KAPITOLA SEDMA

Poznani o Absolutnim

SLOKA 1

sri-bhagavan uvaca
mayy asakta-manah partha yogam yunjan mad-asrayah
asamsayam samagram mam yatha jnasyasi tac chrnu

sri-bhagavan uvaca - Nejvyssi Pan pravil; mayi - na Mne; asakta-manah - upni svoji mysl; partha - o synu Prthy; yogam - seberealizace; yunjan - provadej; mat-asrayah - upni na Mne svou mysl; asamsayam - bez pochybnosti; samagram - plne; mam - na Mne; yatha - jak; jnasyasi - muzes poznat; tat - to; srnu - slys.

Vzneseny pravil: Slys, o synu Prthy, jak Mne muzes plne poznat, budes-li provadet jogu plne si Mne vedom, s mysli na Mne uprenou a prost jakekoliv pochybnosti.

VYKLAD: V sedme kapitole Bhagavadgity je plne popsana povaha uvedomovani si Krsny. Krsna vlastni vsechny vznesene atributy a v teto kapitole je popisovano, jak se projevuje. Dale se zde popisuji ctyri druhy stastnych lidi, ktere Krsna pritahuje, a ctyri druhy lidi nestastnych, kteri se Mu nikdy neodevzdavaji.

V prvnich sesti kapitolach Bhagavadgity je ziva bytost popsana jako nehmotna duse, ktera ma schopnost realizovat svou pravou identitu provozovanim urcite jogy. Na konci seste kapitoly je jasne receno, ze neustale soustredovani mysli na Krsnu, neboli jinymi slovy uvedomovani si Krsny, je nejvyssim druhem jogy. Absolutni Pravdu nemuzeme plne poznat, jestlize vsechny sve myslenky nesoustredime na Krsnu. Realizace neosobni brahmadzjoti a Paramatmy jsou neuplne, nebot poskytuji jen castecne poznani Absolutni Pravdy. Uplne a vedecke poznani je Krsna a cloveku vedomemu si Krsny se vsechno vyjevi. Je-li si clovek naprosto vedom Krsny, nepochybuje o tom, ze Krsna je nejvyssi poznani. Ruzne jogy jsou pouhymi stupni na ceste v uvedomovani si Krsny. Ten, kdo se zapoji primo do bhaktijogy, ziska automaticky uplne poznani o vsem: o brahmadzjoti, Paramatme, Absolutni Pravde, o zivych bytostech, hmotne prirode a jejich ruznych projevech.

Jogu bychom meli provadet podle pokynu posledniho verse seste kapitoly - soustredovanim mysli na Krsnu, coz je mozne deviti ruznymi zpusoby, z nichz sravanam (naslouchani vypravenim o Krsnovi) je prvni a nejdulezitejsi. Krsna zde proto rika Ardzunovi: tac chrnu. ,,Vyslechni Mne.`` Sri Krsna je nejvetsi autorita, a naslouchame-li Jeho slovum, ziskavame nejvetsi prilezitost k pokroku na ceste oddanosti. Proto musime naslouchat primo Krsnovi nebo Jeho cistemu oddanemu, a nikoliv cloveku, ktery neni Bohu oddan, nebot zpysnel diky svemu akademickemu vzdelani.

Ve Srimad Bhagavatamu (1.2.17 - 21) je blize popsano, jak muzeme pochopit Krsnu, Nejvyssi Osobnost Bozstvi a Absolutni Pravdu:

srnvatam sva-kathah krsnah punya-sravana-kirtanah
hrdy antah-stho hy abhadrani vidhunoti suhrt satam

nasta-prayesv abhadresu nityam bhagavata-sevaya
bhagavaty uttama-sloke bhaktir bhavati naisthiki

tada rajas-tamo-bhavah kama-lobhadayas ca ye
ceta etair anaviddham sthitam sattve prasidati

evam prasanna-manaso bhagavad-bhakti-yogatah
bhagavat-tattva-vijnanam mukta-sangasya jayate

bhidyate hrdaya-granthis chidyante sarva-samsayah
ksiyante casya karmani drsta evatmanisvare

,,Naslouchat vypravenim o Krsnovi, tak jak jsou zaznamenana ve vedskych textech, nebo naslouchat primo Jeho slovum z Bhagavadgity, je samo o sobe ctnostna cinnost. K cloveku, ktery o Nem nasloucha, se Krsna, dlici v srdci vsech, chova jako nejlepsi pritel. Sri Krsna take ocistuje oddaneho, jenz stale nasloucha vypravenim o Nem. Timto prirozenym zpusobem probouzi oddany sve drimajici transcendentalni poznani. Cim vice nasloucha vypravenim o Krsnovi ze Srimad Bhagavatamu a od oddanych, tim je odhodlanejsi slouzit Panu a rozvojem oddane sluzby se vyprostuje z vlivu vasne a nevedomosti, a tim take slabne hmotny chtic a hrabivost. Jakmile jsou tyto necistoty odstraneny, spocine oddany v ciste kvalite dobra a oziven oddanou sluzbou, plne pochopi nauku o Bohu. Timto zpusobem roztina bhaktijoga mocne uzly hmotnych pout a umoznuje cloveku okamzite dosahnout stadia poznani Absolutni Pravdy, Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, asamsayam samagram.``

Vede o Krsnovi muzeme tedy porozumet jen naslouchanim oddanemu nebo samotnemu Krsnovi.

SLOKA 2

jnanam te 'ham sa-vijnanam idam vaksyamy asesatah
yaj jnatva neha bhuyo 'nyaj jnatavyam avasisyate

jnanam - poznani o hmotnem svete; te - tobe; aham - Ja; sa - s; vijnanam - duchovni poznani; idam - toto; vaksyami - vyjevim; asesatah - beze zbytku; yat - ktere; jnatva - znas; na - ne; iha - zde (v tomto svete); bhuyah - dale; anyat - nic vic; jnatavyam - poznatelne; avasisyate - zustava.

Nyni ti beze zbytku vyjevim hmotne a duchovni poznani, a kdyz si je osvojis, nezbyde jiz nic, co bys mel poznat.

VYKLAD: Dokonale poznani znamena poznat hmotny i duchovni svet a jejich zdroj. To je transcendentalni poznani. Jelikoz Ardzuna je Krsnuv duverny oddany a pritel, chce mu Krsna vyjevit toto poznani. Na zacatku ctvrte kapitoly vysvetlil Sri Krsna to, co zde znovu potvrzuje: dokonale poznani lze ziskat pouze od Pana nebo Jeho cisteho oddaneho v primem sledu ucednicke posloupnosti, pocinajici samotnym Krsnou. Proto musime byt natolik chytri, abychom rozeznali pramen vseho poznani, ktery je pricinou vsech pricin a jedinym predmetem meditace vsech jogovych systemu. Kdyz clovek pozna pricinu vsech pricin, dozvi se o vsem poznatelnem a nic mu nezustane nezname. Vedy to potvrzuji takto: kasmin bhagavo vijnate sarvam idam vijnatam bhavati. (Mundaka Upanisad 1.3)

SLOKA 3

manusyanam sahasresu kascid yatati siddhaye
yatatam api siddhanam kascin mam vetti tattvatah

manusyanam - mezi lidmi; sahasresu - z mnoha tisicu; kascit - kdo; yatati - usiluje; siddhaye - o dokonalost; yatatam - z tech, kdo tak usiluji; api - vskutku; siddhanam - z tech, kdo dosahli dokonalosti; kascit - malo; mam - Mne; vetti - zna; tattvatah - pravdive.

