Sídla |
|
|
|
|
|
Tetín |
|
|
360 m.n.m. |
|
|
|
|
|
|
Hradiště Tetín je
lidově spojováno s bájnou Krokovou dcerou Tetou (Tetkou), s kterou neměl
ve skutečnosti nic společného, ale prý podle keltského boha podsvětí
Teutatese. |
|
|
|
|
|
Popis: |
|
|
|
|
Hradiště Tetín se
rozkládá na vysoké ostrožně, nad Tetínskou roklí a Berounkou, a to
na pravém břehu řeky. Celková rozloha hradiště je asi 10 ha. Původní
hradiště je dnes zcela zastavěno, zachovaly se pouze náznaky valů
porostlých alejí. Přicházíme-li do Tetína od západu, vstupujeme do
předhradí příčným valem, na němž stojí zeď zahrady statku. Před
valem byl původně příkop, brána byla na severní straně v místech
dnešní silnice. Odtud se plocha trojúhelníkovitě zužuje; snad byla
chráněna i od jihu bočním valem, severní bok byl dostatečně zajištěn
svislými srázy nad Berounkou. Západní opevnění akropole (vnitřní příčný
val), dnes už zaniklé, bylo na východní straně návsi, před kostely
a farou, bránu mělo při severní straně. Také obvodové opevnění
tohoto hrotu ostrožny - trojúhelníku o rozloze 1 ha - již zmizelo: ve
13. stol tu byl vystavěn hrad, v polovině 19. století bylo severní úbočí
odlámáno při stavbě železnice a od konce 19. stol. zde byl lom, jenž
prolomil ostroh z Tetínské rokle do údolí Berounky, těsně na východ
od hradu. V tomto průlomu byla archeologicky významná jeskyně Turské
maštale, dnes už zcela zničená. |
|
|
Archeologický průzkum
rozpoznal dvě významné stavební fáze, obě z 13. století. Původní
dnes lomem téměř zničená stavba přibližně z poloviny století měla
lichoběžný půdorys. Nejchráněnější zadní stranu zaujal
trojprostorový palác, ve středu nádvoří byla studna nebo cisterna.
od zbytku ostrožny odděloval hrad šíjový příkop. Více o jeho podobě
nevíme, dochovala se pouze část nádvorní zdi paláce a dva bloky
severní obvodové hradby, ostatní informace byly odvozeny ze starých plánů
pořízených před zahájením těžby vápence. Hrad v této podobě neměl
věž a představoval nejúspornější variantu hradu své doby, kdy
hlavní obrannou i obytnou stavbu tvoří palác. V této podobě také
plně postačoval pro funkci, kterou v systému královských hradů měl.
Když se Tetín stal ve druhé polovině 13. století sídlem přemyslovských
levobočků, vyžádala si změna jeho funkce přestavbu jednoduchého
hradu v rezidenci hodnou postavení svého držitele. Podél celé dlouhé
vstupní strany původního vnitřního hradu bylo postaveno nové obytné
křídlo, jehož součástí se stala i vstupní brána zajištěná hřebenem
- palác tak dostal půdorys písmene L. Před čelem hradu vznikl nový níže
položený dolní hrad trojúhelného tvaru, jehož ohrazení bylo stavěno
technikou opus spicatum. Čelo dolního hradu nad šíjovým příkopem
bylo pravděpodobně zdvojeno formou parkánu a byla do něj vetknuta
mohutná branská věž, která suplovala chybějící hlavní věž. Její
trosky jsou dnes nejvýraznější částí hradní zříceniny. |
|
|
|
|
|
|
Historie: |
|
|
|
|
Ostrožna byla osídlena
od neolitu (nepočítáme-li ovšem nálezy z Turských maštalí, jež
dokládají přítomnost člověka v mladším paleolitu a ojedinělými
prvky kamenných nástrojů - zřejmě dosud nejstaršími známymi z
jeskyní v Českém krasu - už ve středním paleolitu); v eneolitu byla
zřejmě výšinným sídlištěm, podobně od mladší doby bronzové po
dobu halštatskou.
Hradiště na Tetíně vzniklo patrně na prahu střední doby
hradištní a patřilo k přemyslovské doméně. Střežilo důležitý
brod přes řeku Berounku (na protějším levém břehu je nedaleko Tetína
druhé hradiště, Hostim). Písemně je tetínské hradiště doloženo k
roku 921, kdy se na něj uchýlila kněžna - vdova Ludmila. Zde také
byla z rozkazu své snachy kněžny Drahomíry zavražděna.
Již v 10. století tu patrně stál knížecí palác a pravděpodobně
také kostel. Ten stál snad v místě dnešního kostela svaté Kateřiny
a podle legend zde byla kněžna Ludmila pohřbena, nežli ji v roce 925
nechal kníže Václav (její vnuk) přenést do Prahy. Současný kostel
svaté Kateřiny má románskou podobu z období kolem r. 1200.
Na Tetíně jsou další dva kostely: sv. Jan Nepomucký a sv. Ludmila.
