bohu.

Z tohoto verse muzeme vyrozumet, ze slunce ozaruje celou slunecni soustavu. Existuje mnoho vesmiru, slunecnich soustav, slunci, mesicu a planet, ale v kazdem vesmiru je jen jedno Slunce. V Bhagavadgite (10.21) stoji, ze Mesic je jednou z hvezd (naksatranam aham sasi). Slunecni zare pochazi z duchovni zare Nejvyssiho Pana. Pri vychodu slunce zacinaji lide se svymi cinnostmi. Rozdelaji ohen k priprave jidla, k pohonu stroju v tovarnach a podobne. Tolik veci delame za pomoci ohne. Proto mame slunce, ohen a mesicni svetlo tak radi. Zadna ziva bytost by bez nich nemohla existovat. Jakmile clovek pochopi, ze svetlo a jas slunce, mesice a ohne emanuje z Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, zacina si uvedomovat Krsnu.

Mesicni zare nejen dodava ziviny zelenine, ale je take prijemna, takze kazdy muze snadno porozumet, ze zije z milosti Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, Sri Krsny. Bez Jeho milosti by neexistovalo ani slunce, bez Jeho milosti by neexistoval mesic, bez Jeho milosti by neexistoval ohen. Bez slunce, mesice nebo ohne by nikdo nemohl zit. Toto jsou nektere z myslenek, ktere v podminenych dusich mohou probudit vedomi Krsny.

SLOKA 13

gam avisya ca bhutani dharayamy aham ojasa
pusnami causadhih sarvah somo bhutva rasatmakah

gam - planety; avisya - vstupuji; ca - take; bhutani - zive bytosti; dharayami - udrzuji; aham - Ja; ojasa - Mou energii; pusnami - vyzivuji; ca - a; ausadhih - zelenina; sarvah - vsechny; somah - mesic; bhutva - budouci; rasa-atmakah - dodavam stavu.

Vstupuji do vsech planet a udrzuji je svou energii na jejich obeznych drahach. Jako mesic vyzivuji vlahou vsechny rostliny.

VYKLAD: Z tohoto verse muzeme vyrozumet, ze planety se vznaseji ve vesmiru diky Krsnove energii. Buh vstupuje do kazdeho atomu, do kazde planety a do kazde zive bytosti. To se popisuje v Brahma-sanhite, kde stoji, ze plny aspekt Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, Paramatma, vstupuje do vsech planet vesmiru, do zivych bytosti, a dokonce i do atomu. Diky Jeho pritomnosti se vse prislusne projevuje. Je-li duse pritomna v tele, muze se clovek vznaset na vode, ale mrtve telo, ktere duse opustila, se potopi. Samozrejme, zetlele telo take plyne po vode, jakoz i trava a jine veci, ale v okamziku smrti se ihned potopi. Stejna zasada plati i o planetach, ktere se vznaseji ve vesmiru diky vyssi energii Nejvyssiho Pana. Jeho energie udrzuje kazdou planetu v prostoru, jako by to bylo zrnko prachu. Dokud drzime prach v ruce, nemuze spadnout, ale vyhodime-li jej do vzduchu, spadne k zemi. Vsechny planety, vznasejici se ve vesmiru, jsou drzeny rukou vesmirne podoby Nejvyssiho Pana. Jeho silou a energii zustavaji vsechny hybajici se i nehybne veci na spravnem miste. Rika se, ze slunce sviti a planety se pohybuji po svych drahach diky Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Bez Ni by se vsechny planety roztrousily jako zrnka prachu ve vzduchu a zanikly by.

Slovo rasatmakah je velmi vyznamne; diky Nejvyssi Osobnosti Bozstvi dodava mesic ziviny rostlinstvu a pod jeho vlivem zelenina dostava chut. Bez mesicniho svitu by zelenina nemohla ani rust, a ani mit stavnatou chut. Lide pracuji, pohodlne si ziji a tesi se z jidla diky tomu, ze jim Pan dodava vsechny nezbytne veci. Bez Jeho milosti by lidske pokoleni vymrelo.

