Lidé | ||||
Filozofové | ||||
Konfucius | ||||
Konfucius se narodil roku 551
př.n.l. ve státě Lu (dnešní šantungská provincie) v Číně. Pocházel ze
starého šlechtického rodu Kchung, který přetrval dodnes a počet Konfuciových
potomků jde již do desetitisíců. Jeho čínské jméno je Kchung-fu-c',
což znamená Mistr z rodu Kchung. Jméno "Konfucius" je latinizovaná
forma tohoto jména, kterou převzali Evropané. Již v mládí Konfucius ve svém domě zřídil školu, kde vyučoval své žáky, kteří se kolem něj brzy shromáždili, dějinám, básnickému umění a formám slušného chování. Během desetiletí touto školou prošlo na tři tisíce mladých mužů. Konfucius, přestože byl ctižádostivý, odmítal nabídky na vedoucí místa ve státě, pokud jejich podmínky nemohl sloučit se svými mravními zásadami. Říkal: "Netrapme se tím, že nemáme žádný úřad, nýbrž starejme se, abychom byli schopni jej zastávat. Netrapme se tím, že nejsme slavní, nýbrž snažme se, abychom byli hodni slávy". Teprve ve svých padesáti letech se chopil příležitosti, aby jako úředník svého státu mohl uvádět do praxe své principy spravedlivé vlády, jichž se dopracoval a kterým učil. Podle tradice se vypráví, že dosáhl v úřadě ministra spravedlnosti mimořádných úspěchů. Zločinci se prý sami rozprchli a lid usiloval o správný život. Vládce sousedního státu začal státu Lu závidět jeho rozkvět a poslal jeho knížeti darem družinu mladých zpěvaček a tanečnic a krásné koně. Tím dosáhl, že vládce se oddal radovánkám a odvrátil se od Konfuciových zásad, který zklamán ze svého úřadu odstoupil a opustil rodnou zemi. Po třináctiletém putování byl s úctou povolán zpět do vlasti, kde se v posledních letech svého života věnoval shromažďování a vydávání dochovaných písemných památek a sepsal kroniku své země. Veřejný úřad již nikdy nepřijal. Se životem se rozloučil zklamán tím, že žádný z vládců nedbá jeho učení a nechce uskutečňovat jeho zásady. Netušil, jaký trvalý úspěch získají jeho myšlenky. Vedle vypracování vlastní filozofie, kterou však nikdy sám nevydával za svůj výtvor, ale označoval ji za pouhé sdělení toho, čemu se naučil od bájných císařů nejstarší doby, je Konfuciovou zásluhou shromáždění nejstarších podání čínské kultury. Z pěti vzniklých kanonických knih (ťing) pocházejí první čtyři se značnou jistotou od Konfucia samého a z páté jsou zřejmě jeho dílem alespoň některé části. Filozoficky nejvýznamnějším dílem je I-ťing, Kniha proměn, která je patrně nejstarším zachovaným dokumentem filozofického myšlení vůbec. Podle tradice je jejím autorem císař, který žil a vládl téměř tři tisíce let před naším letopočtem. Konfucius ji znovu vydal a napsal k ní vlastní komentář. Jádrem knihy je osm tzv. trigramů, což jsou znaky složené ze tří vodorovných plných nebo přerušovaných čar. Každý trigram označuje určitou přírodní sílu a zároveň symbolizuje určitý element lidského života (původních osm trigramů symbolizuje sílu, rozkoš, slávu, energii, pronikání, nebezpečí, ustání a poddajnost). Jejich vzájemnou kombinací se počet těchto znaků zvětšuje. Plné čáry znaků představují světlý prvek - světlo, pohyb, život (jang), přerušované čáry představují temný prvek - klid, hmotu (jin). Číňané tuto zvláštní knihu používají i výkladu budoucnosti a považují ji za základ nejhlubší pravdy, která se však ukáže jen tomu, kdo se vžil do světa těchto symbolů a naučil se rozumět jejich vnitřnímu smyslu. Š-ťing, Kniha písní, obsahuje sto zpěvů, které vznikly dávno před Konfuciovou dobou a které Konfucius vybral z mnohem početnějšího souboru. Vedle lidových písní o lásce a přírodě obsahuje kniha obětní zpěvy a politické písně. Šu-ťing, Kniha listin, je obsáhlým souborem dokumentů nejrůznějšího druhu. Listiny pocházejí z období dvou tisíc let čínských dějin do doby Konfuciovy. Nejčastěji šlo o zákony a výnosy nejrůznějších vládců s připojenými výklady a spojovacími texty. Konfucius sám je autorem knihy Jaro a podzim, která je kronikou státu Lu pro léta 722 - 480 př.n.l. Li-ťing, Zápisy o ritech, je nejrozsáhlejší kniha, která vznikla až po smrti Konfucia. Některé její části pocházejí přímo od něho. Obsahuje předpisy etiky, mravů a zvyků. Stejně uznávané, jako zmíněných pět kanonických knih, jsou tzv. "klasické knihy", jejichž autorem sice není Konfucius, ale obsahuje nauku nebo učení jeho nejvýznamnějších žáků. Kniha Lun-jt obsahuje Konfuciovy "Rozpravy". Kniha zachycuje ústní podání jeho učení a jeho myšlenek. Kniha Ta-ste, Veliké učení, ve své první části obsahuje autentické Konfuciovy výroky. Kniha Čung Jung, Nauka o středu, pochází od Konfuciova vnuka, který ke svým výkladům běžně uváděl výroky Konfucia. Autorem poslední knihy je Mencius, největší žák Konfuciův. Všechny tyto knihy jsou souborně označovány jako "Devět klasických knih". Konfuciova filozofie Význačným rysem Konfuciovy filozofie, stejně jako
základním rysem čínské filozofie vůbec, je příklon k člověku a k praktickému
životu. Proto jeho filozofie neobsahuje žádný propracovaný a uzavřený systém
logiky, etiky nebo metafyziky. |
||||
převzato z časopisu Natura Plus (http://natura.baf.cz) - článek Filozofové starověké Indie a Číny, zpracovali: Jiří Svršek a Lenka Ládková |