Z mnoha tisicu lidi snad jen jeden usiluje o dokonalost a z tech, kdo dokonalosti dosahli, Mne stezi jeden zna pravdive.

VYKLAD: Existuji ruzne druhy lidi a mezi tisici se najde mozna jeden, kdo se opravdu zajima o duchovni zivot, aby prohloubil sve poznani o telu, dusi a Absolutni Pravde. Obycejne se lide zamestnavaji zvirecimi cinnostmi - jedenim, spanim, parenim a ochranovanim se - malokdo se vsak zajima o transcendentalni poznani. Prvnich sest kapitol Bhagavadgity je urceno pro ty, kteri se zajimaji o transcendentalni poznani, jez vyjevuje povahu individualni duse a Nejvyssi Duse a popisuje ruzne metody duchovni realizace, jako dznanajogu, dhjanajogu a rozlisovani mezi dusi a hmotou. Krsna muze byt poznan pouze lidmi, kteri jsou Mu oddani. Ostatni transcendentaliste mohou realizovat neosobni brahma, nebot to je snadnejsi nez pochopit Krsnu. Krsna je Nejvyssi Osoba a stoji nad poznanim neosobniho brahma a lokalizovane Paramatmy. Jogini a dznaniove byvaji zmateni pri svych pokusech pochopit Krsnu, prestoze nejvetsi z neosobnich filozofu, Sripada Sankaracarja, uznal ve svem komentari k Bhagavadgite, ze Krsna je Nejvyssi Osobnost Bozstvi. Jeho stoupenci vsak neprijimaji Krsnu v tomto duchu, nebot poznat Krsnu je velice obtizne dokonce i pro ty, kteri uskutecnili neosobni brahma.

V Brahma-sanhite (5.1) se uvadi: isvarah paramah krsnah sac-cid-ananda-vigrahah / anadir adir govindah sarva-karana-karanam. ,,Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, je pricina vsech pricin, puvodni Pan Govinda a Jeho podoba je vecna, plna poznani a blazenosti.`` Pro neoddaneho je velmi tezke Ho poznat. Prestoze neoddani tvrdi, ze cesta bhakti je velmi snadna, sami se ji nedokazi venovat. Je-li cesta bhakti tak snadna, proc tedy pouzivaji tezsi metody? Ve skutecnosti neni cesta bhakti tak snadna. Takzvana bhaktijoga, kterou se zabyvaji neopravneni lide nemajici znalosti o skutecne bhakti, je mozna snadna, ale spekulativni ucenci a filozofove odpadnou, maji-li dodrzovat zasady a pravidla opravdove bhaktijogy. Srila Rupa Gosvami rika v Bhakti-rasamrta-sindhu (1.2.101):

sruti-smrti-puranadi- pancaratra-vidhim vina
aikantiki harer bhaktir utpatayaiva kalpate

,,Oddana sluzba Bohu, ktera opomiji autorizovana vedska pisma, jako Upanisady, Purany a Narada-pancaratru, je jen zbytecny rusivy prvek ve spolecnosti.``

Ani clovek, ktery realizoval brahma, ani jogin, ktery realizoval Paramatmu, nemohou pochopit, jak se Sri Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, muze narodit jako syn matky Jasody nebo jednat jako Ardzunuv vozataj. Dokonce i mocni polobozi jsou nekdy zmateni osobnosti Krsny (muhyanti yat surayah) coz take potvrzuje vlastnimi slovy: mam tu veda na kascana. ,,Nikdo Mne vpravde nezna takoveho, jaky jsem.`` (Bg. 7.26) O tech, kteri Ho trochu poznaji, pak rika: sa mahatma sudurlabhah. ,,Takova velka duse je velmi vzacna.`` (Bg. 7.19) Nikdo, ani ten nejvetsi ucenec nebo filozof, nemuze bez vykonavani oddane sluzby znat Krsnu takoveho, jaky je (tattvatah). Pouze cisti oddani mohou postihnout neco z Krsnovych svrchovanych a nepochopitelnych vlastnosti, krasy, bohatstvi, slavy, sily, vedomosti a odrikani, nebot Krsna je pratelsky naklonen vsem svym oddanym. Je poslednim stupnem pri realizaci Absolutni Pravdy a pouze oddani Ho poznaji takoveho, jaky je. To se take potvrzuje v Bhakti-rasamrta-sindhu (1.2.234):

atah sri-krsna-namadi na bhaved grahyam indriyaih
sevonmukhe hi jihvadau svayam eva sphuraty adah

,,Nikdo nemuze svymi hrubymi hmotnymi smysly pochopit Krsnu takoveho, jaky ve skutecnosti je. Zjevuje se vsak svym oddanym, ponevadz je spokojen s jejich transcendentalni laskyplnou sluzbou.``

SLOKA 4

bhumir apo 'nalo vayuh kham mano buddhir eva ca
ahankara itiyam me bhinna prakrtir astadha

bhumih - zeme; apah - voda; analah - ohen; vayuh - vzduch; kham - eter; manah - mysl; buddhih - inteligence; eva - zajiste; ca - a; ahankarah - falesne ego; iti - tak; iyam - tyto; me - Me; bhinna - oddelene; prakrtih - energie; astadha - osm.

Zeme, voda, ohen, vzduch, eter, mysl, inteligence a falesne ego - techto osm prvku tvori Me oddelene hmotne energie.

VYKLAD: Veda o Bohu se zabyva podrobnym studiem postaveni Boha a Jeho ruznych energii. To, co Krsna projevuje prostrednictvim purusavataru, svych expanzi, se nazyva hmotna podstata, prakrti. V Satvata-tantre je to popisovano takto:

visnos tu trini rupani purusakhyany atho viduh
ekam tu mahatah srastr dvitiyam tv anda-samsthitam
trtiyam sarva-bhuta-stham tani jnatva vimucyate

,,Pro stvoreni hmotneho vesmiru na sebe Sri Krsna bere podobu tri Visnuu. Prvni, Mahavisnu, vytvari veskerou hmotnou energii, ktera se nazyva mahat-tattva. Druhy, Garbhodakasaji Visnu, vstupuje do vsech vesmiru, aby v kazdem z nich stvoril rozmanitosti. Treti, Ksirodakasaji Visnu, je pritomen vsude ve vesmiru jako vsepronikajici Nadduse, Paramatma, a nachazi se v atomech. Ten, kdo zna tyto tri Visnuy, muze byt vysvobozen z hmotneho otroctvi.``

Hmotny vesmir je docasny projev jedne z Panovych energii. Tri vyse zminene expanze Krsny ridi vsechny cinnosti v hmotnem svete. Tito purusove se nazyvaji inkarnace. Kdo nezna vedu o Bohu, o Krsnovi, se obycejne domniva, ze hmotny svet je stvoren pro pozitky zivych bytosti a ze pricinou hmotne energie, jejim vladcem i uzivatelem jsou zive bytosti. Podle Bhagavadgity je tento ateisticky zaver mylny. V tomto versi se uvadi, ze Krsna je puvodni pricinou hmotneho projevu, coz potvrzuje take Srimad Bhagavatam. Ruzne slozky hmotneho projevu jsou oddelene energie Pana. I brahmadzjoti, nejvyssi cil impersonalistu, je duchovni energie Pana projevena v duchovnim nebi. Na rozdil od vaikunthskych planet neexistuji v brahmadzjoti zadne rozmanitosti. Paramatma je prechodny vsepronikajici aspekt Ksirodakasaji Visnua. Neni to vecny projev v duchovnim svete. Proto je nepopiratelne, ze Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, je Absolutni Pravda. On je zdrojem a Panem vsech oddelenych a vnitrnich energii.

