|
Démokritos
pocházel z Abdéry, působiště
svého učitele Leukippa, který byl zakladatelem nejvýznamnějšího systému
přírodní filozofie ve starém Řecku. Svůj nemalý majetek vynaložil
Démokritos na studijní cesty, které ho zavedly až do Egypta, Persie a Indie.
Prohlásil o sobě: "Já jsem mezi svými vrstevníky prochodil nejvíce zemí,
zkoumaje největší věci, a uviděl jsem nejvíc podnebí i krajů, vyslechl jsem
nejvíce učených lidí..." Po návratu žil ve skromné zdrženlivosti ve svém
rodném městě až do konce života a plně se věnoval studiu a přemýšlení.
Veřejných rozprav se stranil a nezaložil žádnou školu. Jeho publikace podle
antických pramenů zahrnovaly matematiku, fyziku, astronomii, navigaci,
geografii, anatomii, fyziologii, psychologii, lékařství, hudbu a filozofii.
Z Leukippovy nauky vybudoval ucelený systém.
Démokritova filozofie Eleatští filozofové, zejména Parmenidés ukázali, že mnohost,
pohyb, změna, vznik a zánik nejsou možné, pokud nepředpokládáme existenci
ne-jsoucna, tedy zcela prázdného prostoru, kam se jsoucno může pohybovat.
Stejně tak to, co se teprve má stát, předtím ještě není "jsoucí". Protože se
však jim tato hypotéza zdála nemožnou, dospěli k závěru, že pohyb, mnohost,
změna, vznik a zánik neexistuje a jedinou skutečností je neměnné jsoucno.
Démokritos byl na jedné straně přesvědčen, že absolutní vznik z ničeho
je nemožný. Na druhé straně se mu zdálo neudržitelné zcela popírat pohyb a
mnohost. Proto se na rozdíl od Parmenida rozhodl předpokládat, že existuje
nejsoucno, prázdný prostor. Svět se skládá z plného jsoucna, které vyplňuje
prostor, a z nejsoucího prázdna, prostoru. Ono plné, které vyplňuje prostor, není jedno. Tvoří je nespočetná
nepatrná tělíska, která pro jejich malý rozměr nevnímáme. Nejsou dělitelná,
proto se nazývají atomy (řec. atomos = nedělitelný). Atomy nezanikají,
všechny jsou z téže látky, mají ale rozličnou velikost a jí odpovídající
hmotnost. Všechno složené vzniká spojením oddělených atomů a všechen zánik
spočívá v rozlučování atomů dosud spojených. Všechny vlastnosti věcí jsou výsledkem rozdílů ve tvaru, poloze,
velikosti a uspořádání atomů, z nichž jsou složeny. Věcem o sobě přísluší
jen vlastnost tíže, neprostupnosti a tvrdosti. Všechno ostatní, jako je
barva, teplo, vůně, chuť, zvuky, které věci vytvářejí, má své příčiny v
ustrojení našich smyslů a našeho vnímání a je to tedy přídavek, který
přidáváme subjektivně k věcem. "Podle dohody barva, podle dohody sladké,
podle dohody kyselé, ve skutečnosti však jsou jen atomy a prázdno." Atomy se od věčnosti pohybují v nekonečném prostoru podle zákona tíže. Z
jejich srážek vzniká víření, ve kterém se atomy shlukují a spojují.
Připojuje se stejné ke stejnému a vznikají viditelné věci, tak od věčnosti
vznikají a zanikají bezpočetné světy a my jsme součástí jednoho z nich.
Takový svět nevyžaduje žádného plánujícího a řídícího ducha, ani pohybující
síly, ale také nepodléhá náhodě. Všechno se děje podle zákonitostí, které
jsou věcem vlastní (imanentní). Člověk, jeho tělo i duše se skládají z atomů. Po smrti se atomy duše
rozptýlí. Blaženost, které může člověk dosáhnout, spočívá v radostné spokojenosti
mysli (řec. ataraxiá). Vede k ní umírněnost, pohrdání smyslovými požitky,
ale vysoké hodnocení duchovních statků. Tělesná síla je dobrá u tažných
zvířat, ale člověka šlechtí jeho síla duševní. |
|