SLOKA 14

aham vaisvanaro bhutva praninam deham asritah
pranapana-samayuktah pacamy annam catur-vidham

aham - Ja; vaisvanarah - Ma uplna cast v podobe stravujiciho ohne; bhutva - stava se; praninam - vsech zivych bytosti; deham - v telech; asritah - umisten; prana - vychazejici vzduch; apana - vchazejici vzduch; samayuktah - udrzovat rovnovahu; pacami - stravuji; annam - potrava; catuh-vidham - ctyri druhy.

Jsem stravujici ohen v telech vsech zivych tvoru, a spojen s vchazejicim a vychazejicim zivotnim dechem, spaluji ctyri druhy potravy.

VYKLAD: Podle ajurvedske sastry se v zaludku nachazi ohen, ktery pomaha pri traveni tim, ze spaluje vsechnu potravu, ktera se tam dostane. Jestlize tento ohen nehori, nemame hlad, a jakmile se rozhori, hlad pocitujeme. Je-li vsak tento ohen narusen, je zapotrebi se lecit. Tento ohen predstavuje Nejvyssi Osobnost Bozstvi. Vedske mantry take potvrzuji, ze Nejvyssi Pan neboli Brahma se nachazi v zaludku v podobe ohne, ktery zaziva vsechnu potravu (ayam agnir vaisvanaro yo 'yam antah puruse yenedam annam pacyate; Brhad-aranjaka Upanisad 5.9.1). Ponevadz pomaha pri traveni, jsme na nem pri prijimani potravy zavisli. Kdyby Nejvyssi Pan pri traveni nepomahal, nemohli bychom ani jist. On tedy produkuje a zaziva potravu, a my se muzeme tesit ze zivota diky Jeho milosti. To se potvrzuje take ve Vedanta-sutre (1.2.27): Pan je ve zvuku, vzduchu, tele, a dokonce i v zaludku jako spalujici sila (sabdadibhyo 'ntah pratisthanac ca). Potrava se deli na ctyri druhy podle toho, zdali se polyka, kouse, lize nebo saje. Sri Krsna je zazivaci sila, ktera je vsechny spaluje.

SLOKA 15

sarvasya caham hrdi sannivisto
mattah smrtir jnanam apohanam ca
vedais ca sarvair aham eva vedyo
vedanta-krd veda-vid eva caham

sarvasya - vsech zivych tvoru; ca - a; aham - Ja; hrdi - v srdci; sannivistah - umisten; mattah - ode Mne; smrtih - pamet; jnanam - poznani; apohanam - zapomnetlivost; ca - a; vedaih - Ved; ca - take; sarvaih - vsech; aham - jsem; eva - zajiste; vedyah - poznatelne; vedanta-krt - autor Vedanty; veda-vit - znalec Ved; eva - zajiste; ca - a; aham - Ja.

Sidlim v srdcich vsech zivych bytosti a ode Mne pochazi pamet, poznani a zapomnetlivost. Pomoci vsech Ved mohu byt poznan, nebot Ja jsem sestavil Vedantu a jsem znalcem Ved.

VYKLAD: Nejvyssi Pan sidli jako Paramatma v srdcich vsech zivych tvoru a vsechny ciny v Nem maji svuj pocatek. Ackoliv zive bytosti ze svych drivejsich zivotu vse zapominaji, musi jednat pod vedenim Nejvyssiho Pana, jenz je svedkem vsech jejich cinu. Proto zacinaji jednat podle svych drivejsich cinu. Zive bytosti tedy ze svych predeslych zivotu obdrzi nejen potrebne vedomosti a pamet, ale i zapomneni na svuj drivejsi zivot. Nejvyssi Pan je vseprostupujici, je umisten v srdcich vsech zivych tvoru a odmenuje je ruznymi plody za jejich drivejsi ciny. Nemel by byt uctivan jen jako neosobni brahma, nebo Paramatma (lokalizovany aspekt), ci Nejvyssi Osobnost Bozstvi, nybrz i jako inkarnace v podobe Ved. Vedy ukazuji cloveku, jak ma spravne utvaret svuj zivot a jak se vratit zpatky domu, zpatky k Bohu. Vedy nabizeji lidem poznani o Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, Krsnovi, ktery ve sve inkarnaci Vjasadevy sestavil Vedanta-sutru. Vjasadevuv komentar k Vedanta-sutre, Srimad Bhagavatam, umoznuje skutecne pochopeni Vedanta-sutry. Nejvyssi Pan je tak mocny, ze pro vysvobozeni podminenych dusi dodava a stravuje potravu kazdeho jednotlivce, je svedkem jeho cinu, dava moudrost ve forme Ved a uci Bhagavadgite. Buh je vsedobry a vselaskavy, a tudiz je hoden, aby Ho podminene duse uctivaly.