Sv. Jan Nepomucký (původně sv. Michal) pochází z první pol. 13.
stol, ale dnes má již barokní podobu. Kostel sv. Ludmily je barokní ze
17. stol. |
|
|
Ludmilin vliv na budoucího
knížete Čechů, vnuka Václava, nebyl po chuti jeho mocichtivé matce
Drahomíře, která nechala právě na Tetíně Václavovu babičku zavraždit.
K tomu najala dva vrahy Turmana a Gomora, kteří 16.září památného
roku 920 Ludmilu uškrtili. Pověst vypráví, že se tak stalo na kamenném
polštáři, kde nebohá žena pokorně lehávala při svatém rozjímání.
Jako vražedný nástroj použili její vlastní závoj, vzácnou práci
cařihradskou. Drahomíra pak kázala pochovat mrtvou mimo vdovský
Ludmilin dvorec, na kopci nad řekou. Když hrobník nesl mrtvé tělo,
klopýtl, nechtělo se mu dál nést tíživé břemeno a zakopal je
na plošině před svým srubem. Nedlouho potom šel tudy slepec a znenadání
prohlédl. To bylo znamením pro hledače záhad, kteří v tom místě
odkryli tělo umučené světice a našli též Ludmilin závoj. Přišel
však příkaz spálit ho. Všichni přihlížející viděli bělavý
pruh látky v plamenech, byl však vytažen z ohně zcela neporušen.
To vyprávěli očití svědkové, zapsaní v první české kronice.
Drahocenný závoj se podle podání starců zachoval v přemyslovském
pokladu do dnešních dnů.
Tělo svaté Ludmily bylo pak uloženo na hřbitůvku uvnitř knížecího
dvorce při zdi sv.Kateřiny. Leč nezůstalo tam nadlouho. Když se Václav
ujal samostatné vlády, usmyslil si přenést ostatky své drahé babičky
a vychovatelky do Prahy. Podnes přicházejí poutníci k jejímu
hrobu do kostela sv.Jiří na Hradčanech. Na tetínském hřbitově, předchozím
místě Ludmilina odpočinku, se od té doby už nepochovávalo, neboť
kdykoliv tam někoho pohřbili, jeho tělo bylo v noci vyvrženo ze
země. Proto brzy po smrti svaté Ludmily byl pro okolní lid zřízen na
nedalekém skalním výběžku zvláštní hřbitov při kostele sv.Jana
Nepomuckého. Tak to zaznamenal kronikář Václav Hájek z Libočan, který
v letech 1527 až 1533 působil jako duchovní v tetínských
kostelech.
Na ploše bývalého knížecího dvorce najdeme dnes kostely dva: kapli
sv.Kateřiny a s ní těsně sousedící kostel sv.Ludmily.
Vysoká vstupní brána v obvodové zdi starobylého sídla vpouští
návštěvníky úzkou pěšinkou, lemovanou růžemi, do románské kaple
sv.Kateřiny. Podle pověsti právě do této kaple chodila sv.Ludmila se
svatým Václavem na bohoslužby. Je to prostor poznamenaný přítomností
světců. Snad vyzařuje i jejich duchovní sílu. Říká se, že je
to místo silného energetického vyzařování.
Kostel sv.Ludmily pochází z barokní doby. Byl zbudován nad obytnými
prostorami, kde kněžna žila a kde nalezla i svou mučednickou
smrt. Nad památným kamenem, němým svědkem její pokory i posledního
vzdechu, stojí hlavní oltář. Na oltářním obraze spatříme Ludmilu
- vzor českých babiček - jak vyučuje svého vnuka ve společnosti kněze
Kaicha, který Václava také pokřtil. |
|
|
|
|
|
|
Význam: |
|
|
|
|
Význam Tetína jako
strategického bodu na strmém kopci nad řekou Berounkou objevili už
Keltové. Dodnes tu nalézáme zřetelné stopy po jejich osídlení. Název
místa se pak odvíjí od legendy, podle níž tu měl stát hrad Tety,
jedné ze tří Krokových dcer. Tragická událost naší dávné
historie spojuje toto místo se smrtí první české křesťanské kněžny
Ludmily. |
|
|
|
|
|
|
Poznámky: |
|
|
|
|
|
|
|
V roce 921 zde došlo k
pověstné vraždě kněžny Ludmily, babičky sv. Václava. Její tělo
bylo jen volně zahrabáno do země, avšak podle církevní legendy
nezetlelo, a nad jejím hrobem se pohybovala tajemná světla. Na místě
byla vybudována trojice kostelů. Kněžna Drahomíra nechala postavit
nad jejím obydlím baziliku archandělu Michaelovi, který zabíjí
podzemního draka. Podle názoru O. Dvořáka jde o symboliku boje křesťanské
církve s pohanským kultem v tomto kraji. |
|
|
Pod hradištěm bývaly
tzv. Turské maštale - jeskyně, které pohltil
pozdější lom. Podle Dvořáka prý byly podzemními pohanskými svatyněmi,
zasvěcenými kultu býka - tura. Toho měl v erbu i Štěpán z Tetína
- zbytky jeho hradu jsou patrné na skále dodnes. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fotogalerie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|