|
Hrad Rožmberk se skládá z pozůstatků
horního hradu založeného ve 13. století, který připomíná pouze
gotická věž Jakobínka, a z mladšího dolního hradu, zbudovaného ve
14. století a později upravovaného v 16., 17. a 19. století. V průběhu
19. století také došlo k výstavbě nových obytných a hospodářských
budov, situovaných přibližně do míst původního horního hradu.
Dolní hrad přístupný návštěvníkům je tvořen
dvoupatrovou budovou nepravidelné dispozice s obdélným uzavřeným nádvořím.
Na jižní straně se nachází původní palác, severní strana je tvořena
dlouhou Křižáckou galerií, na východní vstupní straně je situován
příčný trakt s jehlancovitou věží v severovýchodním nádvoří.
Celý objekt uzavírá úzké západní křídlo s vysokou hranolovitou věží,
zakončenou novogotickým cimbuřím, která tvoří dominantu celého
hradu. Vnější i vnitřní fasády jsou nečleněné, pokryté
sgrafitovou výzdobou. Přístup do hradu umožňuje z východní strany
most nad hlubokým příkopem. |
|
|
Stavebně historický vývoj
Stavba horního hradu byla zahájena před polovinou 13. století.
Tento hrad sestával z věže umístěné v nejvyšším místě ostrohu a
paláce obehnaného hradbami s příkopem. Do současnosti se dochovala
pouze věž zvaná Jakobínka, s kruhovým půdorysem a zakončená
krakorci, které původně podpíraly podsebití. Střecha byla nahrazena
zděným krytem. Ve třicátých letech 14. století, za Jindřicha III. z
Rožmberka, došlo ke zbudování dolního hradu, jehož podoba se v základních
rysech dochovala až do současnosti. Roku 1522 vyhořel horní hrad a poté
se již k jeho obnově nepřikročilo. V roce 1556 došlo k renesančním
úpravám dolního hradu. Jeho fasády byly pokryty sgrafity a změn
doznala i vnitřní dispozice hradu. Vznikla také renesanční stavba při
hradbách, na jejímž konci byla zbudována brána vedoucí do města.
Roku 1600 získal Rožmberk Jan Zrinský ze Serynu, synovec Petra Voka z
Rožmberka. Nový majitel nechal provést velkorysé úpravy interiérů v
duchu manýrismu. Proslulá je zejména malířská výzdoba Rytířského
sálu a přilehlého Hudebního výklenku (Historie malířství v regionu
Český Krumlov). Z gotického hradu se stalo reprezentativní renesanční
sídlo. K dalším významným úpravám došlo až v letech 1840 - 1857
za Jana Jiřího Buquoye, který pod vlivem romantismu vytvořil z Rožmberka
rodové muzeum Buquoyů, nesené v novogotickém stylu. V této době
vznikla Křižácká galerie a nové vstupní schodiště a interiéry
byly zařízeny historizujícím nábytkem. Dolní hrad od této doby sloužil
pouze k reprezentativním účelům a k bydlení byla určena nově
postavená obytná budova s hospodářským zázemím a anglickým parkem,
situovaná přibližně do místa původního horního hradu. |
|
|
Hrad Rožmberk byl založen v první
polovině 13. století příslušníkem mocného rodu Vítkovců Vokem z
Prčice, který se poté začal psát podle svého sídla Vokem z Rožmberka.
V podhradí vzniklo také brzy poddanské městečko. Hrad se stal správním
i hospodářským centrem panství, jehož část věnoval Vok z Rožmberka
nově založenému klášteru cisterciáků ve Vyšším Brodě. Po vymření
druhé větve Vítkovců, pánů z Krumlova, zdědili Vokovi potomci roku
1302 Český Krumlov a trvale se zde usídlili. Roku 1420 byl Oldřich II.
z Rožmberka (1403-1462) nucen hrad zastavit rakouským pánům z Walsee,
aby získal finanční prostředky na vydržování vojsk proti husitům.
Rožmberk byl sice později vyplacen, ale již roku 1465 se dostal do zástavy
Lobkovicům. I v tomto případě ale došlo opět k jeho vyplacení. Roku
1600 předal Petr Vok z Rožmberka hrad s panstvím svému synovci Janu
Zrinskému ze Serynu (1565-1612), který ho vlastnil až do své předčasné
smrti roku 1612. Majetek zdědili Švamberkové, příbuzní pánů z Rožmberka.
Ti však hrad brzy ztratili, neboť jim byl po bitvě na Bílé hoře
zkonfiskován a darován veliteli císařských vojsk Karlu Bonaventurovi
Buquoyovi. V majetku tohoto rodu, jehož hlavní rezidencí byly Nové
Hrady, zůstal Rožmberk až do roku 1945, kdy byl Buquoyům v rámci poválečných
konfiskací odebrán a zestátněn. V polovině 19. století byl hrad zpřístupněn
veřejnosti jako jedno z prvních muzeí v Čechách. V muzeu se střetávají
dvě tradice. Tradice rožmberská, připomínající zakladatele hradu,
je reprezentována renesanční sgrafitovou výzdobou vnějších fasád a
nádhernými malířskými dekoracemi interiérů (především proslulý
Hudební výklenek v tzv. Rytířském sále). Tradice buquoyská pak
oslavuje historii a zásluhy rodu, který vlastnil hrad do roku 1945.
