|
Část druhá
KAPITOLA PRVNÍ
Přijetí útočiště, základ všech
stezek
I. PŘÍSTUPY K PŘIJÍMÁNÍ ÚTOČIŠTĚ (str.171)
Důvěra
- Jestliže přijetí útočiště otevírá bránu ke všem naukám a
praxím, pak důvěra otevírá bránu k útočišti.
ŽIVÁ DŮVĚRA
- probouzí se v nás myšlením na nesmírné soucítění buddhů a velkých
učitelů. Můžeme jí zakusit při návštěvě chrámu s mnoha zpodobněními
těla, řeči a mysli buddhů, po osobním setkání s velkým učitelem,
nebo jen vyslechnutím jeho životního příběhu.
HORLIVÁ DŮVĚRA
- naše odhodlání osvobodit se od utrpení nižších světů, když o
nich slyšíme a zanícení získat štěstí vyšších světů a
osvobození; naše horlivost při konání pozitivních skutků poté, co
jsme se dověděli o jejich prospěšnosti a odhodlání vyhnout se
negativním skutkům, poté co jsme se dověděli, jakou škodu způsobují.
PŘESVĚDČENÁ DŮVĚRA
- důvěra v Tři klenoty povstávající z hloubi našeho srdce poté, co
jsme pochopili jejich výjimečné kvality a sílu jejich požehnání.
Naprostá důvěra ve Tři klenoty povstává ze znalosti toho, že jsou
neklamným útočištěm v radosti, smutku, bolesti, nemoci i ve smrti.
2. Motivace
ÚTOČIŠTĚ NIŽŠÍCH BYTOSTÍ
- motivování strachem z utrpení nižších oblastí – pekel. oblasti
pretů a zvířat přijímáme útočiště s myšlenkou získání štěstí
bohů a lidí.
ÚTOČIŠTĚ STŘEDNÍCH BYTOSTÍ
- vědomí toho, že zrození v jakékoli oblasti samsáry, ať už vysoko
či nízko, není zbavené utrpení, nás motivuje, abychom přijali útočiště
u Tří klenotů s cílem osobního dosažení nirvány – míru a
osvobození od utrpení.
ÚTOČIŠTĚ VELKÝCH BYTOSTÍ
- Pohled na všechny bytosti uvržené do oceánu nekonečného utrpení
samsáry a podstupujících nepředstavitelné množství různých druhů
utrpení nás motivuje k tomu, abychom přijali útočiště s myšlenkou
na dovedení všech bytostí k nepřekonatelnému a vševědoucímu stavu
dokonalého a úplného buddhovství.
- Z těchto tří bychom si měli zvolit motivaci velkých bytostí, neboť
štěstí bohů a lidí se sice na první pohled může jevit jako skutečné
štěstí, není však osvobozené od utrpení; jakmile se následky
pozitivních činů vedoucí k těmto stavům štěstí vyčerpají, dochází
k opětnému pádu do nižších oblastí. Proč usilovat o takové štěstí,
které trvá jen okamžik.
II. JAK PŘIJÍMAT ÚTOČIŠTĚ (str.177)
- podle učení základního prostředku přijímáme útočiště v
Buddhovi jako učiteli, v Dharmě jako cestě a Sanze jako společnících
na cestě.
- obecnou metodou výjimečné Tajné mantrajány je přijímat útočiště
obětováním těla, řeči a mysli učiteli, přijetím jidamu jako opory
a dákiní jako společnic.
- zvláštní metodou vadžra-esence je přijímat útočiště v rychlé
cestě, na níž jsou užívány kanály jako v nirmanakáji; práci s
energiemi jako sambhógakáji a očištění esencí jako dharmakáji.
- absolutním a neklamným útočištěm je nezničitelný přirozený
stav založený na prvotní moudrosti, která je útočišti vlastní.
Tato základní přirozenost moudrosti je prázdnem; jeho přirozeným
projevem je jasnost a jeho soucítění je neomezené. Přijetí útočiště
v tomto případě znamená s naprostou důvěrou realizovat v proudu
vlastní mysli velikou neoddělitelnost třech aspektů prvotní
moudrosti.
- Poté co jsme pochopili všechny tyto způsoby přijímání útočiště
můžeme přejít k samotné praxi přijetí útočiště...
- vizualizace pole zásluh – strom útočiště – Vadžradhara z Udijány
uprostřed – otec vpravo, matka vlevo, bytosti před námi, v první řadě
nepřátelé a ti, kdo nám škodí.
- postoj při přijímání útočiště - recitace formule útočiště...
- Proč jsou nepřátelé a tvůrci překážek kladeni dopředu? –
cestou ke shromáždění zásluh je trpělivost – tu by nebylo možno
praktikovat, kdyby nebyl nikdo, kdo by nás provokoval k hněvu. – Z
hlediska dharmy jsou nepřátelé laskavější než vlastní rodiče.
- na konci obětujeme zásluhy nespočetným bytostem
- popis pomeditační praxe – udržování bdělého vědomí útočiště.
III. SLIBY A PROSPĚŠNOST ÚTOČIŠTĚ
Sliby přijetí útočiště
TŘI VĚCI, JICHŽ MÁ BÝT ZANECHÁNO
- Když jste přijali útočiště u Buddhy, neměli byste uctívat
samsarická božstva, která nejsou sama svobodná od utrpení.
- Když jste přijali útočiště u Dharmy, neubližujte ostatním, ani
ve svých snech. Snažte se je ze všech sil chránit.
- Když jste přijali útočiště u Sanghy, nezaplétejte se s tírthiky
a podobnými, kdo nemají důvěru v učení Vítězných.
TŘI VĚCI, KTERÉ JE NUTNO KONAT
- Když jste přijali útočiště u Buddhy, ctěte i nepatrný úlomek
sochy, která ho znázorňuje, dejte si ho nad hlavu a vnímejte ho čistým
nazíráním.
- Když jste přijali útočiště u Dharmy, ctěte i kousíček papíru s
jediným písmenem spisů dharmy.
- Když jste přijali útočiště u Sanghy, považujte vše, co jí představuje,
včetně kousku žluté nebo červené látky, za skutečnou Sanghu.
TŘI DODATEČNÉ SLIBY
- Pohlížejte na svého učitele jako na pravý klenot Buddhy, nešlápněte
ani jeho stín a snažte se mu sloužit a ctít ho.
- Považujte každé slovo učitele za klenot Dharmy. Přijměte co říká
a nevzpírejte se ani jedinému bodu.
- Považujte jeho doprovod, jeho žáky a jeho duchovní přátele za
klenot Sanghy a vzdávejte jim úctu tělem, řečí a myslí.
- zvláště v rámci vozidla Tajné mantry je učitel ústředním útočištěm
a jednotou všech Tří klenotů.
- Když se objeví překážky, nemoci či utrpení, nespoléhejte se na
jiné metody řešení než na Tři klenoty. I když musíte podstoupit léčbu,
čiňte tak s vědomím, že i to je aktivita Tří klenotů.
- při usínání vizualizovat útočiště v srdci
- nabízet Třem klenotům chuť všeho co jíme a pijeme, nebo jim obětovat
alespoň první sousto s myšlenkou: „Nabízím to třem klenotům"
- Když vidíš něco, co ti působí radost nebo po tom toužíš, věnuj
to mentálně Třem klenotům.
2. Prospěšnost přijímání útočiště
|
|