Literatura
|
|
|
|
|
|
Buddhismus |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeho svatost dalajlama XIV. |
|
|
|
Ole Nydahl |
|
|
|
Květoslav
Minařík |
|
|
|
|
|
|
|
Posvátná místa buddhismu,
Pragma, 2003 |
|
|
|
Učení dákiní - Ústní
pokyny mistra Padmasambhavy, ctihodné paní Ješe Cchogjal, Pragma, 2003 |
Autentické učení tibetského buddhismu, obsažené v této knize, je jedním ze
starých skrytých textů (v tibetštině zvaných termy). Obsahuje ústní pokyny
Padmasambhavy, "Zrozeného z lotosu", k duchovní praxi, které předal během
svého pobytu v Tibetu v osmém a devátém století. Tato poučení byla
zaznamenána jeho hlavní žákyní, dákiní Ješe Cchogjal, princeznou z Karčhenu,
která je na jeho žádost ukryla jako vzácný poklad pro dobro budoucích
generací. Kniha obsahuje jádro učení tibetského buddhismu, souhrn
praktických rad psaných pro ty, kteří se zabývají buddhismem v praxi. Hlavní
témata rozhovoru mezi Padmasambhavou (zvaným též Guru Rinhpočhe, Padmakara)
a ctihodnou paní Cchogjal jsou: Ütočiště, Bódhičitta, Tajná mantra, Praxe
ovládání mysli - Vadžajána - a Vnitřní jádro ústních pokynů. |
|
|
Robert C. Lester, Buddhismus
- Cesta k osvícení, Prostor, 2003 |
Se
svými zhruba 300 miliony vyznavačů rozptýlených v 86 zemích prakticky na
všech kontinentech představuje buddhismus čtvrté největší světové
náboženství, ovlivňující životy 6% populace naší planety. Díky své názorové
toleranci buddhismus vstřebal množství nejrůznějších tradic, nauk a
myšlenkových směrů, díky nimž zdomácněl v často diametrálně odlišných
kulturách a pospolitostech. Veškerým rozdílným formám a praktikám tohoto
náboženství je však společný ideál soucitu, mravní čistoty a sebekázně,
bytostný humanismus a pragmatický přístup k fenoménu lidského utrpení, k
jehož překonání Buddha poskytl srozumitelný návod. |
|
|
Lao-c´, Tao te ťing
(váz.), DharmaGaia, 2003 |
Lao-c’,
Starý mistr, žil asi v letech 570 až 490 př. n. l. Historik S’-ma Čchien o
něm napsal: "Lao-c’ pěstoval cestu (tao) a její sílu (te). Učil, že člověk
se má snažit skrýt a zůstat beze jména. Žil po dlouhá léta v království Čou.
Když viděl, jak dynastie upadá, opustil zemi... Nikdo neví, kde skončil své
dny... Lao-c’ byl mudrc, který toužil žít ve skrytosti." Navzdory tomu je
snad jen málokterý čínský mudrc je tak dobře znám jako tento legendární
zakladatel taoismu. Jeho Tao te ťing patří více než dva tisíce let k hlavním
zdrojům čínského myšlení a je i nejčastěji překládaným čínským textem do
západních jazyků. V současnosti je rovněž považován za jedno z klíčových děl
světové filosofie, které v budoucnu pravděpodobně přinese ještě mnoho nových
podnětů. Excelentní a dnes už klasický překlad Berty Krebsové doplňují její
filologické a filosofické komentáře, originální čínský text, rozhovor s
překladatelkou, text filosofa Egona Bondyho a další dodatky. 3. opravené a
doplněné vyd. (v DharmaGaia 2. vyd.) |
|
|
Buddhadása Bhikkhu, Vědomé
pozorování dýchání, Eugenika, 2003 |
Učení vědomého dechu v Ánápánasati Sutta (Rozpravě o vědomém dýchání) nám
poskytuje jasný a úplný návod na rozvinutí jak samtha ("vnor" neboli
zklidnění mysli), tak i vipassaná ("vhled" neboli pravdivé nazírání na
podstatu věci). Sám Buddha prohlašoval, že pomocí této metody dosáhl
osvobození. Sutta se skládá ze čtyř čtveřic čili tvoří čtyři sady čtyř úvah.
Stručně řečeno se v první čtveřici seznamujeme s dechem a tělem, ve druhé s
dýcháním a pocity, ve třetí s dýcháním a mentálními formacemi a ve čtvrté s
dechem a vhledem. Poslední sada úvah je o nestálosti, prázdnotě a uvolnění
do svobody, které z tohot jasného vhledu přirozeně vyplývá. |
|
|
Mahási Sayadó, Praxe meditace
vhledu - Základní a pokročilé stupně, Stratos, 2003 |
Autor této knihy byl považován za nejpřednějšího mistra meditace. Jeho
zpracování meditace vhledu je rozšířeno po celém světě. Publikací této knihy
dáváme jeho popis meditační praxe do ruky českému čtenáři. |
|
|
Nyanaponika Thera, Bhikkhu
Nyanasobhano , Od srdce k srdci - Pět duševních překážek, Stratos,
1995 |
Vybrané texty z pálijského kánonu a komentářů. Popis duševních překážek,
které brání na cestě duchovnímu pokroku z hlediska snah o kultivaci mysli.