Vzhled ani zařízení hradu se od dob, kdy byla provedena romantická přestavba,
prakticky nezměnily. Interiéry, většinou neogoticky upravené, jsou
vybaveny vzácnými kusy nábytku, z nichž některé byly vyrobeny
specializovanými řezbáři přímo pro potřeby muzea. Zámecká obrazárna
obsahuje několik cenných obrazů české a evropské pozdní renesance a
baroka. Ve zbrojnici se nalézá unikátní kolekce palných a chladných
zbraní, zbrojí a válečných trofejí. Rožmberské dědictví dodnes
střeží tajemná Perchta z Rožmberka - Bílá paní, jejíž obraz visí
v jedné z komnat. |
|
|
Perchta
z Rožmberka, ztepilá, sličná dcera Oldřicha II. z Rožmberka, prožila
šťastné mládí na otcovském hradě v Českém Krumlově. Když dospěla,
ucházelo se o dceru mocného pána mnoho ženichů. Otec provdal ji proti
vůli její za Jana z Lichtenštejna, pána sice urozeného a mocného, přitom
však velmi neurvalého a hrubého, který krátce předtím ovdověl.
Jemné, ušlechtilé Perchtě nastal po jeho boku život plný ústrků a
utrpení. Na zámku pana Lichtenštejna žily matka a sestra jeho nebožky
ženy. Ty pronásledovaly paní Perchtu a ztrpčovaly jí život, jak jen
mohly. Osočovaly ji u jejího manžela, ukládaly jí hrubé práce,
nemajíce pro ni slůvka vlídného. Manželství stalo se jí peklem, z něhož
nebylo žádného východiska. Marně se modlila za obměkčení srdce manželova,
marně psala svému bratru zoufalé dopisy: "Vysvoboď mne od těchto
zlých lidí a budeš míti zásluhu, jako bys duši z očistce
vysvobodil."
Nebylo jí pomoci, neboť tehdejší mrav nedovolil, aby žena odešla od
muže, byť by s ní nakládal sebeukrutněji.Teprve smrt mužova
prolomila mříže jejího vězení. S radostí vrátila se na otcovský
hrad, stala se tu jeho dobrým duchem a laskavou ochranitelkou všech trpících.
Prožité hoře vepsalo jí do tváří nesmazatelné rysy utrpení,
zapudilo navždy z lící jejích smích. Vážná, štíhlá, předčasně
uvadlá, majíc zlaté, vlnité vlasy bílou rouškou obepjaté, procházela
síněmi a nádvořími hradu, dohlížejíc bratrovi na jeho hospodářství.
Smrt, která ji tu stihla roku 1476 ve čtyřicátém devátém roce jejího
života, byla bolestnou ranou nejen rožmberských pánů, nýbrž i chudých
celého širokého kraje. Nepřestávali ji oplakávati a brzy vídali ji
dále ve svých snech. Bílá paní, jak ji nazývali, zjevovala se na zámku
v Českém Krumlově, na Rožmberku, i na ostatních rožmberských
hradech v bílém, splývavém šatě, ana s klíči za pasem obchází
chodby a síně vstříc budoucí události. Usmívala-li se, bylo to
znamení, že se k domu přikloní štěstí. Měla-li černé rukavice a
tváře pokryty smutkem, znamenalo to blížící se neštěstí neb smrt.
Bílá paní bděla nad dětmi svých příbuzných a chránila jich všeho
zlého. Když chůvy únavou usínaly, brala sama nemluvňata na lokty, hýčkala
je a konejšila. Chůvy, které ji znaly, nepřekážely jí nikterak v
tomto počínání. Velikou péči věnovala Bílá paní zvláště
poslednímu potomku svého rodu Petru Vokovi.
Jednou, když opět chůvy usnuly, přistoupila ke kolébce a mazlila se s
malým Petříčkem, aby se nerozplakal. Mezi chůvami byla jedna, která
teprve nedávno přišla na zámek a nevěděla nic o Bílé paní. Ta se
probudila, a spatřivši Petříčka v rukou cizí, neznámé paní,
osopila se na ni: "Co si to dovolujete, bráti do rukou malého Petříčka?
Co je vám po tom dítěti?"
Chtěla Bílé paní vzíti dítě, ale ta přitiskla je k sobě a odpověděla
jí pohněvaně:"Právem o toto dítě pečuji, neboť je mého rodu.
Jak se opovažuješ mně cos vyčítati ?" Obrátila se k služkám,
které se hlukem probudily a domlouvala jim: "Proč nekonáte svých
povinností, jak se sluší a patří ? Ode dneška mějte si samy dítě
na starosti !"
Přistoupila pak ke kojné a pravila jí: "Pečuj o dítě, jak náleží.
Až dospěje, vypravuj mu o tom, jak jsem je milovala. A ukaž mu místo,
kudy jsem k jeho kolébce přistupovala a opět odcházela."
Když ta slova dořekla, sklonila se nad kolébku, usmála se na dítě,
pocelovala je a pak zmizela ve zdi, změnivši se v lehký, bílý oblak.
Od té doby se již na zámku neobjevila.
Když Petr Vok dospěl a uslyšel vzkaz Bílé paní, dal probourati zeď,
v níž zmizela. Našel prý v těch místech veliký poklad. |
|