|
Pravým základem islámu je
poznání Boha(1) a víra v Něho. Tento pojem je tak důležitý, že vyžaduje
důkladný a jasný výklad. Abychom dosáhli větší srozumitelnosti, použijeme
některé jednoduché příklady. Těm, kteří už v této oblasti jisté znalosti
mají, možná bude náš výklad připadat nudný nebo příliš jednoduchý. Vzdělaně
čtenáře vyzýváme, aby měli trpělivost a uvědomili si důležitost tohoto
tématu.
Existují jedinci, kteří o pojmu Bůh rádi pochybují a ohánějí se při-tom
vědou nebo tak činí z nedostatku zkušeností a znalostí. Postoj takových lidí
prozrazuje jistou nevyrovnanost, přestože o sobě tvrdí, že jsou vzdělanými
intelektuály. Nebudu se zde zabývat jejich tvrzeními, spíše jejich skutečným
myšlenkovým stanoviskem. Objasní se tím důvod, proč velká část výkladu má
jednoduchou formu, jako kdyby byl určen hlavně dětem a ne dospělým. Na druhé
straně, hlavním cílem této knihy je muslimské mládeži vyložit pravdivý pojem
Bůh v islámu. Dalším důvodem je fakt, že pojem Bůh v islámu je v myslích
mnoha nemuslimů překroucen, jde o lidi, kteří takzvaně věří v Boha a stojí
na straně náboženství.
Proto používáme některé jednoduché a snad úplně základní příklady. Přesto
však jednoduchost některých důvodů může u mnoha dospělých vyvolat hluboké
myšlenky. Jestliže se tak stane, prokáže se, že jde o jednoduchost potřebnou
a tvořivou, která je sama o sobě význačným rysem islámu.
Když se rozhlížíme kolem sebe, vidíme, že každá rodina má hlavu, každá škola
má ředitele, každé město nebo městečko má starostu, každá provincie má
guvernéra a každý národ má hlavu státu. Navíc jistě víme, že každý výrobek
je dílem určitého výrobce a že každé krásné umění je výtvorem nějakého
velkého umělce. Všechno toto je zjevné, přesto však hlad po poznání a
lidskou zvědavost na nejvyšší věci světa neuspokojuje. Člověk se často diví
krásám přírody s jejími krajinnými půvaby a divy; téměř nekonečnému
horizontu na obloze a jeho ohromnému rozsahu; neustálému střídání dne a noci
v naprosto pravidelném pořádku; dráze slunce, měsíce a velkých hvězd; světu
živých a neživých předmětů, neustálému vývoji člověka generaci za generací.
Člověk by rád poznal tvůrce a udržovatele všech těchto věcí, s nimiž žijeme
a z nichž se těšíme. Můžeme poznat vysvětlení velikého vesmíru? Existuje
nějaké přesvědčivé vysvětlení tajemství existence? Uvědomujeme si, že žádná
rodina nemůže normálně fungovat bez zodpovědné hlavy, že žádné město nemůže
prosperovat bez zdravé správy a že žádný stát nemůže přežít bez nějakého
vůdce. Uvědomujeme si rovněž, že nic nevzniká samo od sebe. Navíc vidíme, že
vesmír existuje a funguje nanejvýš uspořádaně a že přežívá už statisíce let.
Můžeme snad říci, že tohle všechno je náhodné a nahodilé? Můžeme připsat
existenci člověka a celého světa pouhé náhodě?
Kdyby člověk vznikl díky náhodě nebo nahodilosti, pak by byl na náhodě
založen celý jeho život, celá jeho existence by postrádala smysl. Jenže
žádný rozumný člověk nemůže svůj život považovat za něco, co postrádá smysl
a žádný rozumný tvor by neponechal svou existenci napospas proměnlivé
náhodě. Každá rozumná lidská bytost se pokouší dát svému životu smysl a
podle určitého vzoru si vytvořit určitý model chování. Jednotlivci, skupiny
a národy svou činnost plánují a každý pečlivý plán přináší zamýšlené
výsledky. Skutečností zůstává, že člověk dělá plány toho či onoho druhu a
dokáže ocenit výhody dobrého plánování.