Hmotna energie ma podle tohoto verse osm zakladnich prvku, z nichz prvnich pet, tedy zeme, voda, ohen, vzduch a obloha, jsou obrovske neboli hrubohmotne vytvory, ve kterych je zahrnuto pet smyslovych predmetu. Jsou to projevy hmotneho zvuku, doteku, tvaru, chuti a pachu. Hmotna veda se zabyva jen temito deseti slozkami a nicim jinym. Ale dalsi tri - mysl, inteligence a falesne ego - materialiste opomijeji. Filozofove, kteri se zabyvaji mentalnimi stavy, take nemaji dokonale vedomosti, protoze neznaji konecny zdroj, Krsnu. Falesne ego ,,ja jsem`` a ,,to je moje``, jez je zakladnim principem hmotne existence, zahrnuje deset smyslovych organu pro hmotne cinnosti: pet poznavacich organu (oci, usi, nos, jazyk a kuzi) a pet cinnostnich organu (ruce, nohy, hrtan a ustroji rozmnozovaci a vymesovaci). Intelekt se prirazuje k totalnimu hmotnemu stvoreni, jez se nazyva mahat-tattva. Tak se v hmotnem svete vytvari z osmi oddelenych energii Boha ctyriadvacet zakladnich prvku a touto naukou se zabyva ateisticka filozofie sankhji. Ateisticti filozofove sankhjoveho uceni vsak pro sve omezene znalosti nevedi, ze Krsna je zdrojem vsech prvku a pricinou vsech pricin. Predmetem jejich studia je tedy podle Bhagavadgity pouze vnejsi energie Pana.

SLOKA 5

apareyam itas tv anyam prakrtim viddhi me param
jiva-bhutam maha-baho yayedam dharyate jagat

apara - nizsi; iyam - tato; itah - krome teto; tu - vsak; anyam - jinou; prakrtim - energii; viddhi - snaz se porozumet; me - Ma; param - vyssi; jiva-bhutam - zive bytosti; maha-baho - o valecniku mocnych pazi, Ardzuno; yaya - touto; idam - tento; dharyate - uzivaji neboli vykoristuji; jagat - hmotny svet.

Vez vsak, o valecniku mocnych pazi, ze krome teto nizsi energie mam jeste jinou, vyssi energii, jez zahrnuje zive bytosti, ktere vykoristuji zdroje hmotne prirody.

VYKLAD: Zde se jasne rika, ze zive bytosti patri do vyssi prirozenosti nebo energie Nejvyssiho Pana. Nizsi energie je hmota projevujici se v ruznych prvcich, jako je zeme, voda, ohen, vzduch, eter, mysl, inteligence a falesne ego. Jak hrubohmotne, tak jemnohmotne projevy hmotne prirody jsou produkty nizsi energie. Zive bytosti, ktere ruznymi zpusoby vyuzivaji nizsi energii, patri do vyssi energie Pana a prave diky teto vyssi energii je svet v cinnosti. Vesmirny projev nemuze jednat, dokud neni uveden do pohybu vyssi energii, zivou bytosti. Kazda energie je nakonec vzdy ovladana svym zdrojem. Individualni bytosti jsou tedy take vzdy ovladany Panem; samy o sobe nemaji nezavislou existenci. Nejsou nikdy stejne mocne jako Pan, jak si mysli nekteri hloupi lide. Ve Srimad Bhagavatamu (10.87.30) se popisuje rozdil mezi individualnimi bytostmi a Panem takto:

aparimita dhruvas tanu-bhrto yadi sarva-gatas
tarhi na sasyateti niyamo dhruva netaratha
ajani ca yan-mayam tad avimucya niyantr bhavet
samam anujanatam yad amatam mata-dustataya

,,O Nejvetsi a Vecny! Kdyby zive bytosti byly vecne a vsudypritomne jako Ty, pak by nebyly pod Tvou nadvladou. Jelikoz jsou nepatrnymi zlomky Tve energie, jsou podrizeny Tve svrchovane moci. Skutecne vysvobozeni proto znamena, ze se zive bytosti odevzdaji do Tvych rukou, a to je ucini velice stastnymi. Jen v tomto prirozenem postaveni se mohou stat vladci. Lide s omezenymi znalostmi, kteri obhajuji monistickou teorii, ze Buh a zive bytosti jsou si po vsech strankach rovni, jsou ve skutecnosti vedeni spatnym a necistym nazorem.``

Svrchovany Pan, Sri Krsna, je jedinym vladcem a vsechny zive bytosti jsou Mu podrizeny. Tyto zive bytosti patri do Jeho vyssi energie, nebot jsou kvalitativne rovny Nejvyssimu, avsak nikdy Mu nejsou rovny kvantitativne. Zatimco ziva bytost (vyssi energie) vyuziva hrubohmotne a jemnohmotne nizsi energie, hmoty, zapomina na svou skutecnou duchovni mysl a inteligenci. Toto zapomneni se da prisoudit vlivu hmoty na zivou bytost, ale kdyz se vysvobodi z vlivu iluzorni energie, dosahne stadia mukti neboli vysvobozeni. Pod vlivem hmotne iluze si falesne ego mysli: ,,Ja jsem hmota a hmotne zisky patri mne.`` Skutecna povaha zive bytosti se ukaze teprve tehdy, kdyz se osvobodi ode vsech falesnych predstav, vcetne myslenky uplneho splynuti s Bohem. Muzeme tedy dojit k zaveru, ze Bhagavadgita popisuje zivou bytost jako jednu z mnoha Panovych energii, a kdyz se tato energie zbavi hmotneho znecisteni, stane se plne si vedomou Krsny neboli osvobozenou.

SLOKA 6

etad-yonini bhutani sarvanity upadharaya
aham krtsnasya jagatah prabhavah pralayas tatha

etat - v techto (dvou podstatach); yonini - zdroj zrozeni; bhutani - vsechno stvorene; sarvani - vse; iti - tak; upadharaya - vez; aham - Ja; krtsnasya - zahrnuji vse; jagatah - ve svete; prabhavah - prapuvodem projevu; pralayah - zanikem; tatha - prave tak.

