|
Zen (z indického Dhjána, čín. Čchan,
korej. Son, viet. Tchien) je škola mahájánového buddhismu, která se
rozvíjela v Číně v 6. a 7. století. Vychází z indické buddhistické
školy Dhjána, kterou lze vystopovat až k samotnému Buddhovi Šákjamunimu.
Jde o nepřetržitý řetěz předávání dharmy od mistra k žákovi,
který realizoval zkušenost "osvícení".
Školu dhjána přenesl v 6. stol. z Indie do Číny mistr Bódhidharma.
Po několika generacích se zde rozšířila a vydala bohatou úrodu velkých
čchanových mistrů. Vzniklo několik škol čchanu, z nichž dvě hlavní
fungují dodnes. Čchan byl dále přenesen do Japonska, Koreje a
Vietnamu. Ve 20. stol. byl zen (ve světě známější a používanější
název, než čchan) přenesen i do ostatního světa, především do
Ameriky a Evropy. Dnes jsou Zenová centra rozseta na všech kontinentech
a lze je najít téměř v každé zemi. Semínko dharmy, jež bylo zaseto
především japonskými, ale i korejskými a vietnamskými mistry zenu v
neasijských částech světa, vydalo úrodu v podobě dnes už mnoha
zenových mistrů - neasiatů.
Zen je nauka, jejíž učení a praktiky jsou zaměřeny na to, aby člověka
přivedli k vidění vlastní podstaty a nakonec plnému probuzení. Jako
nejkratší, ale nejpříkřejší cestu k probuzení učí škola zen
praxi zazen (čín. cuo-čchan ), "sezení v pohroužení,
meditaci". Zazen má osvobodit ducha z područí jakékoli myšlenkové
formy, vize, věci či představy - ať jsou jakkoli vznešené a posvátné.
K tomu se používají různé metody, mezi než patří praxe Kanna zen a
Mokušó zen.
své nejčistší podobě je zazen přebýváním ve stavu myšlenek
prosté, bdělé pozornosti, která však není zaměřena na žádný
objekt a nelpí nažádném obsahu. Zazen přenáší ducha člověka do
stavu úplné bezobsažné bdělosti, z níž může dojít v náhlém průlomu
k osvícení své vlastní pravé či buddhovské přirozenosti, jež je
identická s podstatou celého vesmíru.
Vlastnosti, které odlišují zen od ostatních škol buddhismu, lze těžko
slovně vyjádřit; přesto má zen zcela určitou a nezaměnitelnou příchuť.
I když slovo zen znamená dhjána neboli meditace, je pravda, že ostatní
školy buddhismu kladou na meditaci stejný důraz, ne-li větší - a občas
se zdá, že praktikování formální meditace není pro zen vůbec
nezbytné.
příchuť zenu může být snad nejlépe vyjádřena jako
jistá přímost. V jiných školách buddhismu se probuzení nebo-li bódhi
zdá být čímsi vzdáleným a téměř nadlidským, něčím, čeho může
být dosaženo až po vynaložení trpělivého úsilí trvajícího mnoho
životů. Ale v zenu máme vždy pocit, že probuzení je něčím zcela přirozeným,
něčím překvapivě samozřejmým, k čemu může dojít v kterémkoli
okamžiku. Pokud s tím jsou nějaké obtíže, jsou pouze v tom, že to
je až příliš prosté. Zen je též přímý ve svém způsobu výuky,
neboť směřuje přímo a otevřeně k pravdě a nepohrává si se
symboly.
Přímé poukázání je otevřenou demonstrací zenu nesymbolickým
jednáním nebo slovy, která se nezasvěcenému obvykle jeví jako výpověď
o nejobyčejnějších světských záležitostech nebo jako úplné bláznovství.
V odpovědi na otázku týkající se buddhismu prohodí mistr lhostejnou
poznámku o počasí nebo provede nějakou prostou akci, která zdánlivě
nemá nic společného s filozofickými nebo spirituálními záležitostmi.