Antah-pravistah sasta jananam: ziva bytost zapomene vse, jakmile opusti telo, ale v novem zivote obnovi sve ciny na podnet Nejvyssiho Pana. Prestoze zapomene, dava ji Pan inteligenci, aby mohla znovu pokracovat v cinnostech z minuleho zivota. Nejvyssi Pan, ktery sidli v srdcich vsech zivych bytosti, jim nedava jen moznost k radovankam, nybrz i prilezitost k pochopeni Ved. Chce-li clovek doopravdy pochopit vedske uceni, dostane od Krsny nezbytnou inteligenci. Proc nam Pan dava tuto vedskou moudrost? Protoze je nutne, aby kazda ziva bytost poznala Krsnu. Vedy to potvrzuji slovy yo 'sau sarvair vedair giyate. V celem vedskem pisemnictvi, pocinaje ctyrmi Vedami, Vedanta-sutrou, Upanisadami a Puranami, se velebi nadhera Nejvyssiho Pana, ktery muze byt dosazen konanim vedskych ritualu, diskutovanim vedske filozofie a prostrednictvim oddane sluzby. Smyslem Ved je tedy pochopit Krsnu a Vedy nas uci, jak Ho muzeme poznat. Vedanta-sutra (1.1.4) to potvrzuje nasledujicimi slovy: tat tu samanvayat. Dokonalosti muze clovek dosahnout ve trech stupnich. Porozumenim vedske literature muze porozumet svemu vztahu k Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, provadenim ruznych procesu se k Nemu muze priblizit, a nakonec muze dojit k nejvyssimu cili, kterym neni nic jineho nez Nejvyssi Osobnost Bozstvi. V tomto versi byla tedy jasne podana definice jak pochopit Vedy, jejich vyznam a ucel.

SLOKA 16

dvav imau purusau loke ksaras caksara eva ca
ksarah sarvani bhutani kuta-stho 'ksara ucyate

dvau - dva; imau - tyto; purusau - zive bytosti; loke - na svete; ksarah - chybujici; ca - a; aksarah - neomylne; eva - zajiste; ca - a; ksarah - chybujici; sarvani - vsechny; bhutani - zive bytosti; kuta-sthah - v jednote; aksarah - neomylne; ucyate - rika se.

Jsou dva druhy bytosti, chybujici a neomylne. V hmotnem svete jsou vsechny bytosti chybujici a v duchovnim svete jsou vsechny neomylne.

VYKLAD: Jiz bylo vysvetleno, ze Sri Krsna ve sve inkarnaci jako Vjasadeva sestavil Vedanta-sutru, a zde je v kratkosti jeji obsah. Krsna rika, ze nescislne mnozstvi zivych bytosti se da rozdelit na dve skupiny: chybujici a neomylne. Zive bytosti jsou vecne oddelene fragmentarni castecky Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Kdyz jsou ve styku s hmotnou prirodou, nazyvaji se jiva-bhuta, a zde pouzita sanskrtska slova ksarah sarvani bhutani znamenaji, ze jsou chybujici. Avsak zive bytosti, ktere se sjednotily s Nejvyssim Panem, jsou neomylne. Slovem ,,sjednotily`` se vsak nemysli, ze ztratily svou individualitu, nybrz ze mezi nimi a Panem vladne soulad, nebot se neprici smyslu Panova stvoreni. Samozrejme, pokud jde o duchovni svet, je vecny a nebyl nikdy stvoren, ale Nejvyssi Pan je presto povazovan za jeho stvoritele, nebot ve Vedanta-sutre se rika, ze je zdrojem vsech emanaci.