Přesto však člověk představuje jen velmi malou část ohromného vesmíru. A
jestliže i on dokáže dělat plány a oceňovat jejich výhody, pak jeho vlastní
existence a přežití vesmíru musí záviset na nějaké plánovité strategii.
Znamená to, že za naší hmotnou existencí spočívá Plánovitá Vůle a že ve
světě působí Jedinečná Mysl, která uvádí věci do bytí a udržuje je v řádném
chodu. Skvělé divy našeho světa a tajemství života jsou příliš skvělé, než
aby byly výsledkem nahodilosti a pouhé náhody.
Ve světě tedy určitě existuje Velká Síla, která ve všem udržuje řád. V
přírodě určitě existuje Velký Umělec, který vytváří ta nejkrásnější umělecká
díla a vyrábí všechno pro zvláštní životní účely. Tato síla je ze všech
nejsilnější a tento umělec je ze všech největší. Opravdoví věřící a hluboce
osvícení lidé tohoto Umělce uznávají a nazývají ho Alláh nebo Bůh. Nazývají
ho Bůh, protože On je Stvořitelem a Hlavním Architektem světa, Původcem
života a Zdrojem všech existujících věcí. Není to člověk, protože žádný
člověk nedokáže stvořit nebo udělat jiného člověka. Není to zvíře, ani to
není rostlina. Není to ani modla ani socha, protože žádná z těchto věcí
nedokáže vytvořit sama sebe nebo cokoli jiného. Bůh není stroj. Bůh není
Slunce ani Měsíc nebo nějaká jiná hvězda, protože tyto věci jsou řízeny
velkým systémem a je samotné vytvořil někdo jiný. Bůh je Jiný než všechny
ostatní věci, protože je jejich Stvořitelem a Udržovatelem Jejich existence.
Ten, kdo vytváří něco jiného, musí být vždy jiný a větší než to, co vytváří.
Víme také, že nic nevzniká samo od sebe a že se tento báječný svět nestvořil
sám ani nevznikl náhodou. Neustálá změna světa dokazuje, že byl vytvořen a
že všechno, co bylo vytvořeno, musí mít nějakého tvůrce. Tvůrce a Udržovatel
světa, Stvořitel a Zdroj člověka, Aktivní Síla a Účinná Síla v přírodě jsou
jeden a týž, který je známý jako Alláh nebo Bůh. To je tajemství všech
tajemství a Nejvyšší ze všech bytostí. Svatý Korán, Pravdivá Kniha Boží
praví:(2)
Bůh je ten, jenž pro vás učinil noc, abyste v ní odpočívali, a den, abyste v
něm jasně viděli. A věru je Bůh vůči lidem pln dobrodiní, avšak; mnozí
nejsou za to vděčni. Takový Je Bůh, váš Pán, stvořitel věci každé; není
božstva kromě Něho! Jak se Jen můžete odvracet od Něho? Takto se Od Něho
odvraceli již ti, kdož znamení Boží popírali. Bůh je ten, jenž pro vás zemi
příbytkem stálým učinil a nebesa nad vámi budovou; on vyrovnal vás a podobu
krásnou vám dal a pokrmy výtečné vám uštědřil. Takový je Bůh, váš Pán!
Požehnán buď Bůh, Pán lidstva veškerého. On živý je a není božstva kromě
Něho! Modlete se k Němu zasvěcujíce Mu upřímnou víru svou! Chvála Bohu, Pánu
lidstva veškerého! (Korán, 4D:61-65).
Bůh je ten, jenž podrobil vám moře, aby po něm lodi podle rozkazu Jeho pluly
a abyste na něm o část přízně Jeho usilovali - snad zato budete vděčni! On
podmanil vám vše, co na nebesích je i na zemi, a všechno Od Něho pochází. A
věru jsou v tom znamení pro lid uvažující (Korán, 45:12-13).