To vše ve shodě s důrazem, který kladli staří mistři na okamžité
procitnutí právě uprostřed každodenních záležitostí. |
|
|
ŠKOLY ZENU
Niou-tchou-cung
(Gozu šú)
Jedna z méně vlivných vedlejších linií čínského čchanu,
která nepatří k tradičním čchanovým školám. Pochází od čínského
čchanového mistra Fa-žunga (Hójú), který byl též zván Niou-tchou
(Gozu). Byl žákem mistra Tao-sina (Dóšin), 4. čchanového
patriarchy v Číně. Název této školy, která v době Sung
(960-1278) zanikla, vznikl podle jména hory Niou-tchou (Volská hlava),
kde Fa-žung žil.
Školu Gozu do Japonska přenesl Saičó, zakladatel japonské
buddhistické školy Tendai. V Japonsku se škola Gozu nijak zvlášť
nerozvíjela a brzy zanikla.
Che-ce-cung (Kataku
šú)
Čínská škola čchanu založená Che-ce Šen-chuejem v 8. století.
Škola Che-ce, z níž pět generací po Che-ce Šen-chuejovi
jako jediném známém mistrovi vzešel Kuej-feng Cung-mi, který je znám
jako 5. patriarcha čínské školy Chua-jen, zanikla, aniž by nějak
přispěla k rozvoji čchanu.
Pchu-chua-cung
(Fuke šú)
Jedna z méně významných vedlejších linií čínské čchanové
tradice, která byla založena v 9. stol. excentrickým čínským
mistrem Pchu-chuou (Fuke), žákem Pchan-šan Pao-ťiho (Banzan Hóšaku).
V této škole, která nepatří ke goke šičišú, je recitování
súter jako meditativní praxe nahrazeno foukáním na bambusovou flétnu
(jap. šakuhači).
Škola Fuke byla během doby Kamakura přenesena do Japonska významným
japonským mistrem Kakušinem. Přívrženci školy, kteří byli z větší
části laici, putovali s bambusovým kloboukem ve tvaru včelího
úlu, který skrýval jejich obličej a tím i jejich totožnost,
a hráli přitom na šakuhači, jejíž zvuk měl věřícím připomínat
buddhadharmu. Říkali jim komusó, mniši prázdnoty. Poté, co se škola
Fuke v následující době Tokugawa stala útočištěm samurajů
bez pána (jap. rónin), kteří onen mnišský klobouk často zneužívali
při svých akcích k maskování, byla škola v době Meidži
oficiálně zakázána.
Kuej-jang-cung
(Ikjó šú)
Škola čchanu v Číně, která patřila k "pěti školám
a sedmi sektám" (goke šičišú), tj. k velkým školám
pravé čchanové tradice v Číně. Jméno školy je odvozeno z prvních
znaků obou praotců této školy Kue-šan Ling-jüho (Isan Reijú) a jeho
pokračovatele v dharmě Jang-šan Chuej-ťiho (Kjózan Edžaku), tedy
Kuej+Jang (jap I+Kjo).
Typické pro metodu vyučování ve škole Kuej-jang bylo použití
systému 97 do kruhu vepsaných symbolů. Tento systém, který prý
sahá až k Chuej-nengovi (Enó), 6. patriarchovi čchanu v Číně,
se nedochoval, ovlivnil však snad vyobrazení "deseti obrázků
buvola" a "pět stupňů" (osvícení) mistra Tung-šan
Liang-ťiea (Tózan Rjókai). Představují, jak se zdá, něco jako
"tajnou řeč", jejímž prostřednictvím si lidé hlubokého
čchanového zážitku mohli uvědomit principy čchanu. Protože si čchanoví
mistři byli vědomi toho, že zacházení s tímto systémem se může
snadno zvrhnout v pouhou formální hru, byl předáván zřejmě pod
zárukou přísné mlčenlivosti pouze několika vybraným žákům.
V polovině 10. stol. vyústila linie Kuej-jang do linie předávání
školy Lin-ťi a od té doby již neexistovala jako vlastní škola.
Lin-ťi-cung (Rinzai
šú)
Jedna z nejvýznamnějších čchanových škol v Číně a
zenových v Japonsku. Sahá až k velkému čínskému čchanovému
mistrovi Lin-ťi I-süanovi (Rinzai Gigen) a patří ke goke šičišú.
Na počátku 11. stol. se škola Lin-ťi rozštěpila na dvě
větve: Jang-čchi-pchaj (Rinzai-Jógi ha) a Chuang-lung-pchaj (Rinzai-Órjó
ha).
