|
|
Morava, Chajim Wolf Teltsch, 1857-58
papír, inkoust, saze, zlatá barva, vodové barvy a aplikace raženým papírem
Šiviti - kaligrafický obraz složený z hebrejských textů, který slouží k
očištění a soustředění myšlenek před modlitbou a při ní. Obsah šiviti i
tradice jeho zhotovování vykrystalizovaly patrně na konci 17. století z
učení židovské mystiky, které se prostřednictvím kabalistických rituálů a
spisů šířilo do každodenního života věřících. Tvůrci šiviti byli nejčastěji
profesionální židovští písaři. V aškenázských synaogogách najdeme šiviti
vedle svatostánku na pultu kantora, který vede modlitbu.
Dvěma základními prvky šiviti jsou verš Žalmu 16, 8 a menora s Žalmem 67
vepsaným v ramenech svícnu. Verš žalmu, „Hospodina stále před sebe si stavím
(hebr. šiviti)“ nabádá člověka, aby pamatoval na všudypřítomnost Boží, a
zároveň slouží jako pomůcka k vizualizaci písmen Tetragramu. Tomuto
čtyřpísmennému jménu, původnímu a nejsvětějšímu z Božích jmen, je
připisována zázračná magická moc. Ochrannou mocí je nadáno také spojení
menory s Žalmem 67 a další citované texty: šiviti tedy slouží také jako
amulet, který chrání toho, kdo na něj hledí, i synagogu a celé shromáždění.
Čtením žalmu zapsaného v podobě menory věřící symbolicky zapaluje chrámovou
menoru, duchovně se vztahuje k Chrámu, a předjímá tak jeho obnovu a
vykoupení. Světlo menory pak symbolizuje světlo Božích přikázání a v
mystickém chápání i Boha samotného. Celý kaligrafický obraz se tak stává
symbolem Boha.
Vedle těchto konstantních prvků bývají šiviti obohacena o další texty, které
jejich smysl dále objasňují nebo rozvíjejí. V záhlaví tohoto šiviti čteme
hebrejský verš: „Modlitba bez intence je jako tělo bez duše.“ Pod ním stojí
citát: „Věz, před kým stojíš: před Králem králů, Svatým, budiž veleben“ –
tento známý text je zde pouze naznačen zlatými iniciálami prvních pěti slov.
V rámečku panelu běží slova mementa mori, citovaná z knihy Sefer ha-chajim
Šimona Frankfurtera: „Člověk se bojí, že peníze ztratí, a nebojí se, že jeho
dny kvapí. Peníze nepomohou a dny se nenavrátí (...)“
Spodní textový panel obsahuje kromě Tetragramu další svatá jména, odvozená z
veršů Bible a modliteb, a incipity modlitebních textů zařazených do
kabalistického rituálu. Po stranách menory čteme, svisle postavená, dvě
zkratková slova, samut a atlas, připomínající názvy vzácných textilií,
sametu a atlasu. Jsou složena z iniciál biblických veršů představujících
„roucha duše“ věřícího (jak jsou na některých tabulkách šiviti označována),
samut: „Odstup od zla, konej dobro“ (Ž 34, 15) a atlas: „Jak je Bůh dobrý k
Izraeli“ (Ž 73, 1). Celou kompozici rámuje ornamentální bordura s
mikrografickými texty vybraných žalmů, zařazených do židovské liturgie pro
jednotlivé dny v týdnu.
Vystavené šiviti Chajima Wolfa Teltsche je zároveň pozvánkou na výstavu
židovského umění na pergamenu a papíru s názvem „Kdo hledí na tento obraz,
nezhřeší“, která je otevřena v Galerii Roberta Gutmanna do 28. 8. 2005. |
|