Nejvyšší pán celého světa a Tvůrcem všeho Je Alláh (Bůh). Protože je tak
Veliký a liší se od jiných bytostí, může ho člověk poznat pouze skrze úvahu
a meditaci. Existuje neustále a Jeho ohromná moc působí všude na světě.
Člověk musí uvěřit v jeho existenci, protože všechno ve světě dokazuje, že
Bůh existuje.
Víra v Boha a Jeho ohromnou moc může sama o sobě lidstvu poskytnout nejlepší
možná vysvětlení mnoha tajemných věcí, které se v životě objevují. Je to
nejbezpečnější cesta k pravému poznání a duchovnímu pochopení, pravá stezka
k dobrému chování a zdravé morálce, nejjistější průvodce směrem ke štěstí a
prosperitě.
Jakmile člověk uvěří, že Bůh existuje, musí poznat jeho vlastnosti a jména.
Obecně řečeno, Bohu náleží veškerá dokonalost a absolutní dobro, a nelze s
Ním spojovat jakékoli zlo nebo chybu. Přesněji by každý člověk měl znát a
věřit tomuto:
On Bůh je jediný, Bůh věčný, neplodil a zplozen nebyl a nikoho není kdo
roven by Jemu byl(Korán, 112:1-5).
On milosrdný je i slitovný, ochránce, spravedlivý a nejvyšší vládce,
stvořitel a pozorný, on počátkem je i koncem, vědoucí a moudrý slyšící a o
každé věci vševědoucí, slavný, schopný a mocný (Korán, např. 57:1-6;
59:22-24).
Bůh je milující a obživu poskytující, štědrý a promíjející, bohatý a
nezávislý, odpouštějící a mírný, trpělivý a pozorný, jedinečný a
ochraňující, soudce a mír (Korán, například 3:31; 11:6; 35:15; 65:23).
Každé z těchto jmen a vlastností Božích se objevuje ve svatém Koránu na
různých místech. Všichni se těšíme péči a milosrdenství Boha, který je tak
láskyplný a laskavý ke svým výtvorům. A kdybyste chtěli spočítat projevy
laskavosti Boží, nikdy je nespočítáte, vždyť člověk je věru nespravedlivý a
nevděčný (Korán, 14:32-34; 16:10-18).
Bůh je vysoký a nejvyšší, ale je velmi blízko zbožným a přemýšlivým lidem;
odpovídá na jejich modlitby a pomáhá jim. Miluje lidi, kteří milují Jeho a
odpouští jim hříchy. Dává jim pokoj a štěstí, vědění a úspěch, život a
ochranu. Vítá všechny, kteří chtějí být s ním v míru a nikdy žádného z nich
neodmítá. Učí člověka, aby byl dobrý, konal správně a zdržoval se od zla.
Protože je Bůh tak dobrý a milující, doporučuje a přijímá pouze věci dobré a
správné. Brána jeho milosrdenství je vždy otevřená těm, kdo upřímně hledají
jeho podporu a ochranu (Korán, 2:186; 50:16).
Láska Boha k Jeho tvorům je nesmírná a přesahuje lidskou představivost.
Nedokážeme změřit nebo spočítat jeho laskavosti. Tvoří nás a dobře se o nás
stará nejen od našeho narození, ale už dlouho před-tím. Dává nám tu nejlepší
podobu, dává nám smysly a schopnosti, které pro svůj růst potřebujeme.
Pomáhá nám, když si sami nedokážeme pomoci, a poskytuje obživu nám i těm,
jež živíme. Vytváří v člověku schopnost porozumění, duši a svědomí, touhu po
dobru a spravedlnosti, vytváří city a pocity směřující k dobru a lidskosti.
Díky Jeho milosrdenství získáváme skutečné poznání a vidíme skutečné světlo.