Vez, ze vsechno stvorene ma svuj puvod v techto dvou podstatach. Ja jsem puvodem i zanikem vseho hmotneho i duchovniho v tomto svete.

VYKLAD: Vse, co existuje, je produktem hmoty a duse. Duse je zakladem stvoreni. Nevznika na urcitem stadiu hmotneho vyvoje. Naopak, hmotny svet se vyviji z duchovni energie. Toto hmotne telo se vyviji jen diky tomu, ze v nem sidli duse. Ponevadz je tato vyssi energie v tele pritomna, hmotne telo se vyviji a meni od detstvi pres mladi a do stari. Podobnym zpusobem se meni cely obrovsky vesmir diky pritomnosti Nadduse, Visnua.

Duse a hmota, ktere ve spojeni tvori tento obrovsky vesmir, jsou dve puvodni energie Boha. Sri Krsna je tedy zdrojem vseho. Ziva bytost je malinka castecka Pana, ktera muze manipulaci s hmotnou energii postavit mrakodrap, tovarnu nebo mesto, ale neni schopna stvorit vesmir. Pouze velka duse neboli Nadduse dokaze stvorit vesmir. Krsna je puvodem velkych i malinkych dusi, a je proto pricinou vsech pricin. To je take potvrzeno v Katha Upanisade (2.2.13): nityo nityanam cetanas cetananam.

SLOKA 7

mattah parataram nanyat kincid asti dhananjaya
mayi sarvam idam protam sutre mani-gana iva

mattah - nade Mne; para-taram - vyssi; na - ne; anyat kincit - cokoliv; asti - je; dhananjaya - o dobyvateli bohatstvi; mayi - na Mne; sarvam - vse, co jest; idam - toto; protam - navlecenou; sutre - na snure; mani-ganah - perel; iva - jako.

O Dhanandzajo, nic vyssiho nade Mne neni. Vse na Mne spociva jako perly navlecene na snure.

VYKLAD: Spor o to, zdali je Nejvyssi Absolutni Pravda osobni ci neosobni, je bezny. Bhagavadgita vsak nezvratne dokazuje, ze Absolutni Pravda je Sri Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi. Tato pravda je potvrzena v mnoha versich. Zvlaste zde se zduraznuje, ze Absolutni Pravda je osoba. Potvrzuje to take Brahma-sanhita (5.1): isvarah paramah krsna sac-cid-ananda-vigrahah. ,,Nejvyssi Absolutni Pravda je Nejvyssi Pan, Sri Krsna, Govinda, jenz je prvotnim Panem a zdrojem vsech radosti. Jeho podoba je vecna, plna poznani a blazenosti.`` Takove vyroky nemohou nechat nikoho na pochybach, ze Absolutni Pravda je Nejvyssi Osoba, pricina vsech pricin. Impersonaliste obycejne stavi sve argumenty na vedskem prohlaseni, ktere je vyjadreno ve Svetasvatara Upanisade (3.10) takto: tato yad uttarataram tad arupam anamayam / ya etad vidur amrtas te bhavanti athetare duhkham evapiyanti. ,,Prvni bytosti hmotneho vesmiru je Brahma, nejvyssi ze vsech polobohu, lidi a zvirat. Mimo Brahmu vsak existuje Transcendence, ktera nema zadnou hmotnou podobu a je prosta veskereho hmotneho znecisteni. Kdo tuto Transcendenci pozna, stane se take transcendentalnim. Kdo ji vsak neuskutecni, bude se i nadale trapit v hmotnem svete.``

V tomto versi kladou impersonaliste velky duraz na slovo arupam. Slovo arupam v tomto versi vsak neznamena ,,neosobni, beztvary``. Naznacuje pouze, ze Absolutni Pravda nema zadnou hmotnou podobu, nebot Jeji podoba je vecna, plna poznani a blazenosti, tak jak popisuje vyse citovany vers Brahma-sanhity.

Potvrzuji to i jine verse Svetasvatara Upanisady (3.8 - 9):

vedaham etam purusam mahantam
aditya-varnam tamasah parastat
tam eva vidvan ati mrtyum eti
nanyah pantha vidyate 'yanaya

yasmat param naparam asti kincid
yasman naniyo no jyayo 'sti kincit
vrksa iva stabdho divi tisthaty ekas
tenedam purnam purusena sarvam

,,Znam Nejvyssi Osobnost Bozstvi, ktera je povznesena nad veskerou temnotu. Pouze ten, kdo Ji zna, se muze dostat z kolobehu rozeni a smrti a dosahnout vysvobozeni poznanim Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Zadna pravda nepredci Nejvyssiho Pana, nebot je absolutni. Je mensi nez nejmensi a vetsi nez nejvetsi. Tyci se jako tichy strom a osvetluje duchovni svet. Tak jako strom rozprostira sve koreny, tak i On rozprostira sve nespocetne energie.``

Z techto versu muzeme dojit k zaveru, ze Nejvyssi Absolutni Pravda je Nejvyssi Osobnost Bozstvi, ktera je vsudypritomna ve svych mnohonasobnych hmotnych i duchovnich energiich.

SLOKA 8

raso 'ham apsu kaunteya prabhasmi sasi-suryayoh
pranavah sarva-vedesu sabdah khe paurusam nrsu

rasah - chut; aham - Ja; apsu - vody; kaunteya - o synu Kunti; prabha - svetlo; asmi - jsem; sasi-suryayoh - slunce a mesice; pranavah - tri pismena a-u-m; sarva - ve vsech; vedesu - Vedach; sabdah - zvukem; khe - v eteru; paurusam - schopnosti; nrsu - v lidech.

Jsem chut vody, o synu Kunti, jsem svetlo slunce a mesice, slabika om ve vedskych mantrach, jsem zvuk v eteru a schopnost v lidech.

VYKLAD: Tento vers vysvetluje, jak Sri Krsna za pomoci svych hmotnych a duchovnich energii projevuje svou vsudypritomnost. Na pocatku duchovni cesty Ho muzeme vnimat prostrednictvim Jeho ruznych energii, a tim realizovat Jeho neosobni aspekt. Polobuh Slunce je osoba, kterou vnimame skrze jeho vsepronikajici energii, slunecni zari. Ackoliv Sri Krsna prebyva ve svem sidle, muzeme Ho obdobne vnimat v Jeho mnohonasobnych energiich. Napriklad jednou z vlastnosti vody je jeji typicka chut. Nikdo nepije rad morskou vodu, ponevadz cista chut vody je smisena se soli. Vody si cenime pro jeji cistou chut a tato cista chut je jedna z Krsnovych energii. Buh a Jeho energie se vsak mohou vnimat ruzne. Impersonaliste napriklad vnimaji pritomnost Nejvyssiho Pana v chuti vody, zatimco oddani nezapominaji velebit Krsnu za to, ze jim tak laskave poskytuje vodu k utiseni zizne. Ve skutecnosti neexistuje zadny konflikt mezi osobni a neosobni filozofii. Kdo zna Boha, vi, ze Jeho osobni a neosobni aspekt je soucasne pritomen ve vsem a ze zde neni zadny rozpor. Proto Sri Caitanja Mahaprabhu zalozil vznesene uceni o nepochopitelne soucasne jednote a rozdilnosti (acintya-bhedabheda-tattva).