Sri Krsna rika, ze existuji dva druhy bytosti, a jelikoz to Vedy take potvrzuji, nemuze o tom byt pochyb. Zive bytosti bojuji v tomto svete s mysli a peti smysly a maji hmotna tela, ktera prochazeji promenami tak dlouho, dokud je ziva bytost podminena. Ve styku s hmotou se jejich tela meni. V duchovnim svete vsak tela nejsou hmotne povahy, a proto se nemeni. V hmotnem svete prochazi telo zive bytosti sesti promenami: narodi se, roste, setrvava urcitou dobu, rozmnozi se, postupne mizi, az nakonec uplne zanikne. To jsou promeny, jimiz prochazi hmotne telo. V duchovnim svete vsak panuje soulad a telo se nemeni; neexistuje tam zrozeni, stari a smrt. Ksarah sarvani bhutani: Vsechny bytosti, ktere prisly do styku s hmotou, prvni stvorenou bytosti Brahmou pocinaje, a nejmensim mravencem konce, meni sva tela, a jsou proto chybujici. Avsak v duchovnim svete jsou od techto nedostatku navzdy osvobozeny.

SLOKA 17

uttamah purusas tv anyah paramatmety udahrtah
yo loka-trayam avisya bibharty avyaya isvarah

uttamah - nejlepsi; purusah - osobnost; tu - ale; anyah - jiny; parama - Nejvyssi; atma - Duse; iti - tak; udahrtah - nazyva se; yah - kdo; loka - ve vesmiru; trayam - tri rozdeleni; avisya - vstup do; bibharti - udrzuje; avyayah - nepomijejici; isvarah - Pan.

Krome techto dvou existuje nejvetsi zijici osobnost, Nejvyssi Duse, nepomijejici Pan, ktery vstupuje do tri svetu a udrzuje je.

VYKLAD: Tento vers je velice pekne potvrzen v Katha Upanisade (2.2.13) a ve Svetasvatara Upanisade (6.13): nityo nityanam cetanas cetananam. Jasne se zde rika, ze krome vsech nescislnych zivych bytosti, z nichz nektere jsou podminene a nektere vysvobozene, existuje Nejvyssi Osobnost, Paramatma. Znamena to, ze mezi vsemi podminenymi i vysvobozenymi bytostmi se nachazi vyssi ziva bytost, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, ktera vsechny udrzuje a dava jim moznost k pozitkum podle jejich drivejsich cinu. Tato Nejvyssi Osobnost Bozstvi sidli v srdcich vsech bytosti jako Paramatma; a kdo je moudry a umi Ji pochopit, ma vsechny predpoklady k dosazeni dokonaleho miru. Ostatni tohoto stavu dosahnout nemohou.

SLOKA 18

yasmat ksaram atito 'ham aksarad api cottamah
ato 'smi loke vede ca prathitah purusottamah

yasmat - protoze; ksaram - nad chybujicim; atitah - transcendentalni; aham - Ja jsem; aksarat - nad neomylnym; api - take; ca - a; uttamah - nejlepsi; atah - proto; asmi - jsem; loke - ve svete; vede - ve Vedach; ca - a; prathitah - veleben; purusa-uttamah - jako Nejvyssi Osobnost.

Ponevadz jsem transcendentalni a stojim nad chybujicim a neomylnym a protoze jsem nejvetsi, jsem veleben ve svete i ve Vedach jako Nejvyssi Osobnost.