Protože Bůh je milosrdný, vytváří nás v nejkrásnějších tvarech a dává nám
slunce a měsíc, půdu a moře, zemi a oblohu, rostliny a zvířata. Je
Stvořitelem všech těchto věcí a mnoha jiných, jež jsou nám k užitku a
prospěchu. Vytváří věci, které nám v životě slouží, a dává člověku
důstojnost a inteligenci, čest a úctu, protože člověk je nejlepší ze všech
stvořených věcí a je zástupcem Božím na zemi. Milosrdenství Boží nám dodává
naději a mír, odvahu a důvěru, umožňuje nám vyléčit se ze zármutku a žalu,
překonat problémy a dosáhnout úspěchu a štěstí. Milosrdenství Boží opravdu
ulehčuje sklíčeným, po-vzbuzuje postižené, utěšuje nemocné, posiluje zoufalé
a obdarovává potřebné. Stručně - milosrdenství Boží je v činnosti všude, v
každé oblasti našeho života. Někteří lidé je nedokážou rozpoznat, protože je
považují za dané. Ale ono je skutečné a dokážeme je pocítit v srdci a vážit
si ho svým rozumem.
Milující Milosrdný Bůh na nás nikdy nezapomíná, nenechává nás na holičkách,
neignoruje naše upřímná volání k Němu. Svým milosrdenstvím a láskou nám
ukázal pravou cestu a poslal nám posly a učitele, Knihu a Zjevení - to
všechno nám má pomáhat a vést nás. Posledním poslem Božím je Muhammad a
nejpravější existující knihou Boží je Korán. Z Muhammadových tradicí a učení
Koránu se dozvídáme o Odpouštějícím Bohu. Jestliže se někdo dopustí hříchu
nebo spáchá něco špatného, pak porušuje zákon Boží, dopouští se vážné urážky
Boha a znehodnocuje tak svou vlastní důstojnost a existenci. Je-li však
upřímný a přeje si vinu odčinit, lituje-li svých špatných skutků a chce se k
Bohu vrátit, plný víry hledá odpuštění Boží a čestně k Němu přistupuje, pak
ho Bůh určitě přijme a odpustí mu. Dokonce i ti, kteří odmítají Boha nebo
Jeho jedinost, mají zaručeno odpuštění, pokud si uvědomí svůj chybný postoj
a rozhodnou se vrátit se k Bohu. V této souvislosti Korán praví:
Bůh věru neodpustí, je-li k Němu něco přidružováno, ale odpustí, komu chce,
věci jiné než toto. A kdokoli přidružuje k Bohu, ten dopouští se hříchu
těžkého (4:48, 116).
Rci: "Služebníci moji, kteří jste se dopustili přestupků proti sobě samým,
neztrácejte naději v milosrdenství Boží, vždyť Bůh věru odpouští viny
všechny - On odpouštějící je i slitovný. Obracejte se kajícně k Pánu svému a
odevzdejte se do vůle jeho, dříve než vás trest zasáhne, neboť pak vám
pomoženo nebude (39:53-543).
Za všechny tyto laskavosti a přízeň Bůh od nás nic nechce, protože nemá
potřeby a je nezávislý. Nechce, abychom mu opláceli, protože se mu
nedokážeme přiměřeně odměnit nebo ocenit Jeho nezměrnou přízeň a
milosrdenství. Nařizuje nám však abychom byli dobří, vděční a vnímaví,
abychom následovali Jeho doporučení a prosazovali Jeho zákon, abychom byli
správnými projevy Jeho dobroty a skvělých vlastností, abychom byli Jeho
čestnými činiteli a zástupci na zemi. Nechce nás zotročit, protože On je
ten, kdo nám zaručuje důstojnost a čest. Nepřeje si nás podmanit, protože On
je ten, kdo nás osvobodil od strachu a pověr. Netouží nás pokořovat, protože
On je ten, kdo nás vytváří a pozvedává nás nad ostatní bytosti. Takže
všechna pravidla a předpisy, které nám předává, mají za cíl naše dobro a
prospěch. Mají nám pomáhat radostně prožívat život s ostatními v míru a
laskavosti v bratrství a spolupráci. Mají nám pomoci dosáhnout Jeho
nejpříjemnější společnosti a přijmout nejjistější přistup k věčnému štěstí.