Jas slunce i mesice pochazi puvodne z brahmadzjoti, coz je Krsnova neosobni zare. Transcendentalni zvukova vibrace pranava neboli omkara, ktere se pouziva vzdy na zacatku vsech vedskych hymnu vzyvajicich Nejvyssiho Pana, je take emanace Boha. Protoze se impersonaliste boji oslovit Nejvyssiho Pana Jeho nespocetnymi jmeny, davaji prednost transcendentalni zvukove vibraci om. Nevedi vsak, ze tato vibrace je zvukova reprezentace Krsny. Uvedomovani si Krsny zahrnuje vse a ten, kdo to vi, je pozehnan a vysvobozen, zatimco ten, kdo to nevi, setrvava v iluzi a v otroctvi hmoty.

SLOKA 9

punyo gandhah prthivyam ca tejas casmi vibhavasau
jivanam sarva-bhutesu tapas casmi tapasvisu

punyah - puvodni; gandhah - vune; prthivyam - zeme; ca - take; tejah - zar; ca - take; asmi - jsem; vibhavasau - v ohni; jivanam - zivot; sarva - vsech; bhutesu - bytosti; tapah - pokani; ca - take; asmi - jsem; tapasvisu - u asketu.

Jsem puvodni vune zeme, jsem zar ohne, jsem zivot vsech zivych tvoru a pokani vsech asketu.

VYKLAD: Punya znamena to, co nelze rozlozit; punya je puvodni. Vsechno v hmotnem svete ma svoji chut a vuni, jako chut a vune v kvetine, v zemi, ve vode, v ohni, ve vzduchu a tak dal. Neznecistena puvodni prichut prostupujici vsim je Krsna. Podobne vsechno ma urcitou puvodni chut, vuni, kterou lze zmenit smesi chemikalii. Vsechno puvodni ma tedy nejaky zapach, nejakou vuni a nejakou chut. Slovo vibhavasu znamena ohen. Bez ohne nemohou byt v provozu tovarny, neda se varit jidlo a tak dal. A tento ohen je Krsna. Podle vedske lekarske vedy je prilis nizka teplota v zaludku pricinou spatneho traveni. Ohen je zapotrebi i k traveni. Kdo si je vedom Krsny, vi, ze zeme, voda, ohen, vzduch a vsechny ostatni prvky maji svuj puvod v Krsnovi. I delka lidskeho zivota zavisi na milosti Krsny, ktery muze nas zivot prodlouzit nebo zkratit. Uvedomovani si Krsny tedy zasahuje do vsech oblasti.

SLOKA 10

bijam mam sarva-bhutanam viddhi partha sanatanam
buddhir buddhimatam asmi tejas tejasvinam aham

bijam - semeno; mam - Ja; sarva-bhutanam - vsech bytosti; viddhi - snaz se pochopit; partha - o synu Prthy; sanatanam - puvodni, vecne; buddhih - inteligence; buddhi-matam - inteligentnich; asmi - jsem; tejah - statecnost; tejasvinam - statecny; aham - jsem.

O synu Prthy, vez, ze jsem puvodni seminko vseho byti, inteligence inteligentnich a statecnost statecnych.

VYKLAD: Bijam znamena semeno; Krsna je zarodkem vseho. Zive bytosti se daji rozdelit na ty, ktere se mohou pohybovat, a na ty, ktere se pohybovat nemohou. Zvirata, lide a mnoho jinych zivych tvoru patri do prvni skupiny, zatimco stromy a rostliny patri k bytostem, ktere se nepohybuji. Do 8 400 000 existujicich zivotnich druhu jsou zapocitany vsechny pohyblive i nehybne bytosti a Krsna je ve vsech zarodkem zivota. Vedske spisy potvrzuji, ze vsechno pochazi z Nejvyssi Absolutni Pravdy. Krsna je Parabrahma, Nejvyssi Brahma. Brahma je neosobni aspekt, zatimco Parabrahma je osobni a zahrnuje i neosobni brahma. Toto je uceni Bhagavadgity. Proto je Krsna puvodni pricinou veskere existence. Stejne tak jako koren dodava ziviny celemu stromu, zivi i Krsna, puvodni koren vseho, celou tuto hmotnou manifestaci. To je take potvrzeno ve vedskych pismech (Katha Upanisad 2.2.13):

nityo nityanam cetanas cetananam
eko bahunam yo vidadhati kaman

Sri Krsna je nejprednejsi vecna ziva bytost a sam je udrzovatelem vseho zivota. Nepouzijeme-li inteligence, nemuzeme nic udelat a Krsna zde take rika, ze je puvodem veskere inteligence. Pokud neni clovek inteligentni, nemuze nikdy pochopit Krsnu, Nejvyssi Osobnost Bozstvi.

SLOKA 11

balam balavatam caham kama-raga-vivarjitam
dharmaviruddho bhutesu kamo 'smi bharatarsabha

balam - sila; bala-vatam - silnych; ca - a; aham - jsem; kama - vasne; raga - pripoutanosti; vivarjitam - oprostena od; dharma-aviruddhah - ktery neni v rozporu s nabozenskymi zasadami; bhutesu - u vsech tvoru; kamah - sexualni zivot; asmi - jsem; bharata-rsabha - o nejlepsi mezi Bharatovci (Ardzuna).

Jsem sila silnych oprostena od zadosti a vasne. Jsem pohlavni zivot, ktery neni v rozporu s nabozenskymi zasadami, o nejlepsi z Bharatovcu.

VYKLAD: Sila silnych se musi pouzivat k ochrane slabych, a ne k ohrozovani druhych. Stejne tak pohlavni styk podle nabozenskych zasad (dharmy) je urcen jen k plozeni deti. Povinnosti rodicu je vest pak sve deti k uvedomovani si Krsny.

SLOKA 12

ya caiva sattvika bhava rajasas tamasas ca ye
matta eveti tan viddhi na tv aham tesu te mayi

ye - vsechny tyto; ca - a; eva - zajiste; sattvikah - kvalita dobra; bhavah - stavy byti; rajasah - kvalita vasne; tamasah - kvalita nevedomosti; ca - take; ye - ktere; mattah - ode Mne; eva - zajiste; iti - tak; tan - ony; viddhi - vez; na - ne; tu - ale; aham - Ja; tesu - v nich; te - ony; mayi - ve Mne.

Vez take, ze vsechny stavy byti, at uz v kvalite dobra, vasne ci nevedomosti, jsou projevem Me energie. Jsem vse, aniz bych na necem zavisel. Nejsem podrizen kvalitam hmotne prirody, nebot jsou ve Mne.