Ve škole Lin-ťi je zdůrazňován především kanna zen a tím
praxe kóanů jako zvláštní rychlá cesta k realizování osvícení
a dokusan, nebo-li setkání žáka s mistrem, kde žák může
přednést své problémy, jež se vyskytují při cvičení.
Cchao-tung-cung
(Sótó šú)
Vedle školy Lin-ťi nejvýznamnější škola čchanu. Patří ke
goke šičišú a její počátek sahá k velkému čchanovému
mistru Tung-šan Liang-ťieovi (Tózan Rjókai) a jeho žákovi Cchao-šan
Pen-ťiovi (Sózan Hondžaku). Škola byla pojmenována podle prvních
znaků ve jménech obou zakladatelů (Cchao+Tung, resp. Só+Tó).
V 1. polovině 13. stol. byla tradice školy Sótó přenesena
jap. mistrem Dógenem Zendžim z Číny do Japonska; tam patří
zen školy Sótó vedle zenu školy Rinzai k dosud žijícím nástupnickým
liniím zenu. V dnešní době se škola Sótó rozšířila do celého
světa, zejména do Ameriky a Evropy.
Zatímco cíl výcviku v obou školách je v podstatě tentýž,
odlišuje se zen škol Sótó a Rinzai ve způsobu výcviku - i když
ani zde nejsou hranice ostré. V zenu školy Sótó je silněji zdůrazňován
mokušó zen a tím praxe šikantazy; dokusan, jeden z nejdůležitějších
prvků zenového výcviku, zde neexistuje již od poloviny období
Meidži.
Jün-men-cung (Ummon
šú)
Škola čchanu, která počíná u velkého čchanového mistra Jün-men
Wen-jena (Ummon Ben´en). Patří k "pěti školám" (goke
šičišú) čchanu v Číně a dala světu mj. velkého
mistra Süe-tou Čchung-siena (Seččó Džúken), který sebral a slavnými
pochvalnými výroky opatřil kóany, jež byly později vydány Jüan-wu
Kche-čchinem (Engo Kokugon) v Pi-jen-lu. Süe-tou byl zároveň
posledním významným mistrem školy Jün-men, která od poloviny
11. stol. upadala a ve 12. stol. nakonec zanikla.
Fa-jen-cung (Hógen
šú)
Škola čchanu v Číně, která patřila k "pěti školám
a sedmi sektám" (goke šičišú), tj. k velkým školám
pravé čchanové tradice v Číně. Vychází původně ze školy
Süan-ša, kterou založil čchanový mistr Süan-ša Š´-pej (Genša Šibi),
později však byla přejmenována podle mistra Fa-jenWen-i (Hógen Bun´eki),
jednoho z nejvýznamnějších mistrů své doby. Škola Fa-jen byla
na vrcholu po tři generace, avšak upadla a po páté
generaci zanikla.
Chuang-lung-cung
(Órjó šú)
Též Chuang-lung-pchaj (Órjó ha).
Linie čchanu školy Lin-ťi, která má počátky u čchanového
mistra Chuang-lung Chuej-nana (Órjó Enan). Patří k "sedmi školám"
(goke šičišú) čchanu v Číně a byla jako první škola
zenu přenesena Eisai Zendžim do Japonska. V Číně stejně
jako v Japonsku zanikla po několika generacích. Poněvadž
linie Órjó pochází ze školy Rinzai, je též nazývána školou
Rinzai-Órjó.
Jang-čchi-cung
(Jógi šú)
Též Jang-čchi-pchaj (Jógi ha)
Čínská čchanová škola, která počíná u čchanového mistra
Jang-čchi Fang-chueje (Jógi Hóe). Patří k "sedmi školám"
(goke šičišú) čchanu v Číně a je významnější z obou
linií, na něž se škola Lin-ťi rozdělila po mistrovi Š´-šuang
Čchu-jüanovi (Sekisó Soen). Jako tradiční linie Rinzai zenu bývá
nazývána též linie Rinzai-Jógi.
Škola Jang-čchi dala světu významné čchanové a zenové mistry,
jako Wu-men Chuej-kchaje (Mumon Ekai), kompilátora Wu-men-kuanu, jehož
žáci a dharmoví pokračovatelé (mezi nimi i Kakušin) přenesli
zen linie Rinzai-Jógi do Japonska, kde je dodnes živý. V dnešní
době se Rinzai zen, vycházející z větve Jógi, rozšířil do celého
světa, především do Ameriky a Evropy.