Existují různé způsoby, jak Boha poznat, a existuje mnoho věcí, které o Něm
lze povědět. Velké divy a působivé zázraky světa jsou jako otevřené knihy, v
nichž můžeme o Bohu číst. Vedle toho nám Bůh sám přichází na pomoc skrze
množství poslů a zjevení, která člověku seslal. Tito poslové a zjeveni nám
říkají všechno, co potřebujeme o Bohu vědět. Takže úvahami o přírodě,
nasloucháním slovům poslů a čtením Božích zjevení získáváme
nejpřesvědčivější znalosti o Bohu a nacházíme přímou cestu k Němu:
Na závěr této části knihy nabízíme některé reprezentativní verše Koránu:
Bůh sám svědčí, že není božstva kromě Něho; a dosvědčují to i andělé a ti,
jimž dáno bylo vědění. On stará se o spravedlnost - a není božstva kromě
Něho, mocného a moudrého (3:16).
Bůh stvořitelem je věcí všech a On ručitelem je též všeho, Jemu patří klíče
Od nebes i Od země (39:62-63).
Bůh zahajuje život prvním stvořením, pak opakovat to bude a posléze k Němu
budete navráceni (30:11).
A Jemu náleží vše, co na nebesích je i na zemi, a všichni jsou Mu pokorně
oddáni. A On je ten, jenž zahajuje život prvním stvořením o pak to opakovat
bude - a to pro Něj je velmi snadné. On příkladem nejvyšším je na nebesích a
na zemi a On mocný je i moudrý (30:26-27).
(1) Otázka existence Boha zaměstnávala po mnoho století ty nejlepší
mozky. Lidé, kteří věří v Boha, uznávají, že omezená a koneční lidská
inteligence nemůže dokázat existenci Nekonečného a Neohraničeného Boha,
který je. Může pouze k uspokojení zvědavé lidské mysli dokládat nebo
prokazovat Jeho existenci. Ti, kteří Boha popírají, tvrdí, že se opírají o
vědu, filozofii, zvláštní teorie poznání. Jejich tvrzení jsou někdy
neupotřebitelná, jindy bezvýznamná, vždy složitá a často nesrozumitelná.
Přesto všechno si však rozvinutý a svobodný mozek cestu k Bohu nalezne.
Jestliže se člověku nedaří nalézt svou cestu, ne-znamená to že cesta
neexistuje; pouhé popření skutečnosti přece nečiní skutečnost neskutečnou.
Zajímavá srovnání hledejte například v dílech Jacquese Maritaina, Approaches
to God (New York: The Macmillan Company, 1954); Muhammada Zafrulla Chána,
Islam: Its Meaning For Modem Man (New York: Harper & Row, 1962); Johna Hicka,
ed., The Existence of God (New York: The Macmillan Company, 1964).
(2) Dobré literární dílo nelze úplně přeložit do nějakého jiného jazyka.
Ještě víc to platí o Koránu, knize, která pro rodilé mistry arabštiny a
arabského jazyka dosud představuje nejvyšší metu a která prokázala jejich
neschopnost napsat něco, co by se ales-poň trochu blížilo k úrovni nejkratší
kapitoly této Knihy. Proto je nemožné v jakékoli jiné formě reprodukovat
význam, krásu a úchvatnost Koránu. To, co se v převodu objevuje, není
skutečný Korán nebo jeho dokonalý překlad, i kdyby byl takový pře-klad
možný. Spíše jde o lidský výklad v jiném jazyku, který zdaleka nedosahuje
síly původní knihy Boží. Proto nebudeme používat uvozovky pro to, co má být
překladem. |
|