VYKLAD: Vsechny hmotne cinnosti jsou rizeny tremi kvalitami hmotne prirody. Prestoze jsou tyto kvality emanacemi Nejvyssiho Pana, Sri Krsny, On sam jim neni podrizen. Porusime-li statni zakony, budeme potrestani, ale hlava statu, zakonodarce, temto zakonum nepodleha. Podobne neni Krsna podrizen zakonum hmotne prirody, nebot je jejich zdrojem. Proto je oznacovan jako nirguna, coz znamena, ze neni pod vlivem gun, kvalit, prestoze z Neho pochazeji. Toto je jedna ze zvlastnich vlastnosti Boha neboli Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, Bhagavana, Sri Krsny.

SLOKA 13

tribhir guna-mayair bhavair ebhih sarvam idam jagat
mohitam nabhijanati mam ebhyah param avyayam

tribhih - tremi; guna-mayaih - kvalitami; bhavaih - stavy byti; ebhih - temito; sarvam - cely; idam - tento; jagat - svet; mohitam - okouzlen; na abhijanati - nezna; mam - Mne; ebhyah - nad nimi; param - nejvyssi; avyayam - nepomijivy.

Cely svet je okouzlen tremi kvalitami hmotne prirody (dobrem, vasni a nevedomosti), a nezna Mne, jenz stojim nepomijivy nad temito kvalitami.

VYKLAD: Cely svet je okouzlen tremi kvalitami hmotne prirody. Lide, oklamani tremi kvalitami, nemohou porozumet, ze Nejvyssi Pan, Krsna, je transcendentalni hmotne prirode.

Kazda ziva bytost ziskala pod vlivem hmotne prirody urcity druh tela, kteremu prislusi urcity druh psychologickych a biologickych cinnosti. V lidske spolecnosti najdeme ctyri tridy lidi, ktere jednaji podle trech kvalit hmotne prirody. Ti, u nichz prevlada kvalita dobra, se nazyvaji brahmani. Lide v kvalite vasne se nazyvaji ksatrijove. Ti, u nichz prevazuje vasen a nevedomost, se nazyvaji vaisjove, a konecne lide zcela pohlceni kvalitou nevedomosti se nazyvaji sudrove. Pod tyto ctyri skupiny se radi zvirata nebo lide, kteri ziji podobnym zpusobem jako zvirata. Tato oznaceni jsou vsak docasna, stejne tak jako telo. Mohu byt brahman, ksatrija, vaisja nebo kdokoliv, ale to vse je pomijive. Prestoze hmotne telo je docasne a my nevime, jake telo nam bude prisouzeno v pristim zivote, ztotoznujeme se s telem a pod vlivem iluzorni energie se povazujeme za Cecha, Inda, Rusa, brahmana, hinda, mohamedana, krestana a podobne. Oklamani tremi kvalitami hmotne prirody zapominame, ze hmotnou energii ridi Buh. Sri Krsna nam tedy v tomto versi rika, ze lide, kteri jsou oklamani kvalitami hmotne prirody, nechapou, ze On stoji ve skutecnosti nad hmotnou energii.

Vsechny zive bytosti, polobozi, lide, zvirata a tak dal, ktere podlehaji vlivu hmotne energie, zapomnely na transcendentalni Bozskou Osobnost. Ti, kteri se nachazeji v kvalite vasne a nevedomosti, a dokonce i ti, kteri jsou v kvalite dobra, nejsou schopni prekrocit neosobni aspekt Absolutni Pravdy - neosobni brahma. Osobni rysy Nejvyssiho Pana, Jeho mnohonasobna krasa, bohatstvi, poznani, sila, slava a odrikani je velmi mate. Jestlize ani ti, kdo jsou v kvalite dobra, nemohou poznat Sri Krsnu, coz potom ti, u nichz prevlada kvalita vasne nebo nevedomosti? Uvedomovani si Krsny transcenduje tyto tri kvalitativni slozky hmotne prirody a ti, kdo s timto vedomim opravdu ziji, jiz dosahli vysvobozeni.

SLOKA 14

daivi hy esa guna-mayi mama maya duratyaya
mam eva ye prapadyante mayam etam taranti te

daivi - transcendentalni; hi - zajiste; esa - tato; guna-mayi - sestavajici ze tri kvalit hmotne prirody; mama - Moje; maya - energie; duratyaya - lze stezi prekonat; mam - Mne; eva - zajiste; ye - oni; prapadyante - odevzdati; mayam etam - tuto iluzorni energii; taranti - prekroci; te - ti.

Tato Ma bozska energie, sestavajici ze tri kvalit hmotne prirody, se da stezi prekonat. Ale ti, kdo se Mi odevzdaji, ji snadno prekroci.

VYKLAD: Nejvyssi Pan ma nespocetne mnoho energii a vsechny jsou bozske a vecne. Zive bytosti jsou jednou z Jeho bozskych energii, avsak jakmile prijdou do styku s hmotnou energii, nemaji moznost vymanit se z jejiho vlivu. Ponevadz hmotne i duchovni energie jsou emanacemi Nejvyssiho Pana, jsou obe vecne. Zive bytosti patri do Panovy vecne vyssi energie, ale protoze byly znecisteny nizsi energii neboli hmotou jiz od nepameti, je vecna take jejich iluze. Proto se nazyvaji vecne podminene (nitya-baddha). Nikdo neni schopen zjistit pocatek sveho podmineni hmotnou prirodou. Prestoze je hmotna priroda nizsi energie, je pro dusi velmi tezke vysvobodit se z jejich pout, nebot hmotna energie je ovladana nejvyssi vuli, kterou ziva bytost neni sama schopna prekonat. Nizsi hmotna podstata je zde definovana jako bozska, jelikoz pochazi od Pana a jedna pouze pod Jeho bozskou vuli. Prestoze je nizsi povahy, jedna obdivuhodne pri vzniku a zniceni kosmickeho projevu. Vedy to potvrzuji nasledovne: mayam tu prakrtim vidyan mayinam tu mahesvaram. ,,Maja je docasna a iluzorni, ale nejvyssi kouzelnik stojici nad ni je Mahesvara, Nejvyssi Vladce, Nejvyssi Osobnost Bozstvi.`` (Svetasvatara Upanisad 4.10)

Slovo guna znamena take provaz. Toto slovo zde znazornuje podminenost duse, ktera je pevne spoutana provazy iluze. Kdo je spoutan na rukou i na nohou, nemuze se sam vyprostit; musi mu pomoci nekdo, kdo je svobodny. A jelikoz spoutany nemuze pomoci spoutanemu, musi osvoboditel byt volny. Proto pouze Krsna a Jeho predstavitel, duchovni ucitel, mohou podminenou dusi vysvobodit. Bez takove vyssi pomoci se clovek nemuze dostat z otroctvi hmoty. Oddana sluzba neboli uvedomovani si Krsny muze cloveku pomoci dosahnout tohoto vysvobozeni. Sri Krsna, vladce iluzorni energie, muze z bezpricinne milosti a ze soucitu k zive bytosti, ktera je puvodne Jeho milovanym synem, prikazat teto neprekonatelne energii, aby podminenou dusi opustila. Proto jediny zpusob, jak se vyprostit ze silnych pout hmotne prirody, je odevzdat se Krsnovi.

