Aktuality  2006
   
 I pravěk měl neoficiální umění
  Malůvkami puberťáků, nikoliv rituálními motivy jsou podle amerického odborníka slavné jeskynní malby. Každý asi zná bizona z jeskyně Altamira nebo jiné z mistrovských děl, která vytvořili naši předkové v paleolitu, tedy v době před 40 až 10 tisíci lety.

Ale vedle nich, stranou zájmu veřejnosti, existují i stovky a tisíce kreseb bez umělecké hodnoty. Množství tak různorodého materiálu dalo vzniknout mnoha teoriím o účelu i autorech těchto děl.

Dnes se většina paleontologů domnívá, že kresby mají symbolický význam. Tak to ale patrně není, říká ve své nově vydané knize americký paleontobiolog Dale Guthrie. Velká část dochovaných kreseb není podle něj ničím jiným než pravěkou obdobou dnešního graffiti nebo jakýchsi malířských glos.

Profesor Guthrie zveřejnil své výsledky analýzy otisků dlaní, které se nám z paleolitu zachovaly na stěnách jeskyní. Vznikly tak, že autor tohoto „podpisu“ rozžvýkal v ústech barvivo, které pak plival na ruku přiloženou ke stěně. „Bylo to podobné, jako když dítě vezme papír a tužkou na něj obtáhne svou ruku,“ říká Guthrie.

Protože muži a ženy mají odlišné proporce rukou (muži mají silnější palce a dlaně), dospěl Guthrie k závěru, že na skalních stěnách se nejčastěji podepsali mužští teenageři. Své stopy zanechali muži, ženy i děti, ale mladí muži převažují.

„Mnoho zvířat v jeskyních má v sobě zabodnutá kopí, z úst jim prýští krev, objevují se i jiné detaily důvěrné známé lovcům té doby,“ říká Guthrie a dodává: „Byla to ferrari a fotbalové zápasy té doby. Kreslili to, na co mysleli.“

A to u dospívajících mužů není jen sport: „Většina lidí na stěnách jsou ženy a nemají na sobě ani nitku.“ Nejsou to ovšem jen tak nějaké ženy, ale paleolitické sexbomby se směšně velkými ňadry a pozadím. Na stěnách se objevují i jiné „obscénnosti“, například samotné ženské genitálie.

„Takové kresby se do antologií umění nedostanou,“ komentuje Guthrie. Americký paleontolog netvrdí, že ženy byly z „umění“ vyloučeny. Vytvořily podle něj sice méně než pětinu známých jeskynních maleb, ale na druhou stranu ženy ve společnostech, které neznaly keramiku, pracovaly především s materiály, které nejsou příliš trvanlivé, jako jsou kůže.

 
     
  Zdroj: Marek Talpa