Lidé 
   Filozofové
 
 
Sókratés
  Sókratés se narodil kolem roku 470 př.n.l. jako syn sochaře a porodní báby v Athénách. Své rodné město opouštěl jen tehdy, když se účastnil vojenských polních tažení, při nichž vynikal statečností a schopností snášet námahu. Jeho zevnějšek, podle jedné dochované busty, neodpovídá ani obvyklému obrazu Řeka. Mohutná zavalitá postava, široká hlava, kulatý obličej s tupým nosem. Povolání svého otce, kterému se vyučil, brzy opustil a právě tak zanedbával rodinu - příslovečnými se staly výčitky jeho ženy Xantipy - aby se mohl zcela věnovat novému způsobu vyučování. Prostě oblečen se procházel denně po athénských ulicích a náměstích. Obklopoval ho průvod jeho žáků, mezi kterými bylo mnoho mladíků z předních rodin města. Vyučoval bezplatně a živ byl z pohostinnosti svých žáků a přátel. Sókratés se neobracel jen na svoje žáky, ale rád oslovoval i náhodné kolemjdoucí. Začínal zpravidla nevinnými otázkami, které stále prohluboval a nepolevil, dokud nepřivedl hovor k obecným filozofickým otázkám jako: Co je zdatnost? Jak se dobereme pravdy? Která ústava je nejlepší? Přitom svého partnera zaháněl stále více do úzkých, dokud nepřiznal své nevědění, což byl výsledek, kterého Sókratés chtěl dosáhnout.
Ústava města Athén byla velmi demokratická. Pokud ovšem hovoříme o řecké demokracii, nesmíme zapomínat, že více než polovina obyvatel Athén byli bezprávní otroci. Z výnosu jejich práce vyrůstal blahobyt ostatních obyvatel. Všechny formy ústavy se vztahovaly výlučně na svobodné obyvatele. Nikdo nepochyboval o spravedlnosti otroctví. Zásady ústavy byly důsledné, až přepjaté. Jako přepjatá se ústava jevila principiálně nesprávná jejím protivníkům, straně aristokratické. V období peloponéské války (431 - 404 př.n.l.) zuřil v Athénách rozhořčený stranický boj mezi vládnoucími demokraty a těmi, kteří považovali aristokratickou ústavu Sparty za lepší. Sókratés, který se na politice aktivně nepodílel, byl považován za mluvčího aristokratické strany. Když Athény podlehly, došlo k dočasnému svržení demokratické vlády, ale po novém převratu demokracie se opět dostala k moci a osud Sókratův byl zpečetěn. Byl postaven před soud kvůli bezbožnosti. Jeho smělá obhajoba se zachovala v Platónově podání. Sókratés byl odsouzen k smrti a musel vypít pohár jedu.

Sókratova filozofie
Sókratés nezanechal žádné písemné dílo a obraz o jeho filozofii lze sestavit jen na základě zpráv Platóna, Xenofónta a Aristotela. Všechny bezpečné poznatky byly získány nepřímou metodou na základě zpětného usuzování.
"Sám vždy rozmlouval o tom, co se týkalo člověka a zkoumal, co je zbožné a co bezbožné, co je krásné a co ošklivé, co je spravedlivé, co nespravedlivé, co je to rozumnost a co šílenství, co je statečnost a co zbabělost, co je stát, co je státník, co je to vláda nad lidmi, a co je vládce. O těch věcech se tedy pouštěl do hovoru a o jiných, jejichž znalost podle jeho názoru činí lidi dokonalými" [Xenofón: Vzpomínky na Sókrata, přel. V. Bahník]. Obvyklý vztah, kdy žák se ptá a učitel odpovídá, je u Sókrata obrácen. Sókratés často svou úlohu srovnával s úlohou matky a říkal, že jeho úlohou není moudrost rodit, nýbrž pomáhat při zrození myšlenek jiným. Do své metody zahrnoval dialektiku sofistů, jejichž logickými úskoky nijak neopovrhoval. Se sofisty měl společné i to, že se vždy obracel výhradně k člověku a pomíjel spekulace o přírodě. Sókratovo "Vím, že nic nevím," se podobá učené skepsi sofistů.
Sókratova filozofie je rozdvojena. Na jedné straně byl Sókratés hluboce náboženským člověkem, který považoval povinnosti vůči bohům za základní povinnosti člověka. Na druhé straně je pro něj zdatnost (ctnost) spojena s rozumovým nahlédnutím. Stejně jako je nemožné dělat to, co je správné, když to neznáme, tak podle Sókrata je nemožné to nekonat, pokud to známe. Protože pak každý dělá jen to, co je pro něho nejlepší a mravně dobré je právě toto, stačí lidi o pravé zdatnosti (ctnosti) poučit, aby se zdatnými stali. Spojení zdatnosti s věděním je to nové, co Sókratova nauka přináší do filozofie. Odkrýváním nevědění chce člověka přivést k sebezkoumání a k ponoření do sebe. Připomíná mu starý řecký výrok "Gnóthi seauton" - "poznej sebe".
Sókratés se nikdy neobrací na obecnou, neuchopitelnou masu lidí, ale vždy jen na tělesně přítomného jednotlivce. Je třeba ho chápat jako vzdělavatele vedeného vírou v člověka a láskou k němu, ne jako učitele všeobecných pouček.
Sókratův význam spočívá spíše v jeho jedinečné osobnosti, než v jeho učení. Sókratem totiž vstoupilo do dějin lidsta něco, z čeho se postupně stávala stále důležitější síla: sama v sobě neotřesitelně založená samostatná osobnost, vnitřně svobodný člověk, který koná dobro kvůli němu samému.

převzato z časopisu Natura Plus (http://natura.baf.cz) - článek Filozové starověkého Řecka, zpracovali: Jiří Svršek a Lenka Ládková