Slovo mam je v tomto versi take vyznamne. Vztahuje se zde pouze na Krsnu, Visnua, a nikoliv na Brahmu nebo Sivu. Prestoze Brahma a Siva jsou velmi povysene duse, na temer stejne urovni jako Visnu, nemohou tyto inkarnace, ovladajici kvalitu vasne a kvalitu nevedomosti, vysvobodit podminenou dusi z pout hmotne energie, nebot i ony samy jsou pod jejim vlivem. Pouze Krsna, Visnu, muze podminene duse vysvobodit. Toto potvrzuji Vedy nasledovne: tam eva viditva. ,,Vysvobozeni je mozne pouze pro toho, kdo pochopi Krsnu.`` (Svetasvatara Upanisad 3.8) I Siva potvrzuje, ze vysvobozeni lze dosahnout pouze milosti Visnua: mukti-pradata sarvesam visnur eva na samsayah. ,,Visnu muze vysvobodit kazdeho, o tom neni zadnych pochyb``.

SLOKA 15

na mam duskrtino mudhah prapadyante naradhamah
mayayapahrta-jnana asuram bhavam asritah

na - ne; mam - Mne; duskrtinah - neznabozi; mudhah - hloupi; prapadyante - odevzdavaji; nara-adhamah - nejnizsi z lidi; mayaya - iluzorni energie; apahrta - zbaven; jnanah - poznani; asuram - demonske; bhavam - povahu; asritah - prijimaji.

Neverici lide, kteri jsou velice hloupi, kteri jsou nejnizsi z lidi, jejichz poznani unesla vidina, a ti, kdo maji ateistickou povahu demonu, se Mi nikdy neodevzdavaji.

VYKLAD: V Bhagavadgite se rika, ze clovek muze prekonat prisne zakony hmotne prirody jednoduse tim, ze se odevzda lotosovym noham Sri Krsny, Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Muzeme se tedy zeptat, jak je mozne, ze se uceni filozofove, vedci, obchodnici, vladni cinitele a ostatni vudci spolecnosti neodevzdaji lotosovym noham Sri Krsny, vsemocne Bozi Osobe? Tito lide se ruznymi zpusoby snazi o mukti neboli vysvobozeni ze zakonu hmotne prirody. Delaji velke plany a po mnoho let a zivotu se s velkou vytrvalosti snazi, ale je-li mozne dosahnout vysvobozeni pouhym odevzdanim se Krsnovi, proc potom tito inteligentni, tezce pracujici vudci neprijmou tuto jednoduchou metodu? Bhagavadgita na to odpovida velice jasne. Skutecne uceni vudcove spolecnosti, jako Brahma, Siva, Kapila, Kumarove, Manu, Vjasa, Devala, Asita, Dzanaka, Prahlada, Bali a pozdeji Madhvacarja, Ramanudzacarja, Sri Caitanja Mahaprabhu a mnozi jini, jez jsou opravdovymi filozofy, vedci, politiky, ucenci a administratory, se odevzdaji lotosovym noham Nejvyssi Osoby, vsemocne autority. Ale ti, kdo se vydavaji za filozofy, vedce, politiky, vzdelance a tak dal, aby si zlepsili sve hmotne pomery, se nikdy cestou Nejvyssiho Pana nevydaji, ani nejednaji podle Jeho planu. Jelikoz tito lide nemaji poneti o Bohu, vytvareji jen svetske plany a komplikuji tim problemy hmotneho sveta ve snaze resit je. Hmotna energie (priroda) je vsak tak mocna, ze se muze vzpricit neopravnenym planum ateistu a znicit usili ,,planovacich komisi``.

Tyto ateisticke ,,planovace`` popisuje Krsna v tomto versi jako neznabohy, duskrtinah, coz je opak tech, kteri vykonavaji zasluznou praci (krti - zasluzna cinnost). Ateisticky planovac je nekdy velmi inteligentni a hoden obdivu, nebot k provedeni vsech velkych planu, dobrych i zlych, je zapotrebi inteligence. Avsak jelikoz svou inteligenci pouziva nevhodne, to jest proti vuli Nejvyssiho Pana, nazyva se duskrti, coz naznacuje, ze sve inteligence a usili pouziva nespravnym zpusobem.

V Bhagavadgite se jasne uvadi, ze hmotna energie jedna zcela podle pokynu Nejvyssiho Pana. Nema zadnou nezavislou silu, nybrz jedna jako stin, ktery se pohybuje podle pohybu predmetu, jenz ho vrha. Presto je hmotna priroda velice mocna a ateista pro svou bezboznost nemuze pochopit, jak pracuje, a nezna ani bozsky plan Nejvyssiho Pana. Ponevadz je v zajeti iluze a ovlivnen kvalitami vasne a nevedomosti, jsou vsechny jeho plany odsouzeny k nezdaru. Tak tomu bylo take s Hiranjakasipuem a Ravanou, trebaze oba byli velkymi vedci, filozofy, politiky a vzdelanci. Tito neverici lide se rozdeluji do ctyr skupin:

1. Slovem mudha se oznacuji lide ocividne hloupi, podobni tezce pracujicim soumarum. Sami si chteji uzivat plodu sve prace, a proto je nechteji obetovat Nejvyssimu. Typicke tazne zvire je osel, ktery je svym panem nucen tezce pracovat ve dne v noci. Osel je spokojen, muze-li svuj zaludek naplnit trochou travy, chvili se prospat ve strachu, ze dostane bicem od sveho pana, a svuj pohlavni pud ukaji za nebezpeci, ze ho oslice kopne. Nekdy vyzpevuje svou poezii ci filozofii, ale jeho hykani jen rusi ostatni. V takove situaci se nachazi ten, kdo pracuje pro plody a nevi, pro koho by mel ve skutecnosti pracovat. Nevi, ze karma (cin) se ma pouzit k jadzni (obeti).

Lide, kteri dnem a noci tezce pracuji, aby ucinili zadost svym povinnostem, ktere si sami vytvorili, casto rikaji, ze nemaji cas poslouchat o nesmrtelnosti zive bytosti. Prestoze se tito hloupi lide mohou tesit jen z nepatrneho zlomku sveho tezce ziskaneho vysledku, povazuji pomijive hmotne pozitky za to nejdulezitejsi v zivote. Nekdy pracuji bez prestani pro hmotny zisk, a prestoze trpi zaludecnimi vredy nebo spatnym travenim a sotva maji cas na jidlo, pracuji ve dne v noci, jen aby uspokojili sve iluzorni pany. Neuvedomuji si, kdo je jejich skutecnym panem, a ztraceji svuj drahocenny cas slouzenim mamonu. Ke sve vlastni skode se nanestesti nikdy neodevzdaji Nejvyssimu Panu vsech panu a nikdy si neudelaji cas, aby o Nem mohli naslouchat ze spravnych zdroju. Podobne jako prase dava prednost vykalum pred sladkostmi z masla a cukru, tak i posetily materialista dava prednost ruznym, pro smysly pritazlivym, pomijivym senzacim svetskeho charakteru, ale jen velice zridka si najde cas naslouchat o vecne zive sile, ktera hybe hmotnym svetem.