VYKLAD: Ani podminena, ani vysvobozena duse nemuze prekonat Nejvyssi Osobnost Bozstvi, Sri Krsnu. Proto je nejmocnejsi ze vsech osob. Z tohoto jasne vyplyva, ze jak zive bytosti, tak Nejvyssi Osobnost Bozstvi jsou individualni. Rozdil mezi nimi je ten, ze podminena ci osvobozena ziva bytost nemuze za zadnych okolnosti predcit neuveritelne sily Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Bylo by nespravne povazovat Nejvyssiho Pana a zive bytosti za rovnocenne. V jejich vztahu vzdy existuje nadrazenost a podrizenost. Zejmena slovo uttama (nejlepsi, nejvyssi) je zde vyznamne, nebot nikdo nemuze predcit Nejvyssi Osobnost Bozstvi.

Slovo loke znamena ,,v pismech paurusa agama (pisma smrti).`` Jak potvrzuje slovnik Nirukti, lokyate vedartho 'nena: ,,Smysl Ved vysvetluji pisma pod nazvem smrti.``

Paramatma, lokalizovany aspekt Nejvyssiho Pana, je ve Vedach popsan nasledovne: tavad esa samprasado 'smac charirat samutthaya param jyoti-rupam sampadya svena rupenabhinispadyate sa uttamah purusah (Chandogja Upanisad 8.12.3). ,,Kdyz Nadduse opusti telo, vstoupi do neosobni brahmadzjoti, kde si ponecha svou identitu a podobu. Tato svrchovana bytost je Nejvyssi Osoba.`` Znamena to, ze Nejvyssi Osobnost projevuje a rozsiruje svoji duchovni zari. Ma take lokalizovany aspekt, znamy jako Paramatma. Ve sve inkarnaci jako Vjasadeva, syn Satjavati a Parasary, vysvetluje vedske poznani.

SLOKA 19

yo mam evam asammudho janati purusottamam
sa sarva-vid bhajati mam sarva-bhavena bharata

yah - kdo; mam - Mne; evam - tak; asammudhah - bez pochybnosti; janati - zna; purusa-uttamam - Nejvyssi Osobnost Bozstvi; sah - ten; sarva-vit - zna vse; bhajati - oddane slouzi; mam - Mne; sarva-bhavena - celou svou bytosti; bharata - o Bharatovce.

Kdo Mne zna jako Nejvyssi Osobnost Bozstvi, aniz by o tom pochyboval, vi vse, a proto Mi celou svou bytosti oddane slouzi, o Bharatovce.

VYKLAD: O Nejvyssi Absolutni Pravde a o prave povaze zivych bytosti existuje mnoho filozofickych uvah. V tomto versi Krsna vysvetluje, ze ten, kdo Ho zna jako Nejvyssi Osobnost Bozstvi, zna vse. Clovek s nedokonalym poznanim muze o Absolutni Pravde pouze spekulovat, avsak ten, kdo ma dokonale poznani, se primo zapoji do oddane sluzby Krsnovi, aniz by ztracel cas. Tato skutecnost se v Bhagavadgite neustale zduraznuje. Presto vsak mnozi umineni komentatori tvrdi, ze Nejvyssi Absolutni Pravda a zive bytosti jsou totozne.

Vedske poznani se nazyva sruti, coz znamena, ze se prijima naslouchanim. Vedske poselstvi bychom meli prijimat od autorit jako je Sri Krsna, ktery vsechno velice jasne vysvetluje. Nesoustredene naslouchani vsak neni dostacujici - meli bychom byt schopni porozumet. Akademicke rozumovani se nedoporucuje. Clovek musi pokorne naslouchat poselstvi Bhagavadgity a pochopit, ze zive bytosti jsou vzdy v podrizenem postaveni k Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Sri Krsna rika, ze pouze ten, kdo to pochopil, zna ucel Ved a nikdo jiny.

Slovo bhajati je velice dulezite. Na mnoha mistech se tohoto slova pouziva v souvislosti s oddanou sluzbou Nejvyssimu Panu. Je-li nekdo zapojen do oddane sluzby s mysli uprenou na Krsnu, rozumi se tim, ze jiz pochopil veskerou vedskou moudrost. Podle vaisnavskych duchovnich ucitelu nepotrebuje clovek provadet zadnou jinou duchovni metodu k pochopeni Nejvyssi Absolutni Pravdy, slouzi-li s oddanosti Krsnovi. Takovy Krsny si vedomy clovek jiz dosahl cile, a proto zanechal vsech predbeznych metod k ziskavani poznani. Naproti tomu, kdyz nekdo po tisici zivotech rozumovani nedojde k zaveru, ze Krsna je Nejvyssi Osobnost Bozstvi a ze se Mu ma odevzdat, pak je vsechno jeho usili behem tolika let a zivotu jen zbytecnou ztratou casu.