Pět překážek zabraňuje nejen meditačnímu pohroužení, ale i nižším stupňům
duševního soustředění. Bhikkhu Nyanasobhano: Dialogy o dhammě Několik
dialogů, v nichž se ukazuje na podstatu buddhistického usilování o kultivaci
mysli. |
|
|
Jiří Navrátil, O nebeském a
lidském, Avatar, 2003 |
Studie o klasickém filozofickém taoismu, doprovázená překladem Tao-te-t’ingu
a výboru z knihy Čuang-c’ |
|
|
Pema Čhödrön, Když ztrácíme
půdu pod nohama, Šťastní lidé, 2002 |
Rady
od srdce pro těžké chvíle. Laskavě leč nesmlouvavě podaná pradávná
buddhistická moudrost pro užitek v dnešním každodenním životě. Autorka žije,
píše a učí v Gampo Abbey v Kanadě, v prvním tibetském klášteře založeném pro
západní praktikující. Její soucitné rady a učení se těší zájmu lidí po celém
světě. |
|
|
Peter Kelder, Pět Tibeťanů
- Staré tajemství himálajských údolí působí zázraky, Pragma, 2002 |
V
knize poznáváme tajemství, která tak dlouho skrývali mniši ve starých
himálajských klášterech. Cvičení různých energetických systémů jsou
neobyčejně účinnou stimulací a výsledky se dostavují rychle. |
|
|
Čhögjal Namkhai Norbu,
Zrcadlo - Poučení o bdělém vědomí přítomnosti, DharmaGaia, 2002 |
Krátký text tibetského mistra meditace o dzogčhenu, speciální meditační
praxi tibetského buddhismu zaměřené přímo na intuitivní uchopení reality.
Historický úvod a komentář textu napsal Adriano Clemente. Druhé opravené
vydání. |
|
|
John Snelling, Buddhismus,
Ikar, 2000 |
Stručný přehled celého panoramatu buddhistického učení, jeho praxe a dějin.
|
|
|
Chögyam Trungpa, Srdce Buddhy,
Vadžra, 2002 |
Sbírka esejů, promluv a seminářů od Chögyam Trungpy ukazuje vztah základního
buddhistického učení k všednímu životu. |
|
|
Seung Sahn, Deset bran -
Kong-anové učení zenového mistra Seung Sahna, DharmaGaia, 2002 |
Komentáře a vyučující dopisy k deseti vybraným kong-anům a několik dodatků
osvětlujících blíže praxi zenové školy Kwan Um. Kong-an je jedinečný a pro
zenovou tradici typický rys, díky němuž se zen hned na první pohled liší od
ostatních buddhistických praktik, ale i jiných duchovních tradic. Ve své
původní podobě je kong-an zdánlivě nelogická otázka, kterou zenový učitel
klade svému žákovi, aby vyzkoušel jeho mysl. |
|
|
Li Hongzhi, Falun Gong,
Vodnář, 2002 |
Falun Gong představuje jednu z cest kultivace osobnosti,vycházející z tradic
buddhismu. Autor se snaží přiblížit tuto nauku západnímu čtenáři. Jeho kniha
je rozdělena na tři části: teoretickou, která podrobně uvádí filosofické
základy této metody, dále praktickou, obsahující množství ilustrativních
fotografií základních cvičení a diskuzní, v níž autor Li Hongzhi odpovídá na
různé otázky praktikujících, a tak blíže osvětluje některé důležité kapitoly
knihy. |
|
|
Bhante Y. Wimala, Učení
lotosu - Praktické duchovní učení putujícího buddhistického mnicha,
Labrix, 2001 |
Praktické duchovní učení putujícího buddhistického mnicha. Autor v knize
srozumitelně odpovídá na věčné otázky provázející lidstvo od úsvitu dějin
podnes. |
|
|
Gautama Buddha, Slova
živoucího ticha, Vyšehrad, 2001 |
Kdo
čte pravdivá, i v dnešní době stále aktuální slova Gautamy Buddhy (přibl.
561 - 480 př. Kr.(, pociťuje živou sílu ticha, která vychází z životního
vědění "Osvíceného". V jeho slovech se člověk setkává s jedním z velkých
mistrů a proroků života, kteří dospěli k poznání zjevných i iracionálních
stránek světa. Slova Buddhy - zrozená v živém tichu - se dostávají k těm,
kteří hledají trvalé životní hodnoty, a u těchto lidí nacházejí pochopení. |
|
|
Tulku Thondup Rinpoče, Léčba
bez hranic, Alternativa, 2001 |
Kniha je kompletní příručkou o léčbě, vyrůstající z buddhistické tibetské
tradice. Předkládá účinné, autentické a přitom velmi jednoduché meditační
techniky přinášející zdraví tělu a mysli, srdci a duši. |
|
|
Bardo Thödol, Tibetská kniha
mrtvých, Vyšehrad, 2004 |
Kniha mrtvých je základním dílem tibetského buddhismu. její vznik se datuje
do 8. století n.l., kdy byla patrně poprvé zapsána, avšak v následujících
zhruba šesti stoletích patřila k tajným, "zakopaným" knihám, které
nepronikly na veřejnost. Kniha mrtvých je formulována jako poučení zemřelému
na jeho cestě do "zásvětí" - v " mezistavu", který následuje po fyzické
smrti. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|