2. Druha skupina neznabohu se nazyva naradhama, coz znamena ,,nejnizsi z lidi``. Nara znamena clovek a adhama nejnizsi. Z osmi milionu ctyr set tisicu druhu zivych tvoru je lidskych druhu 400 000. Mezi nimi je velke mnozstvi nizsich forem lidskeho zivota, ktere jsou vesmes necivilizovane. K civilizovanym lidem se pocitaji ti, kdo se ridi predepsanymi zasadami spolecenskeho, politickeho a nabozenskeho zivota. Do teto skupiny se radi ti, kdo jsou socialne a politicky uvedomeli, ale nemaji zadne duchovni zasady. Take nabozenstvi neuznavajici osobniho Boha neni nabozenstvim, nebot smyslem nabozenstvi je poznat Absolutni Pravdu a vztah k Ni. Sri Krsna rika jasne v Bhagavadgite, ze neni vyssi autority nad Neho a ze On je Absolutni Pravda. Civilizovany lidsky zivot je k tomu, aby cloveku umoznil vzbudit ztracene vedomi o jeho vecnem vztahu k vsemocne Absolutni Pravde, Bozske Osobnosti, Sri Krsnovi. Kdo tuto moznost opomiji, je oznacovan jako naradhama.

Ze zjevenych pisem se muzeme dovedet, ze dokud je dite v matcine lune (coz je neprijemna situace), prosi Boha o vysvobozeni a slibuje, ze bude uctivat pouze Jeho, jakmile se dostane ven. Pro kazdou zivou bytost je zcela prirozene modlit se k Bohu, kdyz se nachazi ve svizelne situaci, nebot vsechny bytosti jsou s Nim vecne spjaty. Pod vlivem maji, iluzorni energie, vsak dite po porodu zapomene na tezkosti zrozeni a na sveho vysvoboditele. Je pak povinnosti rodicu, aby v detech probudili drimajici vedomi o Bohu. V Manu-smrti, jez je voditkem nabozenskeho zivota, je uvedeno deset ocistovacich metod urcenych k probouzeni vedomi o Bohu ve varnasramske spolecnosti. Dnes se vsak temito zasadami nikdo prisne neridi, a proto jsou temer vsichni lide (99.9 procent) na velmi nizke urovni. Jejich takzvane vzdelani a veda se pod vlivem vsemocne hmotne energie stavaji bezcennymi. Podle Bhagavadgity je ucenym ten, kdo pohlizi na moudreho brahmana, psa, kravu, slona nebo pojidace psu stejne. Tak nazira cisty oddany.

Sri Nitjananda Prabhu, jenz je inkarnaci Boha v podobe dokonaleho mistra, vysvobodil dva typicke naradhamy, bratry Dzagaje a Madhaje, a tim ukazal, jak muze byt cisty oddany milosrdny k nejnizsim z lidskych tvoru. Tedy i nejnizsi z lidi, ktery byl zavrzen samotnym Panem, muze obnovit sve duchovni vedomi pouze milosti oddaneho. Sri Caitanja Mahaprabhu doporucoval lidem pri propagovani laskyplne oddane sluzby (bhagavata-dharma), aby pozorne naslouchali poselstvi Nejvyssiho Pana. Bhagavadgita tvori jadro tohoto poselstvi. I nejnizsi z lidi mohou dosahnout vysvobozeni touto metodou, to jest pokornym naslouchanim. Nanestesti vsak odmitaji naslouchat temto pokynum, nemluve o odevzdani se Panove vuli. Zcela zanedbavaji nejdulezitejsi povinnost cloveka, to jest probudit sve duchovni vedomi a obnovit svazek, jenz ho spojuje s Krsnou.

3. Dalsi skupina nevericich se nazyva mayayapahrta-jnanah, coz jsou lide, jejichz rozsahle poznani prislo vnivec vlivem iluzorni hmotne energie. Tito lide byvaji obycejne velmi ucenymi filozofy, basniky, spisovateli, vedci a podobne, ale iluzorni energie je svedla na scesti, a proto jednaji proti vuli Nejvyssiho Pana.

V dnesni dobe jich existuje mnoho, dokonce i mezi ,,znalci`` Bhagavadgity. Sri Krsna v Bhagavadgite jasne a srozumitelne rika, ze On je Nejvyssi Osobnost Bozstvi, ze se Mu nikdo nevyrovna a ze nikdo neni mocnejsi nez On. On je take otcem Brahmy, praotce lidskeho pokoleni. Ve skutecnosti se o Krsnovi rika, ze je nejenom otcem Brahmy, nybrz i otcem vsech zivotnich forem. Je pricinou neosobniho brahma i lokalizovane Paramatmy, jez dli v srdcich vsech bytosti jako Nadduse. Nejvyssi Pan, Sri Krsna, je puvodni zdroj vseho a doporucuje se vsem, aby se odevzdali Jeho lotosovym noham. Pres vsechny tyto jasne vypovedi hanobi lide teto skupiny Nejvyssiho Pana a povazuji Ho za obycejneho cloveka. Nevedi, ze lidske telo, tato vysadni podoba, je stvoreno podle vecne a transcendentalni podoby Nejvyssiho Pana. Krome toho se pokouseji o publikovani neopravnenych vykladu Bhagavadgity, ktere jsou chybne, nebot se nachazeji mimo posloupnost duchovnich ucitelu, a jsou tedy pouze prekazkou na ceste k duchovnimu poznani. Tito zbloudili komentatori se neodevzdaji Krsnovi a ani neuci druhe ridit se touto zakladni zasadou.

4. Posledni skupina neznabohu se nazyva asuram bhavam asritah, neboli lide s demonskou mentalitou. Tento druh lidi je vylozene ateisticky. Nekteri z nich tvrdi, ze Nejvyssi Pan nemuze nikdy sestoupit do hmotneho sveta, ale nemohou podat jediny jasny dukaz, proc by to nebylo mozne. Jini zase tvrdi, ze Buh, Nejvyssi Absolutni Pravda, je podroben neosobnimu rysu, prestoze Bhagavadgita tvrdi pravy opak. Tito ateiste zavidi Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, a proto predkladaji falesne ,,inkarnace``, ktere jsou pouze vytvorem jejich mozku. Lide, jejichz zivotni zasadou je zesmesnovat Bozskou Osobnost, se nikdy nemohou odevzdat Sri Krsnovi.

Sri Jamunacarja Albandaru z jizni Indie se modlil: ,,O muj Pane! Lide, ktere pritahuji ateisticke zasady, Te nepoznaji, prestoze mas neobvykle vlastnosti, podoby a cinnosti, prestoze je Tva existence potvrzena ve vsech zjevenych spisech v kvalite dobra a prestoze Te uznavaji slavne osobnosti, ktere jsou zname svymi duchovnimi znalostmi v transcendentalni vede a zboznymi vlastnostmi.``

Lide ocividne hloupi, nejnizsi z lidi, oklamani spekulatori a zatvrzeli ateiste jsou tedy ctyrmi druhy lidi, kteri se pres rady spisu a autorit nikdy neodevzdaji lotosovym noham Nejvyssiho Pana