Ze světa - Amerika
 Mayové - Matematika
 
 
  Vše začíná jednoduše, protože početní systém Mayů je rovněž jednoduchý: pro jedničku používali tečku, pro dvojku dvě tečky a tak dál. Pětku představovala vodorovná čárka, šestka byla složená z jedné tečky a čárky, pro sedmičku až devítku použili dvě,tři a čtyři tečky nad čárkou. Desítka byly dvě čárky nad sebou. Až do patnáctky - zastoupené třemi vodorovnými čárkami - přišly ke slovu opět tečky, které se také používaly až do devatenáctky. Nula vypadala jako hlemýžď.

Zatímco my počítáme v desítkové soustavě odvozené z našich deseti prstů, Mayové operovali s dvacítkovou soustavou, vigesimálním systémem (lat. vigesimus, dvacítka). A zde narazíme na první potíž: dosadíme-li za jedničku nulu dostaneme desítku, se dvěma nulami pak 100 a tak to jde dál.
Nula za mayskou jedničkou netvoří 10! Pro mayské matematiky znamenala „1” s jednou „0” přesně to,co tam stálo: „1” a „0”, neboli jedna a nic.
Naše čísla jsou řazena zprava doleva, každé další číselné místo představuje vyšší desítkový řád. 4327 znamená sedm jedniček, dvě desítky, tři stovky, čtyři tisíce.
A už se objevuje další potíž: Mayové psali čísla v kolmých sloupcích zdola nahoru. S každou řádkou pak stoupal dvacítkový řád. Vypadalo to asi takto:

64 000 000
3 200 000
160 000 
8 000
400
20
1

Nasazeno příliš vysoko? Naopak, protože byla zaznamenána čísla o velikosti   1 280 000 000 !!!
19 se psalo takto: tři vodorovné čárky (15) a nad nimi 4 tečky (celkem 19), ale jak je to s dvacítkou? Ve spodní řádce (v místě pro jedničky) napsali Mayové nulu, která znamenala, že je zde „nula jedniček”. V nejbližší vyšší řádce pak stála jednička (jedna tečka) označující počet dvacítek. Pro číslici 40 by v dolní řádce byla nula a v řádce nad ní pak dvě tečky jako dvě dvacítky.

Tento způsob zápisu je jednodušší, než vše, co zplodil Starý kontinent. Ani Římané, ani Řekové NEZNALI hodnotu „0”. Římané psali číslice jako písmena. Místo 1 848 by zde stálo MDCCCXLVIII. Takové řádky písmen se nedají ani napsat pod sebe a pak sečíst, ani dělit nebo násobit. Pro takové operace chyběla - ve svém významu geniální - nula, která má svou nezastupitelnou úlohu jak v desítkové, tak ve dvacítkové soustavě. Evropané převzali nulu někdy v roce 700 po Kristu od Arabů, kteří za ni děkovali Indům. A ti se prý naučili umění počítat od svých „bohů.
Zdroj: http://www.janika.fbi.cz/