Když čchan v Číně na konci sungské doby pomalu upadal,
stala se linie Lin-ťi Jang-čchi jakousi sběrnicí všech ostatních čchanových
škol v Číně, jež ztrácely stále více na významu a nakonec
zanikly. Po spojení s buddhistickou školou Čisté země,
ztratil čchan v Číně během mingské doby typický charakter čchanu
a tím přestal existovat jako pravá nástupnická linie
buddhadharmy "od srdce-ducha k srdci-duchu".
Paj-jün-cung (Hakuun
šú)
Nevýznamná vedlejší linie čchanu (původně odnož čín. buddhistické
školy Chua-jen), založená čínským mistrem Čching-ťüem (Šókaku),
která je v zenové tradici pravé dharmy považována za heretický odštěpek.
Vznikla za dynastie Severní Sung a opět zanikla na počátku dynastie
Ming ve 14. stol. Její jméno je odvozeno od kláštera Paj-jün v Chang-čou,
v němž Čching-ťüe žil.
Otokan šú
Linie jap. zenu školy Rinzai, která vychází od tří velkých zenových
mistrů Nampo Šómjóa (též Daió Kokuši), Mjóčó Šúhóa (též
Daitó Kokuši) a Kanzan Egena (též Musó Daiši). Jméno školy je
odvozeno z posledních znaků slov "Daió" a "Daitó"
a prvního znaku jména "Kanzan". Nejvýznamnější zenový
mistr a velký reformátor zenu Rinzai v Japonsku, Hakuin Zendži, je součástí
tradice této linie předávání.
Většina dnešních japonských zenových mistrů vychází z linie této
školy.
Óbaku šú
Vedle škol Rinzai a Sótó třetí škola zenu v Japonsku. Vychází od
čínského čchanového mistra Jin-jüan Lung-čchiho (Ingen Rjúki),
který založil v polovině 17. stol. v Udži u Kjóta její hlavní klášter
Mampukudži. Jeho žák a následník v dharmě Mu-an Sing-tchao (Mokuan
Šótó), který založil v roce 1671 klášter Zuišódži v blízkosti
Tokya, přispěl k rozšíření zenu v této oblasti. Teprve až v roce
1876 byla tato linie oficiálně uznána za školu Óbaku.
Škola Óbaku je vedlejší linií školy Rinzai, postrádá však v dnešním
Japonsku dosud aktivní kláštery, a je proto nejméně vlivnou školou
zenu v Japonsku.
Harada-Jasutani
též Sanbo Kjodan ("Tři Poklady"); škola zenu, která byla
ustavená v Japonsku prostřednictvím D. S. Harada róšiho a jeho žáka,
dědice v dharmě a blízkého spolupracovníka H. R. Jasutani róšiho.
Škola je jedna z nejmladších a nejmenších (asi 3000 přívrženců v
1984) buddhistických organizací v poválečném Japonsku. Je však velmi
aktivní. Spojují se v ní prvky škol Sótó a Rinzai, neboť Harada róši
je pokračovatel v dharmě obou těchto linií zenu.
Nidai Daruma šú
"Japonská Bódhidharmova škola", nevýznamná škola Rinzai
zenu, kterou založil japonský zenový mistr Dainiči Nónin ve 13. stol.
Tato škola smíchala prvky zenu a školy Tendai, a měla pouze krátké
trvání. Mezi Nóninovi nejvýznamnější žáky patří Koun Edžó,
který se později stal 2. patriarchou školy Sótó v Japonsku.
Kwan Um
Zenovou školu Kwan Um založil v USA v roce 1983 korejský zenový mistr
Seung Sahn. Je rozšířena po celém světě a sdružuje asi 60 zenových
center a skupin. Vychází z tradice korejského zenového buddhismu, který
se v zemi svého původu praktikuje od 12. století, a který vychází z
čínské školy Lin-ťi (Rinzai). Toto učení je uzpůsobené do podoby
přístupné současnému člověku. Kwan Seum Bosal (zkráceně Kwan Um)
je korejský název bódhisattvy soucitu - "Ten, kdo vnímá pláč
tohoto světa" a odpovídá soucítěním a pomocí. |
|