SLOKA 20

iti guhyatamam sastram idam uktam mayanagha
etad buddhva buddhiman syat krta-krtyas ca bharata

iti - tak; guhya-tamam - nejduvernejsi; sastram - zjevena pisma; idam - toto; uktam - vyjevil; maya - Mnou; anagha - o bezuhonny; etat - toto; buddhva - porozumeni; buddhi-man - moudry; syat - dosahne; krta-krtyah - dokonalosti ve svem usili; ca - a; bharata - o Bharatovce.

O bezuhonny, vyjevil jsem ti nyni nejduvernejsi cast vedskych pisem. Kdo tomu porozumi, o Bharatovce, stane se moudrym a dosahne dokonalosti.

VYKLAD: Sri Krsna zde jasne vysvetluje, ze toto je jadro vsech zjevenych pisem. Clovek by to mel pochopit tak, jak to Nejvyssi Osobnost Bozstvi podava. Zmoudri a stane se dokonalym v transcendentalnim poznani. Jinymi slovy, pochopenim filozofie Nejvyssi Osobnosti Bozstvi a zapojenim se do transcendentalni sluzby Nejvyssimu Panu se clovek muze oprostit od vlivu kvalit hmotne prirody. Oddana sluzba je zpusob, jak ziskat duchovni vedomosti. Kde se oddane slouzi, tam se nemuze vyskytnout hmotne znecisteni. Oddana sluzba konana pro poteseni Pana je totozna s Panem samotnym, nebot nalezi do Jeho vnitrni duchovni energie. Buh byva prirovnavan ke slunci a nevedomost k temnote. Tam, kde sviti slunce, neni temnota. Proto nenajdeme zadnou nevedomost tam, kde se oddane slouzi pod vedenim praveho duchovniho mistra.

Vsichni se musi zapojit do oddane sluzby s mysli uprenou na Krsnu, aby se stali moudrymi a ocistili se. I kdyz si lide bezne mysli, ze jsou chytri, neda se rici, ze by byli prilis inteligentni, jestlize nepoznaji Krsnu a nezacnou Mu oddane slouzit.

Slovo anagha (,,bezhrisny``), jimz Krsna oslovil Ardzunu, je vyznamne. Je totiz velmi tezke znat Krsnu, neni-li clovek prost hrisnych cinnosti. Nejprve se musi ocistit ode vsech znecisteni. Oddana sluzba je vsak tak ocistujici a mocna, ze clovek, ktery ji vykonava, se automaticky dostane do postaveni, kdy prestane hresit.

Pri vykonavani oddane sluzby ve spolecnosti cistych oddanych s plnym vedomim Krsny existuji urcite veci, kterych je treba zcela se zbavit. Nejdulezitejsi je prekonat slabost v srdci. Prvni poklesnuti bylo zpusobeno touhou ovladat hmotnou prirodu, nasledkem cehoz ziva bytost zanechava transcendentalni sluzby Panovi. Druhou slabosti je, ze pri stoupajici zadosti ovladat hmotnou prirodu je clovek vice a vice poutan k hmote a k hmotnemu vlastnictvi. Problemy hmotneho byti maji svuj puvod v techto slabostech. Prvnich pet versu teto patnacte kapitoly pojednava o prekonani slabosti srdce a zbyvajici verse popisuji jogu dosazeni Nejvyssiho (purusottama-yoga).

Takto konci Bhaktivedantovy vyklady k patnacte kapitole Srimad Bhagavadgity pojednavajici o Purusottama-joze, ktera se nazyva ,,Joga Nejvyssi Osobnosti``.